Istra je turistička regija, ali za razliku od mnogih drugih jadranskih županija, ovdje i industrija čini značajan dio BDP-a, rečeno je na panel diskusiji "Od ideje do uspješnog biznisa, dobri primjeri iz prakse", održanoj u sklopu Poslovnog uzleta Pazina.
Jurman Papišta
Na našoj su referentnoj listi novi pogoni Plive i riječkog JGL-a, kao i nekoliko projekata u Kataru.
"Istra je najturističkija hrvatska županija, ali u unutrašnjosti postoji niz snažnih industrijskih središta kao što su Pazin i Buzet. Osim tradicionalnih velikih poslovnih sustava, koji su propali ili se transformirali, u Istri je nastao i jako velik broj manjih tvrtki od kojih su neke i globalni igrači", kazao je Damir Sirotić, predsjednik HGK Županijske komore Pula. Jedna od takvih globalnih tvrtki je i Filix iz Pazina, kojia se bavi proizvodnjom LED rasvjete, Među njihovim su referencama sjedišta NASA-e, Facebooka te niz luksuznih hotela i poslovnih zgrada diljem svijeta. "Sve naše dobavljače, kupce, a i konkurente, doživljavamo kao partnere, a ne suparnike. To se sve pokazalo kao dobitna kombinacija za uspjeh na globalnom tržištu", objašnjava Željko Plavčić, direktor marketinga tvrtke Filix.
Merlić
Izgradnjom brenda Istra je postigla da sve više posjetitelja prisiljava hotele da im ponude autohtone proizvode.
Čak 96% prihoda ostvaruju na inozemnom tržištu, a glavna tržišta su im SAD, Australija i UAE. Planiraju jače krenuti u Kinu i Indiju, gdje su im glavni konkurenti tvrtke poput Siemensa i Philipsa. U Hrvatskoj su im glavni kupci veliki hotelski lanci. Planira daljnji razvoj na projektiranju novih visokosofticiranih proizvoda. Zbog toga im treba novi skupi stroj, svojevrsni 3D printer. Plavčić očekuje da će im u novoj investiciji pomoći i EU fondovi jer je riječ o investiciji koja premašuje njihove kapacitete kapitala. Iako ta pazinska tvrtka ima tržište i traženi proizvod, ima problema s pronalaženjem kvalitetne radne snage.
Plavčić
Većinu kadra moramo sami obrazovati jer na tržištu uglavnom ne postoji obrazovni profil koji nam treba. A mnogima je problem preseliti se u Pazin.
"Većinu kadra moramo sami obrazovati jer na tržištu radne snage uglavnom ne postoji obrazovni profil koji nam treba. Ako neki profili i postoje, jako se teško odlučuju doći u Pazin i radije ostaju raditi, čak i lošiji posao za manju plaću, u Zagrebu ili Rijeci. Sličan problem ima još jedna tvrtka iz sektora LED biznisa, Eltor, koja je u počecima bila i partnerski povezana s Filixom, a danas su lojalna konkurencija koja se nadopunjuje. Loredana Jurman Papišta, direktorica Eltora, kaže da su na njihovoj referentnoj listi novi pogoni Plive i riječkog JGL-a, kao i nekoliko projekata u Kataru. Oni su problem nedostatka radne snage odlučili pokušati riješiti suradnjom s pazinskom srednjom školom Jurja Dobrile, gdje su opremili suvremeni elektrotehnički laboratorij gdje bi se učenici mogli susresti s tehnologijama koje trebaju ovom sektoru.
Carić
Sad nam je opseg posla toliki da nemamo više dovoljno kapaciteta nego krećemo u izgradnju nove hale. Nedostaje nam kvalificiranih stolara.
Puno posla ima i pazinska Internova, tvrtka koja se bavi proizvodnjom namještaja. Kako objašnjava Antea Carić, direktorica, njihovo tržište je uglavnom Hrvatska, gdje plasiraju 80% proizvodnje. Ostatak ide uglavnom u Njemačku, partneru koji oprema granične prijelaze u zračnim lukama. "Kad je tvrtka nastala 1991., naš biznis je bio trgovina namještajem. No, pet godina kasnije smo uvidjeli da nam takav model nije dovoljno fleksibilan. Sad nam je opseg posla toliki da nemamo više dovoljno kapaciteta nego krećemo u izgradnju nove hale", kazala je Carić. I Internova ima problem s pronalaženjem kvalificiranih stolara u Istri te ih nerijetko mora uvoziti iz ostatka zemlje. Sad zapošljavaju 26 ljudi.
Sirotić
Istra je najturističkija hrvatska županija, ali u unutrašnjosti postoji niz snažnih industrijskih središta kao što su Pazin i Buzet.
Iako je Istra jako turistički razvijena, ima prostora za napredak, posebice u agroturističkoj ponudi u unutrašnjosti. To je posao Agencije za regionalni razvoj Istre (AZRRI), kojoj je na čelu Igor Merlić. On smatra da Hrvatska nije dovoljno iskoristila ulazak u EU i prijelazno razdoblje od tri godine. Zbog toga očekuje da bi domaća poljoprivredna proizvodnja mogla biti još slabije zastupljena u prodajnom i turističkom lancu. "Gotovo svi hotelski lanci imaju svoja sjedišta ili pak financijsko-konzultantska središta negdje u Milanu, Berlinu… i cilj im je maksimaliziranje profita. Zbog toga je danas teško plasirati kvalitetan autohtoni domaći proizvod u hotelskom lancu. No, izgradnjom brenda Istra je postigla da sve više posjetitelja prisiljava same hotele i restorane da im ponude autohtone proizvode", kaže Merlić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu