U Hrvatskoj posluje između 180 i 200 franšiza, a velik dio njih su stranee. Kako objašnjava Ljiljana Kukec, predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje, Hrvatska se nalazi na neslavnom zadnjem mjestu na svijetu – od 41 članice Svjetskog franšiznog vijeće (WFC) sa samo 12 posto domaćih franšiza na tržištu.
"Iza nas je Indonezija s 19 posto i onda dugo nitko dok ne dođemo do 45-95 posto, koliko je to kod drugih zemalja. U zemljama u okruženju to je od 45-55 posto, dok je u EU taj odnos 80-95 posto. Na prvom mjestu je Italija s udjelom stranih franšiza od samo pet posto", kaže Kukec čija Udruga je suorganizator radionice za franšizere koja će se 12. studenoga održati u Zagrebu. Na njoj će se predstaviti i poznate svjetske franšize koje traže partnere u Hrvatskoj. Kao razlog za malo domaćih franšiza Kukec vidi činjenicu da hrvatski poduzetnici i dalje imaju premalo znanja ili iskustva s takvim poslovanjem i nisu shvatili koliko je to dobar kanal rasta i širenja poslovanja, pogotovo izvoza.
80posto
koristi neki franšizni model poslovanja
Pojašnjava da su franšizni koncepti iz 80-ak djelatnosti, no najzastupljenija je prehrana. "Sada će se predstaviti Pizza Hut, ChemDry, Ulla Popken, PS power slimm, Takos, Tcollege, Body creator i drugi. Iako je domaći potencijal mali, nekoliko je poznatih hrvatskih tvrtki već iskoristilo ili ima u planu franšizni poslovni model. Tu prije svega mislim na brendove: Varteks, Mlinar, Cameo taxi, Narodne novine, Kraš, Diadema, Galileo, bio&bio i Aqua", navodi Kukec.
"Imamo neke nove uzdanice hrvatskoga franšiznog sektora kao što je Catering pizzeria Fat-Cat iz Koprivnice, čiji su osnivači uspjeli unijeti inovaciju i ovaj prilično konzervativan, a kod njih potpuno prirodan proizvod. Zatim je tu portal Čuvar sjećanja, originalna socijalna inovacija, koncept za održavanje grobova koji je jedinstven po tome što je kao poslovanje dostupan hendikepiranim osobama i vođenje poslovanja može se obavljati od kuće. Kao važan čimbenik među hrvatskim franšizama svakako treba spomenuti Surf'n'fries, hrvatski lanac fast food spotova s pečenim krumpirićima (bez kapi ulja) koji se na mala vrata ugurao među velike svjetske fast food igrače i koji već ima 42 franšize na svim kontinentima, a uskoro mu se otvaraju i rusko i američko tržište", ističe Kukec.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu