“Podcast sam pokrenuo iz sebičnih, narcisoidnih i, naravno, egoističnih razloga. Vjerojatno odgovor koji nitko ne očekuje čuti. No ajmo pogledati – pričam sa zanimljivim ljudima koji meni pričaju svoju priču, otkrivamo detalje koje možda nitko ne zna, storytelling. Kada sam pokretao startup sa svojim kolegama, nismo znali gdje se okrenuti, koje stvari tražiti.
U tražilicu na internetu upišeš startup, sve je SAD i onda saznaš da su tu neki hrvatski i balkanski startupovi koji rade nevjerojatne stvari, ali za njih nitko ne zna i pitaš se – pa dobro, je l’ stvarno moram kopati toliko duboko?
Je l’ stvarno vani nitko ne zna što se događa na hrvatskoj startup sceni?” pitanja su koja si postavlja Miroslav Zarić, bivši radijski i TV voditelj te suosnivač startupa Beyond Seen Screen, koji je prije tri mjeseca pokrenuo podcast na engleskom jeziku Startup Rant, s ciljem promocije hrvatske startup scene.
Priče o biznisu
Njegov prvi sugovornik bio je Dragan Petric, izvršni urednik Buga koji već 24 godine radi kao IT novinar, urednik i analitičar, a nakon njega su uslijedila gostovanja uspješnih poslovnih ljudi iz različitih industrija, renomiranih hrvatskih IT stručnjaka i čelnih ljudi perspektivnih startupova – od Matije Žulja, Krešimira Končića, Maje Bujas do Alberta Gajšaka.
U trenutku pisanja članka objavljeno je 20 audio i video podcastova koji traju do sat vremena, a mogu se pratiti putem Zarićeva kanala na YouTubeu i na streaming servisu Spotify.
Kaže da sugovornike ne bira on, već se – biraju sami. “Znam, zvuči čudno, no mala smo država koja se kladila na turizam toliko dugo da nije ni shvatila da dok je pandemija rastvarala i uništavala svijet, najveće vijesti iz financija su pokrivale Hrvatsku. Tako da nije cilj da imam samo startup osnivače nego su tu i ljudi koji rade kao uspješni biznismeni, ljudi koji su u psihologiji jer biti startup osnivač danas nije samo ‘eh idem tamo, tražim novac, netko uloži, ja radim, pa da vidimo’.
Prvo nismo SAD gdje ideja za Shazam za video može prikupiti milijune, dok se kod nas borimo za tisuće. Tako da… Ne pristaju svi. Recimo, od 40 troje je reklo ne”, kaže Zarić.
Na početku su mu drugi govorili da podcast ne bi trebao biti na engleskom i da ne bi trebao biti online, uz još nekoliko razloga zašto da ne radi ono što radi, no bilo je upravo suprotno. “Ljudi misle da ovo traje već godinu dana, a traje samo tri mjeseca, na engleskom je, pričamo o nečemu što se zove Startup Nation što je do sada vodio Izrael kao naslov.
Oni su sada postali Scale Up Nation, a ja želim da mi u svijetu budemo StartUp Nation. No, da dodam malo drvlja na vatru, neki tamo srpski startup radi sa Steven Spielbergom i svi pišu o tome, a ‘neki tamo’ VR Drone ORQA, dok ih se na ne znam koji način ne spomene, nitko u Hrvatskoj ne zna za njih. Sramimo li se sami sebe? Malo odoh s teme, ali to je to, podcast?
Da, ima tema, i uvijek će biti, bivši suosnivač Netflixa kaže da radi podcast, ljudi trče da se pretplate, iz Hrvatske, s Balkana i Europske unije, a netko tu kod nas nešto kaže, pitaju ga – a je l’ to tebi treba?” pojašnjava Zarić.
Velika očekivanja
Startup Beyond Seen Screen osnovao je prije tri godine s Marijem Drevenšekom i Krešimirom Puljićem, predstavivši ExRey, pandan Shazama, ali za video. “Sad zamislite da čujete vijest da je Shazam, koji je prodan Appleu za 400 milijuna dolara, našao konkurenta u video svijetu i da je to Facebook platio isto toliko. Pitali biste se tko je to i koja je ta druga EU kompanija uspjela.
Ali eto, mi smo iz Hrvatske pa borba traje. Srećom, sve se temelji na Video Recognition Sustavu, a to se danas traži pa imamo zanimljive razgovore sa svjetskim kompanijama kako iz EU, tako i šire”, otkriva Zarić.
I sam je dosad nekoliko puta u sebi mijenjao definiciju startupa, no u osnovi za njega to znači nekoliko pojmova: ideje, primjenu, vrijednost, strast i zaradu.
“Startup scena u Hrvatskoj je nevjerojatna! Od svih ovih startupa koji su nevjerojatni, idu po zemljama cijelog svijeta, prodaju se za milijune dolara, rade nevjerojatne stvari… na vijestima još slušamo u o nafti, plinu, struji i ljudima koji su ukrali novac iz tih sektora, i o ljudima koji još uvijek misle da je stan od 13 kvadratna metra, a zapravo 123 metra zračne linije od plaže na nekom otoku, dobra investicija”, kaže Zarić.
Unatoč tome, od podcasta i startupa ima jednostavna očekivanja: rast, vrijednost i strast koja to sve potiče.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu