Raiffeisenbank Hrvatska već nekoliko godina snažno podupire AmCham Talents program Američke gospodarske komore u Hrvatskoj usmjeren na razvoj novih generacija poslovnih lidera.
Na samom kraju devete generacije programa o razvoju mladih talenta razgovarali smo s gđom Jasminkom Rojko, direktoricom Poslovanja s velikim poslovnim sustavima i strukturiranog financiranja, Raiffeisenbank Hrvatska.
Uskoro završava deveto izdanje AmCham Talents programa u sklopu kojeg 100 mladih poslovnih stručnjaka imaju priliku razvijati i usavršiti vještine vođenja. Mislite li da u Hrvatskoj nedostaje poslovnih lidera i što je RBA ponukalo da već godinama podržava ovaj program Američke gospodarske komore u Hrvatskoj?
Jako mi je drago da postoji AmCham Talents program. On omogućava mladim i talentiranim ljudima prednost u zapošljavanju kroz bolje kvalifikacije i jači visibility. Kako RBA godinama njeguje odličnu suradnju s Američkom gospodarskom komorom, tako je prirodno podržati program u čiji sadržaj snažno vjerujemo.
Ove smo godine, uz nekolicinu vlastitih, rekli bismo – kućnih talenata, u program uključili i pet nezaposlenih. Vjerujemo da tako barem malo vraćamo i osnažujemo našu zajednicu, te pomažemo rastu mladih talentiranih stručnjaka i lidera. Upravo taj profil traže brojni poslodavci.
Koliko uopće mladi u Hrvatskoj imaju priliku za kontinuiranim učenjem i usavršavanjem vještina važnih za razvoj njihove poslovne karijere?
Prilika ima više nego ikada. Ne mislim samo na mlade iz Hrvatske, već cijelog svijeta. Online pristup je omogućio brzu i neposrednu priliku za edukacijama, podcastovima, tutorialima, a puno tih materijala je besplatno.
Tako da usavršavanja, zapravo samo-usavršavanja, velikim dijelom ovise o volji i fokusu mladih. Ponekad im fokus baš najviše nedostaje, pa je potrebna pomoć iskusnog mentora. I to je jedan od benefita AmCham Talents programa, mentorski program iskusnih lidera koji je snažna razvojna poluga.
Mladi se žale da jako malo tvrtki traži zaposlenike bez iskustva – kako se može premostiti taj problem?
Razumljivo je da poslodavci žele što kvalitetniji i kvalificiraniji kadar. No, u današnje vrijeme ne pobjeđuju oni najpametniji ili najiskusniji, već oni koji se najbrže adaptiraju i prilagode na novonastale situacije, što se posebno istaknulo zadnje dvije godine.
Okolnosti se rapidno mijenjaju, pa sve više kompanija daje prednost onima koji su svestrani, snalažljivi, koji imaju brojne i raznovrsne interese, koji su uz studij radili nešto preko studentskih servisa. Zato treba biti proaktivan, kreativan i originalan. Neću reći samo – biti svoj, već biti uporan, radoznao i gladan novih iskustava i vještina.
Koliko je profesionalni razvoj zaposlenika važan za uspjeh tvrtke, pa tako i RBA banke? Potičete li i motivirate svoje zaposlenike da rade na osobnom i profesionalnom razvoju?
Odgovorit ću starom šalom; kada glavni direktor pita svog HR direktora – što ćemo ako investiramo u ljude, a oni odu? A HR direktor mu odgovori – a što ćemo ako ne investiramo, a oni ostanu?
Većina tvrtki ima dobro razvijene programe profesionalnog razvoja, što je odlično, jer i osobno vjerujem u važnost ranog osobnog razvoja temeljenog na kompetencijama. Mi u RBA banci smo to digli na viši nivo. Definirali smo cijeli proces mentoringa koji mladim, novim kolegama omogućava brže i lakše usvajanje profesionalnih znanja.
Mentorstvo i coaching su pokazali odlične rezultate, tako da je moja sugestija mladima da prilikom odabira posla daju prednost mogućnosti rada u poticajnom okruženju, pogotovo ako imaju priliku učiti od kvalitetnog mentora te biti inspirirani od odličnog leadera.
Takva akceleracija učenja omogućava brz i snažan osobni i još više profesionalni razvoj.
Kako vi kao financijska institucija ocjenjujete financijsku pismenost mladih u Hrvatskoj? Što se treba napraviti da se ona unaprijedi?
Malo mi je žao to reći, ali bojim se da financijska pismenost mladih nije na zadovoljavajućoj razini. Više je razloga za to. Prvi je dio problema obrazovni sustav koji mlade ne uči niti bazičnim principima upravljanja vlastitim financijama, a kamoli složenijim poput financijskih ulaganja.
Drugi dio problema počiva unutar obitelji. Roditelji, obično u prevelikoj želji da zaštite svoju djecu, preuzimaju financijsku odgovornost, pa mladi niti ne traže poslove tijekom srednje škole i fakulteta. Koriste svoje roditelje poput bankomata. Što je jako pogrešno. Ništa ne stvara veći ponos u mladom čovjeku od vlastito zarađenog novca.
Tek kroz zdrave radne navike počinjemo shvaćati termin ‘value for money’. Svakako bi bilo korisno uvesti financijsku pismenost već u nižim razredima i postupno to znanje širiti i nadograđivati kroz cijelo obrazovanje.
Na koje još načine pomažete mladima i koliko je danas društveno odgovorno poslovanje važan aspekt uspješnog poslovanja?
Društveno odgovorno poslovanje nije samo dio našeg branda, niti dio korporativnog DNA, kako se to voli reći, nego mi to shvaćamo vrlo osobno i dosta ozbiljno. Stalno volontiramo i dajemo podršku kolegama u teškim životnim i zdravstvenim problemima. Nedavno smo završili obnovu dječjeg vrtića u Petrinji i skupili kombi pun igračaka za mališane.
Dio smo Boranke, najveće volonterke akcije pošumljavanja opožarenih područja u cijeloj Europi. Našim mladim kolegama roditeljima pomažemo u balansiranju poslovnih i obiteljskih obveza kroz trajan rad na daljinu.
Osim što smo mi sami održivi, za naše klijente spajamo ekologiju i ekonomiju kroz održive “ESG odnosno zelene” proizvode i podjelu znanja. Također, sponzorirajući AmCham Talents program već 6 godinu zaredom, vjerujemo da dajemo mladima upravo ono što im treba.
Kombinaciju stručnih znanja i druženja s iskusnim liderima kroz individualni rad i grupnim, timskim zadacima. Kako sam mentor već više godina, moram reći da su me brojni mladi ljudi impresionirali talentom i kreativnošću.
Mislim da možemo reći da je AmCham Talents program postala mala, ali moćna leadership akademija.
* Sadržaj omogućio AmCham Hrvatska