Prema izvješću Svjetskog ekonomskog foruma (WEF) i Global Entrepreneurship Monitora (GEM) pod nazivom "Mjereći poduzetničku ambiciju i inovativnost" Hrvatska je među promatrane 44 zemlje svijeta zauzela visoko 11. mjesto, ostavljajući iza sebe i države poput Danske, Slovenije, Francuske, Njemačke ili Švicarske.
Riječ je o mjerenju ambicije poduzetnika u ranoj fazi, odnosno očekivanju novopečenih poduzetnika da u sljedećih pet godina zaposli 20 ili više ljudi u svojoj novoosnovanoj kompaniji. Prvo mjesto na toj tablici koja je izrađena anketnim ispitivanjem poduzetnika, drži Tajvan, slijede Kolumbija, Latvija, Japan i Kina. Posljednje drži Gvatemala, a ispred nje su Meksiko, Uganda i Jamajka. "Zemlje s većim brojem ambicioznih poduzetnika vrlo će vjerojatno stvoriti i veći broj radnih mjesta kada se očekivanja ovakvih poduzetnika materijaliziraju", stoji u izvješću. Kako se navodi, u više od polovice promatranih zemalja se manje od 10 posto poduzetnika može nazvati ambicioznima.
30posto
inovativnih poduzetnika svjetski je prosjek
U Hrvatskoj je oko 13 posto ambicioznih poduzetnika, dok ih je na Tajvanu gotovo 30 posto. Izvješće je pokazalo i da korelacija broja ambicioznih poduzetnika nije usko povezana s konkurentnošću neke zemlje, iako, općenito gledajući, zemlje koje su nekonkurentne neće zauzeti visoka mjesta na tablici ambicioznih poduzetnika. Veći udjel ambicioznih poduzetnika u ranoj fazi moguće je naći u konkurentnijim zemljama. Tako je Tajvan s najvećim udjelom ambicioznih poduzetnika visoko konkurentan, ali je na listi ambicioznosti vrlo visoko i Rumunjska koja je prilično nisko na tablici konkurentnosti. Kao i Hrvatska koja na tablici konkurentnosti zauzima 35. od 44 mjesta, a zauzima 11. mjesto po ambicioznosti. Švicarska po konkurentnosti zauzima prvo mjesto, a odmah iza nje su Švedska i SAD. Konkurentnost, pojam upotrebljen u Hrvatskoj gotovo do izlizanosti, zapravo nije jednostavno protumačiti kada je u pitanju doprinos broju poduzetnika.
"Najkonkurentnije ekonomije nisu one s najviše novih poduzetnika, iako, s druge strane, njihove ekonomije izvlače najviše koristi od manje koncentracije poduzetnika u odnosu na manje konkurentne zemlje", stoji u izvješću. Hrvatska je smještena u takozvane ekonomije "pogonjene efikasnošću", što je srednja kategorija u razvoju neke ekonomije koju je izradio GEM i WEF. U toj su grupi, između ostalih, i BiH, Mađarska, Latvija i Rumunjska. Niža kategorija je ekonomija "pogonjena faktorom" (factor driven) u kojoj su Alžir ili Uganda, a na najvišem stupnju razvoja je ekonomija "pogonjena inovativnošću", a tu su Njemačka, Japan, SAD, Švicarska…
Druga strana medalje
WEF-ovo izvješće priznaje ono što je očito: "Dok se pod pojmom poduzetnika u idealnim uvjetima smatra osoba koja svjesno preuzima rizik kako bi pokrenula svoj posao vodeći se ambicijama i jedinstvenim prilikama, realnost je nešto drukčija. U stvarnosti, mnogi poduzetnici pokreću poslove prvenstveno zato što nemaju bolje prilike za zapošljavanje". Drugim riječima koje su se udomaćile u Hrvatskoj, to su uglavnom "poduzetnici iz nužde". U izvješću je ukupno 18 posto poduzetnika u ranoj fazi izjavilo da je pokrenulo posao iz nužde. Tipičan profil poduzetnika u izvješću je: muška visokoobrazovana osoba koja radi u timu s još nekoliko suvlasnika.
Osim što u svijetu postoji velika disproporcija među spolovima kada je u pitanju poduzetništvo, također postoji i odstupanje od prevladavajućih medijskih slika poduzetnika kao uspješnih usamljenika, poput Stevea Jobsa, Richarda Bransona ili Muhameda Yunusa. U svim zemljama prevladavaju poduzetnici koji su pokrenuli posao s jednim ili više partnera. Za razliku od ambicioznih poduzetnika, Hrvatska se ne može pohvaliti brojem inovativnih poduzetnika. Na toj je listi na donjoj polovici tablice u društvu, između ostalih, s Meksikom, Bosnom i Hercegovinom, Ugandom, Mađarskom, Kinom i iznenađujuće u odnosu na prevladavajući stereotip – Japanom. Hrvatska je zauzela 30. mjesto sa 20-postotnim udjelom inovativnih poduzetnika, a odmah ispred nje je Tajvan koji je na tablici ambicioznosti zauzeo prvo mjesto.
44zemlje
sudjelovale su u anketiranju koje je temelj istraživanja
Prema definiciji koja je uzeta za potrebe izvješća, inovacija je svaki proizvod ili usluga koje su nove većini ili svim potrošačima i koje proizvodi ili nudi tek nekolicina ili samo jedan poduzetnik. Čile zauzima prvo mjesto na tablici s udjelom od gotovo 60 posto inovativnih poduzetnika, a slijedi Danska, Južna Afrika, Kolumbija i Francuska. Susjedna Slovenija zauzela je visoko sedmo mjesto. Hrvatska je u ovom dijelu poduzetništva ispod svjetskog prosjeka po kojemu je nešto manje od 30 posto svih poduzetnika inovativno. Uspoređujući kontinentalno, poduzetnici iz Europe, Afrike i Latinske Amerike uključuju cijeli spektar na listi – od vrha do dna, dok se svi azijski poduzetnici zauzeli pozicije isključivo na donjem dijelu tablice.
Korelacija između ukupnog broja poduzetnika u nekoj zemlji i njihove inovativnosti ne postoji. Uganda ima najveću stopu novih poduzetnika među 44 promatrane zemlje, ali je među pet posljednjih zemalja po broju inovativnih poduzetnika. Nasuprot njoj stoji Danska koja ima tek nekoliko postotaka svježih poduzetnika, ali je zauzela visoko mjesto na tablici udjela inovativnih poduzetnika. Latinska Amerika i Karibi su vodeće regije kada je u pitanju postotak novih poduzetnika. Europa ima manji udjel novih poduzetnika u odnosu na navedene regije pa tako Hrvatska zauzima sredinu tablice s pet posto ukupnog broja stanovništva. Uganda ih ima gotovo 35 posto, a posljednja je je Italija s manje od pet posto. Opći zaključak iz izvješća je da zemlja ima veći postotak novih poduzetnika što je manje konkurentna.
Potpora inovacijama
Postoji, međutim, i korelacija između konkurentnosti i inovativnog dijela poduzetništva pa će uvjeti za inovacije biti bolji ako je zemlja konkurentnija, stoji u izvješću. Nedavno je Bloomberg ususret WEF-u pisao o inovativnosti i naveo da visoku razinu inovacije u nekoj zemlji nije moguće postići bez krupnog financiranja od strane države u temeljnim istraživanjima, dok je komercijalizacija prepuštena privatnicima. Internet i Globalni sustav za pozicioniranje (GPS) samo su dva od mnogih primjera koji su u biti bili projekt američke vlade i financirani iz federalnog proračuna.
Karakteristike poduzetnika
Žene su se pokazale jednako inovativne u poduzetništvu kao i njihove muške kolege, ali su pokazale manje ambicioznog poduzetništva od muškaraca. Svaka dobna grupa i u inovativnom i u ambicioznom poduzetništvu prate vlastite uzorke, zbog čega analitičari moraju usmjeriti pažnju na svaku dobnu grupu i njihov utjecaj na društvo. Stupanj obrazovanja također igra veliku ulogu i u ambicioznom i inovativnom poduzetništvu. Poduzetnici s višim stupnjem obrazovanja pokazali su se ambicioznijim i inovativnijim.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu