OPG Zlatko Čanđar na obroncima Moslavačke gore u mjestu Šumećani ekološki uzgaja lavandu budrovku. U malom obiteljskom biznisu uz oca Zlatka poseban interes pokazuje i kći Maja koja se zbog toga odlučila školovati za aromaterapeuta.
Kamen spoticanja
Sa sadnjom lavande krenuli su 2010. na površini koja je bila pogodna za to, nedaleko od njihove kuće. Tada je posađeno 2000 sadnica i prvi prinos eteričnog ulja i hidrolata ostvaren je dvije godine kasnije.
"Zasad je pod ekološkom proizvodnjom 0,3 hektara. Riječ je o lavandinu, lavanda budrovka, koju najčešće srećemo u Hrvatskoj i koja je naš autohotni hibrid lavande angustifolije (tzv. prava lavanda) i lavande latiofolije (širokolisna lavanda), koji dolazi s otoka Hvara pa se naziva i hvarska lavanda ili hvarski lavandin. Sama lavanda budrovka je otporna i pogodna za uzgoj i u kontinentalnim područjima s obzirom na to da podnosi temperature i do -20 Celzijevih stupnjeva", objašnjava Zlatko Čanđar, vlasnik OPG-a.
Čanđar
Naš najveći uspjeh je što kupci prepoznaju kvalitetu i cijenu koja je prihvatljiva za naše uvjete.
Napominje kako kiselost tla treba biti oko 6,5 Ph, a budući da lavanda ne podnosi vlagu najbolje ju je saditi na brežuljku okrenutu suncu i južnoj strani, a Moslavina, gdje se nalazi i njihovo polje, ima upravo takve predispozicije. "Tržište reagira odlično, s obzirom na to da sve više jača svijest građana o kvaliteti proizvoda uzgojenih ekološkim putem. Samim proizvođačima je kamen spoticanja administracija, jer primjerice, eko znak smijem staviti na suhi cvijet, ali ne i na eterično ulje ili hidrolat, jer to pobija Zakon o hrani", tvrdi Čanđar.
Sami dizajniraju i pakiraju
Budući da je u pitanju mali OPG i mala površina, sve se radi ručno i u malim serijama, a na manifestacijama na kojima sudjeluju intenzivno rade na individualnom pristupu samom kupcu. U asortimanu imaju eterično ulje, hidrolat i mirisne ručno rađene suvenire. Sami rade i na pakiranju i na izradi etiketa kao i na dizajnu.
"Ovo je prvo ljubav i hobi, a tek onda ozbiljan posao. Konkurencija u pravom smislu te riječi ne postoji, s obzirom na to da su u našim krajevima većinom mala poljoprivredna gospodarstva i površine. Više pomažemo jedni drugima dajući savjete i razmjenjujući iskustva", ističe Čanđar. Proizvode prodaju na kućnom pragu te na specijaliziranim smotrama u okolici poput Ekološkog sajma, Obrtničkog sajma, Bučijade, a Čanđar napominje kako većina novih kupaca dolazi preko preporuke već postojećih.
U turističkoj sezoni je, objašnjava, najtraženije eterično ulje lavandina i mirisni suveniri. "Planiramo proširiti djelatnost i na prirodnu kozmetiku. Naš najveći uspjeh je što kupci prepoznaju kvalitetu proizvoda i cijenu koja je prihvatljiva za naše uvjete", zaključuje Čanđar.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu