Koprivnica je među vodećim jedinicama lokalne samouprave po nizu kriterija, u rasponu od transparentnosti gradskoga proračuna pa do stvaranja "zelenog" i "pametnog" grada. O raznim projektima koji su već zaživjeli razgovarali smo s Mišelom Jakšićem, mladim dogradonačelnikom Koprivnice.
Koprivnica je prva među županijskim središtima po prosječnom broju zaposlenih po poduzetniku i druga po produktivnosti. Kako ste došli do tako dobrih pokazatelja?
Ponajprije je to plod aktivnosti naših poduzetnika i obrtnika, odnosno svih naših gospodarskih subjekata. Ti su podaci još jedna potvrda da se gospodarstvo našega grada vraća u pretkrizna vremena. Taj put nije bio bez napora, no to se odricanje, pa i neke nepopularne mjere, isplatilo. Podravka je u procesu restrukturiranja zbrinula oko tisuću zaposlenika, ali se unatoč tome razvijala, povećavala produktivnost, a sada značajno ulaže i širi se. Ni mi u Gradu nismo stajali prekriženih ruku. Smanjili smo broj zaposlenih u našem komunalnom poduzeću za 12 posto. To više vesele posljednji Finini podaci koji pokazuju rast prihoda, dobiti i izvoza poduzetnika na području našeg grada. Uočava se i povećanje broja novih radnih mjesta, uz stalan trend smanjenja nezaposlenosti. Ukupno gledajući, Koprivnica čini 55% svih gospodarskih aktivnosti u Koprivničko-križevačkoj županiji. Pravi smo motor naše županije, ali i cijele naše regije.
Za koliko je porastao broj poduzetnika u Koprivnici u posljednjih godinu dana?
Rast broja poduzetnika u odnosu na prethodnu godinu je 12,1%, uz povećanje neto dobiti čak 142% u ukupnom iznosu od 267,32 milijuna kuna. Broj poduzetnika porastao je s 473 na 530, a broj obrtnika s 509 na 519. No, kad govorimo o malom i srednjem poduzetništvu, unatoč nikad boljim brojkama, još nas čeka puno posla jer smo i dalje ispod prosjeka RH po broju poduzetnika na 1000 stanovnika. Godinama je gospodarstvo Koprivnice bilo okrenuto isključivo prema Podravki i velikim gospodarskim subjektima, ali s globalizacijom se veliki gospodarski subjekti jednostavno moraju internacionalizirati i sigurno nikad više nećemo živjeti u vremenima kad je gotovo cijeli grad radio u jednoj tvrtki. Budućnost je u razvoju malog i srednjeg poduzetništva. Prepoznali smo važnost razvijanja malih poduzeća te znatan dio svojih resursa usmjerili upravo na jačanje tog segmenta gospodarstva.
Koprivnica kao 'zeleni' i 'pametni' grad? Što je projekt Civitas Dyn@mo, koliko vrijedi i koji su još gradovi u njega uključeni?
Projekt Civitas Dyn@mo najveći je i najzahtjevniji projekt u kojem Grad Koprivnica sudjeluje kao partner. Usmjeren je na razvoj najučinkovitijih mjera prometne održivosti na osnovi elektromobilnosti i planiranja održivog gradskog prometa, a odobren je u sklopu inicijative CIVITAS. Provodi se u četiri europska grada: Aachen, Palma de Mallorca, Gdynia i Koprivnica. Ukupna vrijednost je 13,1 milijuna eura, s doprinosom EU od 8,5 milijuna eura. Budžet Grada Koprivnice iznosi 920.000 eura, s doprinosom EU od 556.221 eura. Partneri u projektu su nam gradska poduzeća Komunalac i Kampus te Razvojna agencija Sjever Dan, Čazmatrans Nova i HŽ infrastruktura. Provedba projekta u Koprivnici obuhvaća šest mjera: planiranje javnog prijevoza, plan održivoga gradskog prometa, sveučilišni kampus nulte CO2 emisije, javni prijevoz s niskom emisijom, razvoj kurikuluma održivog prometa za koprivničko sveučilište i program zajedničkog korištenja električnih gradskih automobila.
Uveli ste električne autobuse, terminal s 10 električnih bicikala, što je sljedeće?
Elektromobilnost ne znači puno bez jačeg uvođenja obnovljivih izvora energije. Struja kojom punimo naša vozila dolazi iz obnovljivih izvora energije u Hrvatskoj te time supstituiramo uvozna fosilna goriva. Lider smo i u energetski učinkovitoj gradnji. U budućnosti ćemo dalje širiti terminale za električne bicikle, kao i naš sustav javnih gradskih bicikala nazvan Bicko te širiti i "car sharing" sustav gradskih vozila. Prije nekoliko tjedana uveli smo i sustav javnog gradskog prijevoza temeljen na električnim autobusima. Planiramo uvođenje lokalnog željezničkog prometa.
Koliko gradska uprava ima električnih i hibridnih automobila, koliko imate električnih punionica za vozila?
Koprivnička gradska uprava ima pet električnih, jedno hibridno i jedno plug-in vozilo. Kad govorimo u punionicama, moram spomenuti našeg partnera HEP, koji je u Koprivnici sagradio prve hrvatske stanice za punjenje električnih vozila pod nazivom ELEN, koje su dio razvojnog projekta eMobilnost. Cilj projekta je poboljšanje kvalitete života u gradu, smanjenje onečišćenja i gradske buke uz korištenje novih tehnologija.
Koprivnica je, kao jedini grad u RH, zbog postignuća u sferama energetike, inovativnosti te održive mobilnosti, pozvana u projekt CITyFiED. O čemu je riječ?
Cilj je tog projekta razvijanje sustavne strategije urbanih ekosustava u pametne gradove budućnosti. Naglasak je na energetskim potrebama te smanjenju emisije stakleničkih plinova, kao i povećanju korištenja obnovljivih izvora energije kroz razvoj i provedbu inovativne tehnologije i metodologije, planiranje inteligentnih sustava informacijskih i komunikacijskih tehnologija i pametne mobilnosti. Koprivnica se želi ucrtati snažno na svjetsku kartu kad je riječ o inovacijama i pametnom razvoju.
Kako Grad Koprivnica pomaže svojim poduzetnicima i obrtnicima, koliko im je lani podijeljeno kredita?
Početkom ove godine Gradsko vijeće donijelo je odluku da se Grad uključi u program Kreditom do uspjeha, Mjera 1. – kreditom do konkurentnosti i sudjeluje u subvencioniranju kamate. Do početka srpnja banke su odobrile ukupno četiri kredita u iznosu od 11.631.550 kuna uz plan zapošljavanja 40 radnika. Tu moram navesti i potpore za tradicijske zanate, stipendije i ulaganja u poduzetničke zone, koje su u potpunosti pokrivene svom potrebnom komunalnom infrastrukturom. Imamo detaljno razrađene mjere za poticanje kroz oslobađanje i djelomično oslobađanje od komunalnog doprinosa, komunalne naknade i poreza na tvrtku. Dodatno potičemo gradnju pasivnih zgrada u iznosu od 100% komunalnog doprinosa, dok je za niskoenergetske zgrade to 50 posto.
Kako posluju poduzetnički inkubatori?
Koprivnički poduzetnički inkubator proglašen je jednim od tri najbolja u Hrvatskoj. Vrlo smo zadovoljni rezultatima koje postiže. Temeljni je to oslonac daljnjeg razvoja malog i srednjeg poduzetništva u našem gradu. Trenutačno su u inkubatoru 24 poduzeća/obrta, uz 20 poduzeća/obrta koja koriste coworking prostore. U inkubatoru se potencijalnim poduzetnicima pružaju usluge korištenja poslovnih prostora po subvencioniranoj cijeni, savjetodavne usluge, izrada poslovnih planova i investicijskih studija po subvencioniranim cijenama. Mogu koristiti Kontakt centar za direktnu B2B prodaju i istraživanje tržišta, izvoz proizvoda na EU tržište te strojeve (laserski graver, stroj za pakiranje, visokopodizni viličar, CNC stroj).
Dobivate li kroz Sveučilište Sjever dovoljno kadra za svoje projekte?
Sveučilište Sjever planirani je pokretač novog razvojnog ciklusa ne samo Grada Koprivnice nego cjelokupne sjeverozapadne regije. U početnoj fazi razvoja odradili smo brojne zajedničke projekte, no tek sada nakon odluke Vlade RH i Sabora kojima je Sveučilište Sjever postalo javno čeka nas nova faza razvoja, u kojoj će Sveučilište biti još više okrenuto potrebama gospodarstva ove regije i stvaranju novih ideja. Sveučilište Sjever najveći je uspjeh Koprivnice nakon izuma Vegete i uvjeren sam da će se to vremenom i dokazati.
Koliko je novca Grad dosad uložio u Sveučilište Sjever, dok ono nije postalo javno, navodno 50-tak milijuna kuna?
Svaka kuna uložena u Sveučilište doista je ulog, ulog u budućnost grada i sjeverozapadne regije. Kroz Sveučilište Sjever dobivamo novu živost u gradu i nastavljamo putem grada znanja, inovacija i napretka. Zahvaljujući Sveučilištu Sjever postajemo još atraktivniji grad za život. Do preuzimanja smo uložili 37 milijuna kuna, što predstavlja ulaganje u budućnost našeg grada, u našu mladost, ali i u razvoj našeg gospodarstva.
Kako ste apsorbirali Vladinu poreznu reformu, odnosno smanjenje poreznih prihoda? Jeste li zbog toga morali odustati od nekih projekata?
Koprivnica je jedan od rijetkih gradova u RH koji nema prirez, građani plaćaju najmanju cijenu vode, subvencioniramo udžbenike, povećavamo iznose za stipendije, imamo jednu od najnižih cijena vrtića. Nakon porezne reforme okrenuli smo se unutranjim rezervama i traženju ušteda. Tako smo uveli objedinjen sustav gradskih financija i proračunskih korisnika i objedinjenu javnu nabavu te smo postavili vrlo jasne kriterije trošenja proračun sredstva. Uz veliki trud i zalaganje došli smo do pozitivnih trendova kad govorimo malom i srednjem poduzetništvu, što nam ipak nosi povećanje financija u proračunu. Najvećim su se dijelom građani Koprivnice odricali i stvarali Podravku. Zato se izuzetno veselim da nakon godina krize tvrtka ostvaruje rast, rast zapošljavanja te smo i ovih dana svjedočili otvaranju radova na gradnji tvornice Belupa, što je ujedno najveća greenfield investicija u Hrvatskoj u ovoj godini. Danas je Podravka opet snažan motor razvoja u našoj zemlji, što nosi i određene benefite u našem gradskom proračunu. Tako se možemo pohvaliti da se, unatoč poreznoj reformi, nismo bavili poskupljenjima, nismo rezali dosegnute standarde koje smo omogućavali našim sugrađanima, nego idemo projekt po projekt, kao što smo planirali. A i bila bi loša poruka da smo poreznu reformu, koja je prva reforma koja ostavlja više novca u novčanicima našim sugrađanima, prevalili kroz druge troškove na leđa građana. Građani su podnijeli najviše odricanja kroz rad u realnom sektoru u vremenima krize i smatram da je sad vrijeme da jedinice lokalne i regionalne samouprave traže modele kako će se mijenjati i štedjeti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Vegeta je napravljena po uzoru na sličan proizvod u Americi, koji je
domaći tehnolog malo doradio po istom principu…..to je i pisalo
u medijima, jer je proizvod nastao nakon posjete tvornici sličnih proizvoda u Americi……
Bilo je zanimljivo slušati g. Mišela u Koprivnici na Poslovnom uzletu. Bio je jako provokativan, toliko da ga je župan u svojem govoru malo morao poklopiti.
Naime, jasno je rekao da je administracija koja guši privredu prevelika i da opterećuje gospodarstvo, te da je nepotrebna.
Župan Koren se odmah bacio na zadnje noge od straha za fotelju….
Tako da, bravo Mišel, bez obzira na ostale karakteristike, meni se dopala vaša iskrenost i razmišljanje.
Hoće li biti privatnog studija FARMACIJE – da nam djeca u autima ne moraju
VIKONDOM PUTOVATI U NOVI SAD ?
Uključite se u raspravu