Digitalna transformacija danas više nije pitanja izbora – ona je neizbježna, neophodna i nezaobilazna, poruka je to koju Europska komisija opetovano ponavlja zemljama članicama kako bi ih dodatno animirala da, podjednako u javnom i realnom sektoru, provedu uvođenje digitalnih tehnologija u poslovanje. No, ključan „sastojak“ u transformaciji nije samo korištenje tehnologije u automatizaciji poslovnih procesa, digitalnoj nabavi, digitalnom marketingu i slično, nego primarno u edukaciji onih koji bi ih trebali koristiti. Upravo je ljudski faktor kamen spoticanja u potpunoj transformaciji jer se odluke o uvođenju i primjeni novih tehnologija često odgađaju. S time se slaže i Saša Stankovć, product menadžer servisa Moj-eRačun, koji ističe kako razumije strah korisnika od nepoznatog, s obzirom na to da digitalna transformacija znači i promjenu svih, do tada poznatih, oblika poslovanja, odnosno procesa na koje smo navikli.
eRačun dostupan svakom
“Problematiku promjene određenih poslovnih obrazaca uočili smo još 2014. kada smo tržištu ponudili eRačun i prateće digitalne knjigovodstvene isprave. Nije da prve tvrtke kojima smo se obratili nisu prepoznavale benefit eRačuna, nego nisu shvaćale što je pogrešno u njihovoj dotadašnjoj razmjeni računa. Rješenje je bilo eRačun učiniti dostupnim u gotovo svakom računovodstvenom programu, a one koji ih koriste, kako i Europska komisija savjetuje, educirati da izvuku maksimum iz tih procesa“ pojašnjava Stanković. Početkom 2018., u iščekivanju stupanja na snagu Zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi, eRačun je najavljivan kao pokretač digitalne transformacije u Hrvatskoj. U tom pogledu, dodaje Stanković, predviđanja se polako ostvaruju, posebice u području automatizacije administrativnog poslovanja, javnonabavnog procesa i većeg nadzora nad poslovnim procesima i likvidnosti.
“Iz eRačuna je izašla usluga Moj-DMS, koja omogućuje potpuno digitalno upravljanje poslovnom dokumentacijom; od potpisivanja, odobravanja, likvidature i suradnje na dokumentima po preddefiniranim procesima. Moj-eArhiv je dobio dodatne funkcionalnosti, primjerice uvjetovan pristup korisnicima, što se pokazalo iznimno korisnim tijekom dislociranog rada zbog lockdowna. Riječ je o tome, naime, da nam aktivna primjena određenih tehnoloških rješenja otkriva novu perspektivu kako još možemo unaprijediti poslovne procese“, rekao je Stanković i nadodao kako je i sama razmjena eRačuna ‘evoluirala’, odnosno da posao informacijskog posrednika nije isključivo posao identifikatora sudionika razmjene, sigurnog kanala dostave, validatora vjerodostojnosti i nepromjenjivosti sadržaja, nego je njegova uloga omogućiti korisniku kompletan nadzor nad procesima koji započinju možda čak i prije nastanka poslovnog odnosa.
“Servis Moj-eRačun razvio je novu uslugu, Moj-BI, automatiziranu obavijest korisnicima o statusu blokade njihovih poslovnih partnera, koja će na tržište biti puštena u listopadu. Poanta nove usluge je da sustav trenutno obavještava korisnika je li njegov kupac blokiran i prije nego mu izda račun, ali i da zaprimi e-mail obavijest ako kupac uđe u blokadu za vrijeme trajanja valute plaćanja računa koji je već izdao. Kroz Moj-BI bit će moguće provjeriti i status blokade dobavljača ili drugog poslovnog subjekta s kojima smo u poslovnom odnosu. Takve automatizirane obavijesti dio su inovativnih rješenja kojima korisnicima želimo omogućiti da donose bolje poslovne odluke. Pravodobne informacije su ključne za preuzimanje odgovornosti“, naglašava Stanković.
Brza dostava eRačuna
Upravljanje informacijama u korist svojih korisnika, dodaje product menadžer servisa Moj-eRačun, ovaj će informacijski posrednik podići na novu razinu i kroz uslugu HIR (High Importance Receive), koja je također proizašla iz aktivnog korištenja eRačuna.
“Iako sam eRačun ima status preporučene pošiljke jer pošiljatelj nedvojbeno zna kada je njegov račun preuzet i, u slučaju bilo kakvih neželjenih okolnosti, to lako može dokazati na sudu, HIR osigurava prioritetnu dostavu eRačuna pri čemu korisnička služba servisa zove kupca za preuzimanje, a sustav šalje personaliziranu e-mail obavijest pošiljatelju u trenutku kada se promijeni status njegovog računa, odnosno kada je račun dostavljen kupcu ili, što je najvažnije, zašto je račun odbijen, u slučaju da se ‘nađe’ u tom statusu. Korisnik time dobiva personaliziranu podršku za svaki račun koji pošalje kroz HIR, što je nedvojbeno maksimalni nadzor nad tim segmentom poslovanja kroz dobra digitalna rješenja“, zaključuje Stanković.
Sadržaj omogućio Moj-eRačun