-Makarska je jedini grad u Splitsko-dalmatinskoj županiji koji se može pohvaliti svojom razvojnom agencijom. MARA je osnovana prošle godine. Osjetili smo potrebu za njezinim osnutkom kako bismo poduzetnicima pomogli kod povlačenja sredstava iz EU fondova kao i naših ministarstava i mogu vam reći kako MARA ima pune ruke posla – rekao je Tonči Bilić, gradonačelnik Makarske na panel diskusiji "Razvoj poduzetništva u Makarskoj", održanoj na Poslovnom uzletu. Uz njega, sudjelovali su poduzetnici Zoran Premeru, iz tvrtke Premis, Drago Nosić iz grupacije Pivac i Zoran Miliša iz RWE, moderator je bio Vladimir Nišević, glavni urednik Poslovnog dnevnika, a u hotelu Osejava okupili su se brojni makarski poduzetnici i oni koji to namjeravaju postati.
Bilić se pohvalio s dva novootvorena hotela u Makarskoj, Miramare i Romana te s lanjskih 1,3 milijuna noćenja i 200.000 dolazaka turista. Ove godine očekuju još bolje rezultate jer su za 1500 povećali broj ležajeva u gradu, od čega je 450 hotelskih. Ipak, Bilić drži kako bi turizam trebao biti zamašnjak i ostalih gospodarskih djelatnosti.
-Već četiri godine se borimo za preuzimanje ovlasti – rekao je Bilić.
Zoran Premeru, direktor tvrtke Premis u Makarskoj proizvodi sladoled, a prodaje ga diljem Hrvatske.
-Drugi smo proizvođač u Hrvatskoj, odmah iza Leda, ali zahvaljujući novim tehnologijama i automatizaciji spadamo u mikropoduzeće s 10-ak djelatnika, u sezoni do 30 – predstavio je tvrtku Premeru. Požalio se na komunalni doprinos u Makarskoj koji je za gospodarske objekte jednak kao i za sve ostale, a Bilić je rekao kako je Gradsko vijeće prošle godine taj iznos smanjio na 50%.
Drago Nosić iz hotela Miramare, koji je u sastavu grupacije Pivac, govorio je u nužnosti rješavanja infrastrukturnih i prometnih problema koji postoje u Makarskoj, a Bilić je istaknuo kako je gradovima ograničavajući faktor velika centralizacija države pa Makarska ne upravlja svojim plažama niti lukom koje su im najznačajniji resursi.
Zoran Miliša za sebe je rekao kako je bio vlasnik male tvrtke koja je zapošljavala osam ljudi, a prepoznao ga je veliki RWE.
-Moguće je uspjeti u svemu pa i u energetici. Treba čvrsto vjerovati i prepoznati prilike. Strahovito puno učiti i istraživati. U Hrvatsku je došao RWE, sve su nas zadržali, otvorili ured u Splitu i zaposlili još 30 ljudi. Danas su 12.000 građana naši potrošači – rekao je Miliša. Napomenuo je kako ga rastužuje odlazak mladih te je pozvao kako moramo razvijati poduzetnički duh. Govorio je o inovacijama i skoroj budućnosti koja nas čeka, iako još zvuči kao znanstvena fantastika.
-Hoće li hoteli kupovati struju ili će biti samodostatni? Uvjeren sam u ovo drugo. Struju ćete sami za svoje potrebe proizvoditi. Solarni paneli, male turbine, kolektori, ta je tehnologija pred vašim vratima. Automobile nećemo još dugo voziti na benzin. O takvim stvarima trebamo razmišljati, dovedimo te trendove u Hrvatsku. Postanimo svjetski inovativni centar za energetiku! – pozvao je Miliša i rekao kako nema bolje stvari na svijetu od imati europska primanja i živjeti u Hrvatskoj. Napomenuo je kako je važno poticati inovativnost, a Nišević je je istakuno primjer Ivana Mrvoša kojeg je Poslovni dnevnik među prvima prepoznao i pomogao ga s 20.000 kuna prije nekoliko godina. Prepoznala ga je i Splitsko-dalmatinska županija rekao je Anđelko Katavić, pročelnik za gospodarstvo.
-I mi smo mu dali novce, ali prvo je propao, međutim, mali je lukav i radi dalje i izvlači sredstva preko više firmi – napomenuo je Katavić.
-Amerikanci ne kažu uzalud da svaki pravi poduzetnik mora dva puta propasti. Treba dati šansu mladim ljudima jer oni razbijaju zidove – rekao je Miliša. Premeru je naslijedio posao od svoga oca, ali se prisjetio kako je kao 19-godišnjak naručio iz Italije šleper šlaga u vrijeme kada mu je izgledalo da će ga bez problema prodati.
-Naravno da smo ga nakon sezone bacili i velike novce izgubili. Srećom, imao sam oca iza sebe – rekao je Premeru i napomenuo kako upravo kreću s proizvodnjom bio organic sladoleda, čija potražnja je ogromna, a proizvodnja nedovoljna.
Panel je završio temom o zapošljavanju. Govorilo se o hrvatskom apsurdu jer uz 300.000 nezaposlenih poslodavci muku muče s pronalaženjem kvalitetnih radnika.
-Nisam siguran žele li ti ljudi raditi. Imali smo natječaj za 25 ljudi u Splitu, nudili smo službeno vozilo i dobru plaću, a za šest radnih mjesta javilo se 25 ljudi – ispričao je svoje iskustvo Miliša. Nosić je naglasio kako je iznimno teško doći do kvalitetnih radnika.
-Na raspisan natječaj u siječnju, tražili smo konobare, kuhare, sobare i recepcionere, stiglo je 100 prijava, a od toga dvije iz Makarske. Izdvojili smo šest osoba i pozvali ih na razgovor. Nitko se nieej odazvao! – ispričao je Nosić. Od traženih stotinjak ljudi još im ih nedostaje 10. Kaže da su im podigli primanja za 15% u odnosu an lani. Čini se nedovoljno.
-Odlučili smo stipendirati nama deficitarna zanimanja. Radna snaga postat će sve veći izazov u Hrvatskoj, možda čak i problem – rekao je Nosić. Očekuje kako će Hrvatska morati promijeniti kvote za uvoz radne snage, barem tijekom turističke sezone.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona..
Uključite se u raspravu