U srijedu je u prostorijama Hrvatske gospodarske komore u Zagrebu održana radionica pod nazivom ‘Novo uređenje prava putnika u cestovnom prijevozu u Europskoj uniji i odgovornost prijevoznika’. Radionicu je organiziralo Hrvatsko društvo za transportno pravo u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom kao suorganizatorom. Podržalo ju je društvo za osiguranje Croatia osiguranje d.d. kao glavni pokrovitelj te Hrvatski ured za osiguranje. Moderator radionice bila je dr.sc. Iva Savić, docentica na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i tajnica Hrvatskog društva za transportno pravo.
Pitanje konkurentnosti
Glavna tema radionice bilo je aktualno pitanje uređenja odgovornosti cestovnog prijevoznika za štete nastale putnicima s posebnim naglaskom na osigurateljno pokriće te odgovornosti. Poznavanje te problematike neophodno je za uspješno obavljanje djelatnosti cestovnog putničkog prijevoza, kao i za opstanak tih prijevoznika na zahtjevnom i izrazito konkurentnom europskom tržištu.
Kroz izlaganja predavača i međusobnu diskusiju, polaznici radionice, njih pedesetak iz sektora prijevozničke i osigurateljne djelatnosti, analizirali su obveze i rizike poslovanja cestovnih putničkih prijevoznika povezanih sa sve većim opsegom prava koja imaju putnici na temelju međunarodnih ugovora, izvora prava Europske unije i hrvatskih zakonskih propisa.
Prvo izlaganje održala je dr.sc. Nikoleta Radionov, redovita profesorica na Pravnom fakultetu u Zagrebu i predsjednica Hrvatskog društva za transportno pravo. Prikazavši pravno uređenje odštetne odgovornosti cestovnog putničkog prijevoznika, profesorica Radionov elaborirala je ključne nedostatke hrvatskog nacionalnog prava u pogledu uređenja odnosa iz ugovora o prijevozu putnika i njihove prtljage cestom, naglasivši pri tome štetni utjecaj nekvalitetnog nacionalnog pravnog okvira na poslovanje hrvatskih cestovnih prijevoznika, što znatno utječe i na njihovu konkurentnost u odnosu na prijevoznike u zemljama u kojima je to pitanje uređeno znatno kvalitetnije i u skladu s općeprihvaćenim standardima.
Osobito je ukazala na činjenicu da, prema hrvatskome pravu, prijevoznik za štete proizašle iz prijevoza putnika u cestovnom prometu odgovara praktički neograničeno, što je raritet i apsolutno odstupanje od rješenja koja postoje u pravima drugih država.
U nastavku radionice je dr.sc. Marijan Ćurković, izvanredni profesor i nastavnik na Pravnom fakultetu u Zagrebu govorio o ulozi obveznog osiguranja u kontekstu zaštite putnika u cestovnom prijevozu. Profesor Ćurković analizirao je obvezno osiguranje od odgovornosti za štetu nastalu uporabom motornog vozila (tzv. AO osiguranje) kao i osiguranje putnika u javnome prijevozu.
'Tailor made' police
Naglašavajući dvojbena rješenja sadržana u hrvatskim propisima na ovome području, Ćurković je ukazao i na problem različitih stajališta hrvatskih sudova u pogledu tumačenja i primjene određenih odredaba tih propisa. Pri tome je naglasio da se značajan dio problema vezanih uz problem nesrazmjera između (zakonski propisanog) minimalnog osigurateljnoga pokrića s jedne strane, i potencijalno znatno više odgovornosti prijevoznika prema putniku s druge strane, može riješiti dragovoljnim ugovaranjem polica na iznose osiguranja koji su viši od zakonski propisanih minimalnih svota, pri čemu to ne bi nužno dovelo do značajnijeg porasta premije osiguranja. Posljednji predavač, dr.sc. Jasenko Marin, profesor na Pravnom Fakultetu u Zagrebu, analizirao je pitanje obveza prijevoznika koje su propisane u najnovijem izvoru prava Europske unije na ovome području, a to je Uredba 181/2011 o pravima putnika u autobusnom prijevozu. Uz analizu prava putnika u slučaju otkazivanja prijevoza, zakašnjenja u polasku i ‘overbookinga’, Marin je pojasnio prava putnika, odnosno obveze prijevoznika, u slučaju nesreće u kojoj stradaju putnici u autobusu, uključujući osobito i odredbe Uredbe koje uređuju pitanje naknade štete zbog smrti i tjelesne ozljede putnika te gubitka i oštećenja prtljage. Naglasivši da, u kontekstu autobusnoga prijevoza i odnosa prijevoznika prema putnicima, obvezno osiguranje za štete uzrokovane uporabom motornog vozila (AO) zapravo predstavlja osiguranje nekih rizika iz domene profesionalne odgovornosti prijevoznika, založio se za kreiranje tzv. ‘tailor-made’ polica odgovornosti cestovnih putničkih prijevoznika, u kojima bi se u značajnijoj mjeri nego sada pokrili svi rizici profesionalnog poslovanja autobusnih prijevoznika, uključujući i nove financijske troškove kojima su oni izloženi zbog proširenja putničkih prava utvrđenih Uredbom 181/2011.
Važnost edukacije
U drugome dijelu radionice sudionici su analizirali relevantnu praksu hrvatskih sudova vezanu uz odštetnu odgovornost cestovnih putničkih prijevoznika s osobitim naglaskom na prisutna različita stajališta sudova o funkciji i sadržaju osigurateljnog pokrića iz AO osiguranja. Razmatrana su i iskustva koja su polaznici radionice imali u pogledu rizika njihovog prijevozničkog poslovanja, osigurateljnog pokrića tog poslovanja, kao i odluka sudova u brojnim sporovima. Zaključeno je da se boljom komunikacijom između prijevoznika i njihovih osiguratelja može riješiti značajan dio problema vezan uz potrebe prijevoznika za osigurateljnom zaštitom s jedne strane i usluga koje im osiguratelji uobičajeno nude s druge strane.
Također je naglašeno da se, u suradnji sa strukovnim udrugama, moraju kontinuirano ulagati trajni napori s ciljem educiranja svih koji se bave ovom problematikom. Paralelno je poželjno pokretanje zajedničkih inicijativa dionika na tržištu, uz kvalitetnu stručnu pomoć, s ciljem izmjene kvalitetno deficitarnih hrvatskih zakonskih propisa te postizanja zadovoljavajućeg stupnja ujednačenosti hrvatske sudske prakse na ovome području. Sve bi to trebalo poslovanje cestovnih putničkih prijevoznika učiniti pravno sigurnijim, a samim time i osigurljivijim.