Sve je veći trend da tvrtke i u Hrvatskoj u flote službenih automobila ugrađuju GPS nadzor, rečeno je na Konferenciji o upravljanju poslovnim voznim parkovima "Business Flett Management" koja se proteklog tjedna u organizaciji Filipović poslovnog savjetovanja održala u Zagrebu.
Ivica Sladić, član Uprave tvrtke Mireo, koja je jedan od lidera na tržištu autonavigacije i pratećih usluga, pojašnjava da GPS nije savršen, ali da može znatno olakšati upravljanju flotom i smanjiti troškove. "S GPS nadzorom smo krenuli još 2002. na ruskom tržištu, a kasnije smo se proširili i na ostala. Nijedan GPS nadzor nije savršen, u 10-ak posto slučajeva bude trivijalnih zabilježbi, no to se jednostavno događa. Na tržištu se desetine, možda i stotine tvrtki bave navigacijom, a kvaliteta samog sustava se ogleda upravo u načinu na koji se nosi s takvim devijacijama u podacima", naglašava Sladić. Dodaje da se često ima dojam da tvrtka koja uvodi takav nadzor želi "špijunirati" svoje zaposlenike, a što dovodi do otpora na svim razinama korporativnog odlučivanja i mnoge kompanije zbog toga i ne uvode sustav.
Dragić
Taksi sustav mora funkcionirati besprijekorno, vozila su u pogonu 24 sata dnevno
GPS donosi uštede
"To je pogrešan stav jer intencija GPS nadzora nije nikakav Big Brother već optimalizacija sustava. Dosadašnja iskustva pokazuju da su, nakon prvih otpora i nevjerice, s vremenom svi prihvatili sustav i bili zadovoljni – kako menadžment, tako i sami zaposlenici. Sustav olakšava upravljanje servisnim intervalima, potrošnjom goriva te uštedom vremena. Naravno, u slučaju zaposlenika koji su zloupotrebljavali službena vozila je problem jer to više ne mogu raditi, a da u tvrtki to ne vide", pojašnjava Sladić. Ovakav sustav je funkcionalan čak i u slučaju tzv. Car benefita kada se službeni automobil daje zaposleniku na 24-satno korištenje i u privatne svrhe jer je princip da se prate samo tehničke varijable, a ne da netko analizira i razmišlja zašto je netko proveo dva sata ovdje, a tri ondje.
Sladić
GPS nadzor u službenim vozilima nije nikakav Big Brother već optimalizacija sustava
Drugi razlog zbog čega tvrtke nisu sklone koristiti sustav nadzora flote je što se boje da je to dodatni trošak. No, u Mireu pojašnjavaju da se tu u pravilu radi o plaćanju usluge korištenja, bez inicijalne investicije, a da je ušteda troškova voznog parka na mjesečnoj razini minimalno 20 posto zbog mogućnosti uvida i planiranja troškova.U inozemstvu su korporativne flote isključivo u leasingu i uglavnom dane na upravljanje specijaliziranom tvrtkama – fleet management. U Hrvatskoj je pak situacija drukčija i još je čest slučaj da tvrtke, osobito manje i srednje, kupuju automobile, a i prisutnost fleet managementa je još ograničena.
Operativni leasing
Bogdan Drakulić, prokurist UniCredit Leasinga Croatia ističe da često tvrtke žele utjecati na ostatak vrijednosti vozila nakon isteka leasinga te na pravo prvootkupa. "Kod nas ljudima još nije jasno da operativni leasing znači najam usluge mobilnosti, a ne kupnju automobila. Tvrtka plaća dogovorenu cijenu vozila i za to dobiva adekvatnu uslugu. No, čest slučaj je da se operativni leasing koristi samo kao porezna devijacija da tvrtka zapravo dođe u posjed automobila kojeg onda koristi za službene potrebe ili ga pak povoljno proda zaposlenicima. Svi znaju, same tvrtke, mi u leasing kućama i Porezna uprava i Ministarstvo financija da se tu radi o poreznoj prevari no neki riskiraju. Činjenica je da ako vas ulove u tome da ćete platiti 1,5 automobil po punoj cijeni, a ne više samo uslugu korištenja", upozorava Drakulić.
Drakulić
Ljudima često nije jasno da operativni leasing znači najam usluge, a ne kupnju automobila
Pitanje osiguranja
Kako je današnje tržište generalno složeno, neupućenima je teško procijeniti što je najbolje za njihovu tvrtku. Situacija je posebno kompleksna u pitanjima financija i osiguranja kada je potrebno imati puno stručnog znanja, ali i iskustva. Zbog toga je došlo do razvoja konzultantskih tvrtki, a jedna od najznačajnijih u osiguravateljskom biznisu je Aon Risik Solutions. Široj javnosti je ovaj brend ponajprije poznat kao sponzor Manchester Uniteda čiji igrači su donedavno nosili AON znak na svojim dresovima, no u poslovnoj zajednici je ona nezaobilazni partner. Kako je pojasnio Tin Lesić, izvršni direktor razvoja Aona, tvrtka je na hrvatskom tržištu prisutna 15-ak godina, a dosad su posredovali kod osiguranja 66.000 vozila ukupne premije 1,7 milijardi kuna.
"Do prije dvije godine su sve osiguravajuće kuće na hrvatskom tržištu nudile gotovo identični proizvod i izbor neke od njih je bila više stvar preferencije nego neke ekonomske logike. Sada je stvar potpuno drukčija i iskustvo pokazuje da su naši korisnici ostvarili uštede i do 40 posto. Ako se radi o voznim parkovima od više stotina vozila, uštede se mogu mjeriti i u milijunima kuna. Ono što nudimo nije samo najniža cijena police – to može napraviti svatko tko pošalje upit za ponudu na 5-6 osiguravajućih kuća. Bitno je procijeniti kakvo osiguranje vam uopće treba, a u obzir treba uzeti i troškove ukupnog procesa – kako cijenu same police, tako i troškove njezine obnove, isplate štete, ali i cijenu vremena koje se provede da bi se čitav proces obavio. Gotovo da i nema veće flote koja ne koristi usluge tvrtki iz naše branše", navodi Lesić. Dodaje da sam Aon ima veliku bazu znanja koju čini više od 66 tisuća stručnjaka diljem svijeta, a što omogućuje da klijent dobije najkvalitetniju uslugu po svojoj mjeri.
Lesić
Naši korisnici ostvarili su uštede i do 40 posto. Ako se radi o voznim parkovima od više stotina vozila, uštede se mogu mjeriti i u milijunima kuna
Izazovi za taksi biznis
Poneki službeni automobili se koriste vrlo malo, drugi gotovo da ne gase svoje motore. U ovu drugu skupinu spadaju flote taksi kompanija. Direktor Taxi Cammeo Zagreb Petar Dragić, govorio je o izazovima s kojima se susreću u svakodnevnom radu taksi tvrtke. U konkretnom slučaju je najveći izazov da sustav mora funkcionirati besprijekorno jer su vozila u takvim tvrtkama u pogonu 24 sata dnevno i to 365 dana u godini. Zbog toga je potrebno puno znanja i ulaganja da bi se funkcioniralo. Sam Dragić se žali da u Zagrebu imaju premalo dozvola, a što im onemogućuje da imaju više automobila u voznom parku. "U Zagrebu imamo 120 dozvola, a što znači da smijemo imati samo toliko vozila. Ovog trenutka bi nam trebalo barem 300. Nadam se da će u budućnosti zakonska regulativa na bolji način rješavati ovaj problem", kazao je Dragić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu