Daniel Ackermann, suosnivač i izvršni direktor Degordiana, jedne od najvećih i najnagrađivanijih digitalnih agencija s uredima u Zagrebu, Beogradu i Mostaru, u razgovoru za Poslovni dnevnik otkriva kako je pandemija utjecala na tržište marketinga i agencija, kakve su rezultate polučili Degordianovi specijalizirani uniti i novi modeli rada, o reorganizaciji poslovanja i širenju, ali i o velikim planovima kompanije i novim internacionalnim klijentima.
Već ste ranije otvoreno rekli kako je ova godina bila najintenzivnija u povijesti Degordiana, no ujedno je, čini se, za vas bila i potentna kada je riječ o projektima.
Izrazito je velik broj ostvarenih projekata, no najvažniji su uvođenje fleksibilnog radnog mjesta i omogućavanje odabira između triju modela rada – fix, flexi i remote, reorganizacija Degordiana u Degordian One, selidba u novi zagrebački i beogradski ured, te pokretanje novog unita – Employer branding unit.
Što točno obuhvaća i čini Degordian One? Kako je utjecao na zaposlenike, a kako na odnos s klijentima i usluge?
Prethodno smo bili organizirani u urede. Svaki je ured bio potpuno samostalan sa svojim timovima, leadershipom i ciljevima. To je bila odlična struktura prije, dok su usluge bile jednostavne i dok ih je bilo malo. Remote rad tada još nije ni postojao. Danas smo organizacija “remote first”, imamo izuzetno kompleksne usluge koje je teško više puta razvijati u svim uredima. Danas, naš posao je sve manje posao dobrih odnosa, a sve više posao dobre kvalitete i usluga. Iz toga smo razloga napravili reorganizaciju. Nije važno gdje si, u kojem uredu – svi smo jedan veliki Degordian One. Umjesto više manjih performance timova, sada imamo jedan, još veći i još snažniji. Cijeli Degordian One ima jedan leadership, jednu strukturu, jedan plan. Ovime smo postigli to da imamo mnogo veće, jače i specijaliziranije timove. Postigli smo lakši razvoj novih i kompleksnih usluga, veću kvalitetu za klijente, veću skalabilnost (zapošljavanje na svim tržištima) itd.
Ovakva organizacija zaposlenicima daje mnogo veću strukturu i ujednačenost. Npr. u Hrvatskoj smo pet puta proglašeni najboljim poslodavcem i imamo vrlo visoko zadovoljstvo zaposlenih. U Srbiji smo imali niže zadovoljstvo i veću fluktuaciju. Ovime ćemo sve unificirati te očekujem da će i Srbija biti na potpuno istoj razini kao Hrvatska. Glavni nam je cilj svaki segment napraviti apsolutno najbolje i implementirati ga svugdje. Sve ovo što smo do sada radili, radili smo zbog klijenata i kvalitete. Postigli smo to da imamo još veće timove, više različitih specijalizacija i veći broj kompleksnijih usluga. Sve to upravo s ciljem dodatnog povećanja kvalitete i još boljih rezultata.
Spomenuli se na početku tri modela rada. Koji je najzastupljeniji među zaposlenicima i kako su pritom reagirali na remote način rada?
Osobno sam bio jako protiv remote rada prije pandemije. Smatrao sam to potpuno besmislenim. No, pandemija mi je otvorila oči. Naučili smo da je to ogroman benefit za ljude jer im štedi vrijeme koje su prije trošili na putovanje. Uz to, manji su životni troškovi, veća fleksibilnost, zdraviji život. Također, tu je i veliki benefit za firmu, a to je lakši pristup talentu. I što je najvažnije, produktivnost i kvaliteta su ostale iste. Još prošlo ljeto smo se obvezali zadržati fleksibilne modele rada “za vijeke vjekova”. Čak mislim da smo na ovim prostorima jedna od prvih firmi koja je tako nešto odabrala. Imamo tri modela rada: fix (normalan rad u uredu), flexi (sam biraš gdje ćeš raditi taj dan) i remote (rad iz drugog mjesta). Za svaku poziciju je definirano koji su prihvatljivi modeli te osoba sama bira koji model želi. Prema anketama, oko 20% zaposlenika je odabralo fix model rada, odnosno rad iz ureda. Flexi je daleko najzastupljeniji.
Danas ste stari više od 12 godina. Digitalne agencije koje su tada postojale više praktički ne postoje, danas su jake neke potpuno druge agencije. Kako to objašnjavate?
Digital je toliko dinamično i intenzivno područje da se stalno događaju promjene. Tako je i kod nas. Ono čime smo se bavili prije 12 godina nije ni blizu onome čime smo se bavili prije 5 godina, kao ni onome čime se bavimo danas. Jako je zahtjevno pratiti te promjene i zaista ih jako puno ima. Agencije koje su nam bile konkurencija 2009. godine, 2015. praktički više nisu postojale. One pak koje su nam bile glavna konkurencija 2015., one pak danas gotovo da ne postoje. Stoga, da, možemo reći da smo najdugovječnija veća digitalna agencija. Makar se još uvijek smatramo startupom, ispada da tako je.
Degordian je, kako navodite, dosad imao pet nagrada za najboljeg poslodavca. Sa sestrinskim firmama Bornfight i Mediatoolkit imate čak devet nagrada.
Na ovo sam zbilja jako ponosan. Mislim da niti jedna hrvatska firma u povijesti nije imala toliko nagrada za najboljeg poslodavca kao mi. Da bi se to ostvarilo su, vjerujem, jako važni benefiti, razvoj, kolege, projekti, tim i kultura. No, mislim da je sve to samo posljedica, a najvažnija je osnovna briga za ljude. Upravi je istinski stalo da ljudi budu sretni i zadovoljni te se prilikom svake odluke razmatra kako će ona utjecati upravo na ljude. Firma može imati najbolje benefite i plaće, ali ako nema tu srž – neće napraviti dobar posao na ovom polju. Mislim da mi to imamo i da je to ključan razlog.
Prije nekoliko mjeseci oformili ste poseban unit za Employer Branding. Možda je rano govoriti, no je li već polučio rezultate?
Krenuli smo tek nedavno, no ovaj unit nam je najbrže rastući. Unit sam po sebi ima core tim od tri osobe, no one usko surađuju s ostalim timovima koji rade na employer brandingu, što znači da sveukupno 10-15 ljudi radi na ovim projektima. A to je tek početak. Trenutno nam je na pitchevima “win rate” doslovno 100% te očekujemo daljnji rast ovog segmenta i nova zapošljavanja. Jako vjerujem u ovo, planiramo mnogo rasti i zapošljavati i cilj mi je da ovaj unit čim prije dođe na dvadesetak core ljudi.
Kako funkcioniraju ostali specijalizirani uniti?
Trenutno imamo četiri specijalizirana unita: Employer branding, Brand communication, Digital production te Performance marketing. Employer branding unit radi na cijelom nizu aktivnosti kojima je cilj poboljšanje imidža klijenta kao poželjnog poslodavca. Brand communication unit obuhvaća komunikaciju branda prema potrošačima. Ovdje pretežito radimo s klijentima kojima je cilj povećanje svijesti o njihovom brendu (brand awareness). Unutar ovoga unita nalaze naši specijalisti za kreativu, social media, dizajn, video, PR, influencer marketing… Digital production unit zaslužan je za razvoj webova, web shopova, mobilnih aplikacija i digitalnih proizvoda. Performance marketing unit osmišljava i vodi kampanje s ciljem direktnog rezultata (booking, lead, prodaja). Većinom su to ecommerce, lead generation i growth projekti za tvrtke ili startupove. Osim navedenog, tu su još i digital advertising, conversion rate optimization (CRO), inbound marketing, account based marketing, odnosno sve one aktivnosti kojima je cilj ostvariti što veći ROI (engl. Return on investment).
Iz Vašeg viđenja, kako su se mijenjali trendovi uslijed pandemije u marketingu, ali u agencijama općenito?
Naš Q2 u 2020., kao i većini tvrtki, bio je potpuni debakl te se na svim poljima dogodio veliki pad. Na razini grupe, u tom smo trenutku imali projekte u vrijednosti od otprilike milijun eura koji su bili odgođeni ili otkazani. I sve se to dogodilo u svega par tjedana. Iskreno, zaista sam mislio da je svijet propao. No, ubrzo se sve izniveliralo i krenulo u smjeru manje neizvjesne, ali svejedno recesije. U marketingu/IT-u efekt je bio dosta čudan i intenzivan. Neke su se usluge drastično smanjile, dok su druge još dodatno dobile na važnosti. Tako je, na primjer, značajno porasla bilo kakva produkcija (web, mobile, ecommerce, digitalni proizvodi) jer su klijenti ubrzali digitalizaciju. Vrlo slično se dogodilo i s performance marketingom (marketing orijentiran na direktnu prodaju). Performance je zapravo mnogo bliži prodaji nego marketingu jer pruža mjerljiv, direktan i brz rezultat te je zbog toga postao još važniji klijentima. S druge strane, pala je potražnja za većinom aktivnosti koje su vezane uz dugoročne investicije, kao što je brand awareness, što je greška jer upravo u ovakvim situacijama treba investirati i iskoristiti veći prostor na tržištu. No, budžeti i brojevi projekata su se osjetno smanjili. Naravno, najviše je pala usluga evenata, no mi tu uslugu, srećom, nemamo značajno izraženu.
S obzirom na izazovnu godinu, jeste li zadovoljni prošlogodišnjim poslovnim rezultatima? Što prognozirate za ovu?
Degordianu je “sweet spot” uvijek rast od oko 30%. Većina je godina upravo i imala takav rast. Ni 2019. nije bila izuzetak. I 2020. je krenula u tom smjeru, no korona je sve pokvarila. Imali smo prvi kvartal u povijesti s padom prihoda. Cijela je godina na kraju završila s rastom od par postotaka, što nam je najlošiji rezultat u povijesti. Ova je godina, 2021., krenula snažno. Sada čak imamo rast od 40% YoY (engl. Year-over-year). No, ipak prognoziramo da će to usporiti te da će cijela godina biti na razini 20-30%. S obzirom na to u kakvom se vremenu nalazimo, vrlo smo zadovoljni.
Za kojim se kadrom u pandemiji pokazala najveća potreba? Koliko ukupno zaposlenih brojite u Degordianu trenutno?
Degordian ukupno broji oko 110 zaposlenika. U prihodima dosta rastemo, no u rastu zaposlenih ipak manje. Trenutno smo se više fokusirali na povećanje efikasnosti, organizacije, outputa i senioriteta. Preuzimamo sve veće i kompleksnije probleme gdje nije toliko važan broj ljudi, već kvaliteta i pristup. Degordian će sigurno rasti, čak u ovom trenutku imamo desetak otvorenih pozicija, ali ukupno mislim da je to nešto sporije nego prethodnih godina.
Načelno, kadar koji je potreban u kompaniji je i onaj koji najpotrebniji u novom okruženju, a to je digitalna produkcija i performance. Taj dio raste ne samo nama, već i ostalima. U ta dva segmenta svi zapošljavaju, investiraju, šire timove, a talenta ima jako malo. U sklopu nove organizacije sve više zapošljavamo ljude, i to svuda – u Zagrebu, Beogradu, Mostaru ili remote. I još uvijek za neke pozicije imamo svega par kvalitetnih prijava. Trenutno, najviše zapošljavamo u tri segmenta i tražimo osobe za performance marketing (inbound marketing, web analytics & optimisation, product marketing), digital production (development) te client service (account tim), a imamo i drugih otvorenih pozicija.
Imate li novih klijenata? Je li se širio i portfelj usluga i proizvoda?
Dobili smo nove klijente. Zapravo, budući da nas ima mnogo, stalno dobivamo nove klijente i projekte. Ipak, zastupljeniji su internacionalni klijenti, što nam je bio jedan od fokusa. Dobili smo, više nego ikada, projekata iz NYC, Londona, Austrije. Mislim da danas zaista imamo top svjetsku kvalitetu i da ćemo imati sve više baš takvih internacionalnih suradnji.
Širili smo se u dva segmenta. Prvi je segment Employer branding. Primijetili smo ogroman problem nedostatka talenta na tržištu. Problem je jako velik, znanja o rješavanju jako malo. S druge strane, Degordian ima setup usluga točno onakav kakav je potreban za employer branding. Ono što je dobro je da smo snažni i poznati po HR-u (pet puta smo proglašeni najboljim poslodavcem, jedna smo od prvih IT firmi s HR-om, uz to smo osvojili i mnogo drugih nagrada). Sve smo to spojili i povezali u koncept employer brandinga. Ovo nam je zbilja hit usluga koja raste 30% kvartalno. Drugi segment u kojemu se širimo su naprednije performance usluge, kao što su inbound marketing, account based marketing i marketing automation. Stava smo da svaka agencija danas može odraditi jednostavne kampanje, no kompleksni projekti daju najveću vrijednost, a rijetko tko ih uopće može izvesti. Ove su usluge prvenstveno fokusirane na b2b, od toga dosta na IT i startupove. U tome vidimo veliki rast, kako u Hrvatskoj, tako i vani.
Kako ste se pozicionirali nakon odvajanja od Bornfighta?
Degordian se više pozicionirao regionalno. Imamo urede diljem regije te smo procijenili da imamo mnogo prostora za rast. Zadnjih godinu dana kvalitetu svojih usluga smo podigli na najveću svjetsku razinu te smo procijenili da je vrijeme za internacionalizaciju. Ove godine nam je najbrže rastuće tržište upravo internacionalno (200% YoY), a očekujemo da će tako biti i sljedećih godina.
Dakle, nova tržišta. A uredi?
Apsolutno. Trenutno čak imamo više ponuda za otvaranje novih ureda. No, oprezni smo. Ne bismo se htjeli zaletjeti. Više se fokusiramo na internacionalni rad iz naših ureda, no postoji šansa da biste uskoro mogli vidjeti i nešto novo.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu