Današnje društvo nije dovoljno informirano o disleksiji s kojom se suočava oko deset posto stanovništva, ponajviše zbog stigme da je disleksija “prepreka” koja se odnosi samo na poteškoće u čitanju i pisanju. Naprotiv, ona je puno više od toga.
Ovo je bila misao vodilja Anje Cvetković, učenice srednje Medicinske škole Šibenik koja je s Antonijom Crnogaćom i njezinom mlađom sestrom Ivanom osnovala Tim 7. Pokrenule su projekt pod nazivom Neinformiranost društva o disleksiji, u sklopu kojeg su izdale vodič za disleksičare.
Kako Anja i sama ima disleksiju i iz svoje perspektive može drugima lakše približiti koji su izazovi, ali i pozitivne strane, to je bila odskočna daska da kroz projekt šire svijest i znanje o disleksiji i potaknu svoju lokalnu zajednicu na suradnju i pozitivne promjene.
Osvojile nagradu
“Naš projekt trenutno obuhvaća izdavanje jednostavnog informativnog vodiča za disleksičare – ‘Čitanje treba biti dostupno svima’. Održale smo i ciklus od četiri online radionice ‘Disleksija u četiri koraka – Što svaki roditelj treba znati?’ kroz koje je prošlo oko 160 sudionika.
Radionice su bile realizirane u suradnji s magistrom logopedije Mihaelom Lulić iz logopedskog kabineta ‘Od A do Ž’ u Puli koja nam se pridružila sa svojim stručnim znanjem i volontirala na ovom projektu.
Radionice su bile podijeljene u dva dijela, stručni i osobni, koji je prezentirala Anja kako bi roditeljima, učiteljima, logopedima i ostalim sudionicima približila svijet disleksije s gledišta osobe s disleksijom”, pojašnjavaju nam djevojke.
S radionica su stizali pozitivne povratne reakcije, a jedna je majka shvatila da njezina kći možda ima disleksiju, što se kasnije i potvrdilo.
Ovaj su projekt djevojke iz tima 7 prvi put predstavile u ožujku kada je krenuo novi krug prijava za UPSHIFT za Šibensko-kninsku i Zadarsku županiju.
Riječ je o trodnevnoj radionici za mlade od 13 do 19 godina u sklopu jedinstvenog programa za mlade i adolescente ZABUM (Za budućnost mladih) koji je pokrenuo Ured UNICEF-a za Hrvatsku i koji s njima u suradnji provodi Hrvatski ured za kreativnost i inovacije (HUKI).
Njihov je projekt bio među pobjedničkim, a djevojke su za implementaciju rješenja u svojoj lokalnoj zajednici osvojile 15.000 kuna.
“Novčana sredstva smo iskoristile za stvaranje našeg vodiča za disleksičare (uredništvo, grafički dizajn i pripreme za tisak, tiskanje), te za stvaranje promo materijala vezano uz naš projekt.
Što se tiče daljnjih planova nastavljamo s radom preko udruge ‘Norda Disleksija’, putem online radionica, savjetovanjem i edukacijom ponajprije disleksičara i njihovih roditelja i ostalih koji žele naučiti više o disleksiji. Imamo jako puno planova”, kažu djevojke, dodajući kako su od početka imale veliku podršku svoje škole, obitelji i prijatelja te lokalnih medija, a nisu izostale ni suradnje.
Multisenzorno učenje
“Uz veliku podršku našeg mentora Andreja Hanzira iz HUKI-ja koji nam je uvijek bio spreman dati smjernice i savjete, kroz čitav projekt, ostvarile smo niz kvalitetnih suradnji. Suradnju s magistrom Mihaelom Lulić iz logopedskog kabineta ‘Od A do Ž’.
Veliku suradnju smo ostvarili s našom urednicom Marijetom Matijaš ‘Od rukopisa do čitatelja’ i grafičkom dizajnericom Majom Škiljaica iz Kreativnog kotačića koje su nas vodile kroz proces stvaranja knjige od uredništva, lekture, korekture, grafičkog dizajna do same pripreme za tisak.
Tu je i suradnja sa Sveučilišnom tiskarom u Zagrebu. Zatim suradnja s hrvatskim glumcem i prvakom drame HNK-a Bojanom Navojcem koji je u našoj knjizi podijelio svoje inspirativno iskustvo s disleksijom i podršku sa željom da nastavimo surađivati i djelovati na području disleksije.
Za izradu našega promo materijala zaslužan je Mungos Split. Podržali su nas i naši lokalni mediji Info Vodice i ekipa Radio Ritma Šibenik. Zahvalne smo svima na predivnoj suradnji, podršci, savjetima i na tome što su nam izašli u susret poklonivši nam svoje vrijeme, iskustvo i pristupačne cijene zbog naših ograničenih resursa.
Hvala svima do neba. Imamo u planu uspostaviti suradnju s gradskim knjižnicama Vodica i Šibenika vezano uz našu promociju knjige. Knjigu ćemo izdati u digitalnom obliku i bit će besplatna. Poklonit ćemo je knjižnicama diljem Hrvatske da dopremo do što više ljudi i probudimo zanimanje za disleksiju, te je pokušati distribuirati kroz izdavačke kuće”, navode djevojke.
Osvrnule su se i na pandemiju, ponajviše Anja kojoj je, kaže, kao disleksičarki praćenje nastave bilo zahtjevnije zbog online predavanja, puno prepisivanja i vremenskog ograničenja kod pisanja ispita online. Djevojke smatraju kako je hrvatskom obrazovnom sustavom općenito potrebno osvježenje, te da bi se, vezano uz disleksiju, trebao uvesti multisenzorni oblik učenja koji bi bio koristan i učenicima s disleksijom i bez nje.
Premda ih u struci čeka siguran posao s obzirom na, nažalost, manjak medicinskog osoblja u Hrvatskoj, djevojke bi voljele najprije proputovati svijet, a zatim upisati fakultet. Anja i Antonija kažu da svoj život i karijeru u daljnjoj budućnosti planiraju u Hrvatskoj, dok se Ivana, koja je na smjeru farmacije, vidi van granica Hrvatske.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu