‘Zagreb bi mogao dobiti monorail vlakove koji će povezivati zračnu luku sa središtem grada’

Autor: Darko Bičak , 10. rujan 2020. u 13:59
Foto: Pixsell / Pixabay

Posao isporuke senzora za željeznice na golemom tržištu inovativna zagrebačka tvrtka dobila jer su nahranili gladnog Indijca, šali se vlasnik Zvonimir Viduka.

Gotovo svaki hrvatski poduzetnik, barem onaj koji se bavi proizvodnjom, reći će da mu je, iako je zainteresiran za globalno poslovanje, zbog troškova fokus ipak na nacionalnom i širem regionalnom tržištu, no ima i onih kojima interkontinentalne udaljenosti ne predstavljaju nikakvu prepreku. Jedna od takvih tvrtki je i Altpro iz Zagreba koja je u proteklih 25 godina od zanimljivog startupa postala danas multinacionalna kompanija s proizvodnjom tehnologije za željeznicu u dvije zemlje, a poslovnim operacijama u njih pedesetak.

Splet okolnosti

Njihov najnoviji eldorado je postala Indija, inače zemlja s najduljom mrežom željezničkih pruga od gotovo 125 tisuća kilometara, a za usporedbu Hrvatska ima 2617 km željeznica. Isto tako, u Indiji djeluje i najveće poduzeće na svijetu, Indijske željeznice koje zapošljavaju 1,23 milijuna radnika. Samo ove brojke dovoljno pokazuju koliko je to tržište i koliki potencijal za tvrtku koja ima što ponuditi, a Altpro je po svim kriterijima zasigurno takva tvrtka. Kako pojašnjava Zvonimir Viduka, vlasnik i direktor Altproa, lani im je izvoz u Indiju iznosio 4,5 milijuna eura, a za što su ovog tjedna i nagrađeni na konvenciji Hrvatskih izvoznika. Na to tržište se plasiraju senzori koji na željezničkim prugama detektiraju kotače vozila, a iz kojih podataka se onda upravlja kvalitetom i sigurnošću prometa. “Trenutačno je tržište ovih senzora globalno vrijedno oko 2,4 milijarde dolara, a iako smo mali i dolazimo iz male zemlje, imamo itekako što reći po tom pitanju na tržištu”, kaže nam Viduka. Iako je Altpro poznati isporučitelj željezničke tehnologije u čitavoj regiji, a i Europi, u Hrvatskoj su zbog malih investicija malo prisutni.

Od 70-ak milijuna kuna godišnjeg prihoda, iz proizvodnje u Hrvatskoj i Srbiji, više od 90 posto ima dolazi od izvoza. No, kako su došli do Indije i tamošnjeg željezničkog tržišta? Viduka se sa smiješkom prisjeća da je to bio splet zanimljivih okolnosti, a sve je počelo na sajmu u Berlinu kada su upoznali i sprijateljili se s direktorom u jednoj od većih indijskih tehnoloških tvrtki i koji je s njima, na povratku u Indiju, turistički svratio u Hrvatsku da vidi našu zemlju, posebice rodnu kuću Tita, Plitvice i Dubrovnik.

“Često se šalim da smo posao u Indiji dobili jer smo nahranili gladnog Indijca. Naime, gospodin je došao s nama u Zagreb i požalio se da već danima nije jeo dobru indijsku hranu. Saznali smo da u Zagrebu na Opatovini postoji indijski restoran i odveli ga tamo, a ovaj bio oduševljen hranom i ambijentom. I tako je sve krenulo. Dogovorili smo načelno neku tehnološku suradnju, iako smo mi tada bili startup, a oni tvrtka od više tisuća zaposlenih. No, nakon koji mjesec je taj naš pomalo neozbiljni dogovor dobio i službene okvire kada su nas pozvali da zajedno radimo projekte”, kaže Viduka.

Za Los Angeles

Narednih 14 godina su ishodovali dozvole, što u Hrvatskoj, a što u Indiji, i prošle godine su napokon dobili sve licence.

“Svaka zemlja ima neke svoje specifičnosti pa tako i Indija. Oni daju obvezu svim stranim investitorima da im u roku sedam godina predaju tehnologiju i da nakon toga roka 70% proizvoda bude proizvedeno tamo. Iako nam je to u prvi mah izgledalo neprihvatljivo, shvatili smo da se dugoročno i s 30 posto možemo pokriti i lijepo zaraditi”, pojašnjava nam ovaj poduzetnik. Za ovu godinu su imali još veće planove, a koje im je malo poremetila korona i zatvaranje logističkih lanaca i čitavih tržišta. “Radi se o visokotehnološkim proizvodima visoke dodane vrijednosti i male težine – čitava isporuka za Indiju se sastojala od 10 paleta koje smo isporučili avionom. No, ima dosta slučajeva da naši inženjeri i projektanti ne mogu doći na lice mjesta te vidjeti, ugraditi ili servisirati opremu. Sada taj problem pokušavamo riješiti digitalizacijom u što je moguće većoj mjeri”, ističe Viduka.

Altpro je imao i više značajnih projekata za monorail vlakove koji su danas sve više supstitut podzemnoj i klasičnoj željeznici u velikim gradovima. Radi se o detektorima brzine, smjera i pozicije monorail vlakova te razmjenjuje te podatke s drugim infrastrukturnim podsustavima.

Zadnji takav projekt na kojem su radili je linija koja povezuje zračnu luku Los Angelesa s centrom tog američkoga grada. Iako je dosad bilo više strategija o povezivanju Zračne luke Franju Tuđman sa središtem Zagreba, Viduka kaže da je struka i politika uvidjela da bi i za Zagreb najbolji model bio monorail, a ne tramvaj ili klasična željeznica te da očekuje da bi se u skoroj budućnosti taj projekt mogao i realizirati.

Komentari (2)
Pogledajte sve

Mogao bi dobiti kada ZG aerodrom bude imao promet kao Munchenski aerodrom i kada RH bude imala BDP Bavarske….to je sasvim izvjesno.

Neka prvo riješe problem sa smećem. Najgori glavni grad EU po zbrinjavanju otpada.

New Report

Close