Promjenu morate razumjeti, da izađete iz kriznog teritorija

Autor: Alan Žepec , 17. ožujak 2022. u 22:00
Najvažniji savjet je da uključite svoje ljude i partnere u traženje najboljeg rješenja/SHutterstock

Važno je osvijestiti da smo mi poduzetnici stalno u promjenama i da je ova s ratom u Ukrajini samo još jedna nova. Vidljiva i snažnija, ali imat će svoju krivulju.

Nalazimo se trenutačno u vremenu koje je potpuno nepredvidivo. U zadnje tri godine desile su se ogromne dvije disonance koje utječu na naše poslovanje.

Prvo pandemija koronavirusa, koja se rasplamsala upravo u ovo doba prije dvije godine, a sada rat u Ukrajini. Nema šanse da itko predvidi do kraja kako će se stvari dalje odvijati. Međutim važno je osvijestiti da se mi poduzetnici nalazimo konstantno u promjenama i da je ovo samo još jedna nova.

Istina, vidljivija je, snažnija je, to je samo promjena koja će imati svoju predvidljivu krivulju. Tu krivulju ćete moći kasnije jasno vidjeti, a u ovom tekstu možete pročitati kako će ona izgledati.

Kad si hrabri komandant
Krivulju promjene sjajno je opisala američka psihologinja Clare W. Graves. Sastoji se od pet faza i ako ih dobro promotrite, vjerojatno ćete pronaći dosta primjera iz vlastitog života.

Faza 1: Zadovoljstvo

Faza 2: Disonanca

Faza 3: Prepreka

Faza 4: Konsolidacija

Faza 5: Entuzijazam

Manuela Šola vlasnica je tvrtke Komunikacijski laboratorij. Krenula je u posao davne 2004. godine odlučivši da bude poduzetnica. Točno u to vrijeme sam volonterski bio na čelu Udruge malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj. Kako nam je cilj u udruzi bio podići udrugu na razinu da bude partner Vladi RH po pitanjima poduzetništva, odlučili smo organizirati veliki kongres.

To je događanje trebalo imati oko 2000 sudionika na koje će doći premijer RH sa svojim ministrima, bit će tu sve vodeće televizije, najveći biznismeni, lokalni političari itd. U udruzi nismo nikad ništa takvo veliko organizirali i odlučili smo dati posao vanjskom poduzeću koje se bavi organizacijom ovakvih događanja.

Manuela Šola s Komunikacijskim laboratorijem prošla je sve faze od zadovoljstva do entuzijazma/PD

Kao što vjerojatno pogađate, posao smo dali Komunikacijskom laboratoriju koji se u to vrijeme zvao Abrakadabra (deset godina kasnije su promijenili ime). Manueli je to bio prvi posao njenog tek osnovanog poduzeća. Bilo je nevjerojatno gledati kako hrabro preuzima projekt u koji se ne bi upustile ni puno veće organizacije.

Komunikacijski laboratorij je tad imao jednu jedinu osobu zaposlenu. Moram priznati da sam i sam bio hrabar predati joj organizaciju tog mega događanja vjerujući da Manuela ima snagu to odraditi. Još se danas sjećam koncertne dvorane Vatroslav Lisinski koja je bila puna do vrha.

Rasvjeta, produkcija, voditelji, hrana, protokol, novinari, hostese, osiguranje i još stotine drugih sitnica su taj dan funkcionirali savršeno. Manuela je bila napeta kao struna i pretvorila se u stroj koji si ne dozvoljava emocionalnu nestabilnost ili ne daj Bože strah.

Ona je bila hrabri komandant na čelu velikog broja ljudi i upravljala besprijekorno događajima, pogreškama, svađama ili ushićenjima. Tako savršeno kako je započela svoje poslovanje kao poduzetnica, tako je i danas. Ljudi naprosto vole raditi s Manuelom, vole njenu odgovornost, lucidnost, ambicioznost i hrabrost.

U ovom primjeru Komunikacijski laboratorij je prošao sve faze. Prva faza je bila zadovoljstvo. Bili su nedavno osnovano poduzeće, stvari su bile jasne, imali su nekoliko ljudi i par malih projekata. Nakon toga sam došao s prijedlogom da naprave taj ogromni projekt i to je bila disonanca. Dogodilo se nešto što je donijelo u sistem promjenu.

5

faza ima tzv. krivulja promjene koju je formulirala američka psihologinja Clare W. Graves

Ta je promjena uzrokovala sljedeću fazu, a to je prepreka. Kako da riješimo ovaj mega projekt? Kako da to organiziramo? Odakle da krenemo? Kako da se ne pretvori u fijasko? Gdje da se sve osiguramo? Pred njima je stajao ogroman izazov, a sve odgovore definitivno nisu imali.

Međutim, malo po malo su se odgovori pojavljivali i mogli su uči u sljedeću fazu: konsolidaciju. Kad je sve krenulo, a posebno kad je sve završilo došla je faza ludog entuzijazma i sreće. Ta je faza trajala neko vrijeme, da bi kompanija nakon toga ušla ponovno u fazu zadovoljstva i mira.

Ne ignorirajte disonancu
Što bi, dakle, bili savjeti za ovo vrijeme pred nama? Prvo, disonanca se u nekim djelatnostima već dogodila, a u drugima nije. Na primjer, kad su u pitanju ulaganja u edukacije, kompanije još uvijek nisu krenule smanjivati budžete.

Nadam se da i neće. Međutim, kod nas u LQ-u važno je da smo ekstremno budni i da reagiramo ako do toga dođe. Najgore je ako ignoriramo disonancu koja se pojavila. Drugo je da kad imamo potpunu svjesnost i sigurnost da je problem tu, da počnemo tražiti rješenja. Najvažniji savjet ovdje je da uključite svoje ljude i partnere u traženje najboljeg rješenja. Nemojte to raditi sami.

Preveliki teret, a znamo da dvije glave uvijek znaju više od jedne. Plus, ljudi koji će biti uključeni i donošenje odluka, bit će i suvlasnici tih odluka (pa se neće buniti protiv njih). Treće, kad se jednom stvari počnu konsolidirati, ustrajte na disciplini izvršavanja dogovorenog. Ne dopustite opuštanje i vraćanje u stare obrasce.

Naši nogometaši imaju taj obrazac i znate posljedice tog obrasca. Dakle, ustrajnost dok ne vidimo da smo potpuno izašli iz kriznog teritorija. Na kraju, ne zaboravite proslaviti pobjedu. Slavlje u timu ili kompaniji je iznimno važno. Zato, slavite često i radite jako.

Komentirajte prvi

New Report

Close