Serijska poduzetnica, spisateljica, blogerica i poslovna savjetnica Kristina Ercegović svoj posao konstantno diže na višu razinu različitim projektima koje pokreće i u kojima sudjeluje. Osnivačica je projekta Business Cafea, najvećeg druženja poduzetnika, koji je proširila u čak sedam zemalja, a 52. po redu održat će se 16. svibnja u Hotelu Academia u Zagrebu. U razgovoru za Poslovni dnevnik ispričala nam je kako su izgledali njezini počeci, što sve radi danas, kako nastoji ohrabriti poduzetnike i kakva je po njezinom mišljenju poduzetnička klima u Hrvatskoj.
Za što ste se točno specijalizirali? Što Vas je potaknulo na poslovni i osobni zaokret u smjeru poduzetništva?
Prije 20-ak godina završila sam Ekonomski fakultet smjer Marketing u Zagrebu, desetak godina kasnije Cotrugli EMBA, a onda je uslijedio niz seminara i edukacija u zemlji i inozemstvu od kojih bih izdvojila i drugima preporučila više od 40 godina star program Moneyandyou u San Diegu i Afest u organizaciji Mindvalley Akademije. Nakon završetka fakulteta odmah sam se zaposlila u Plivi jer sam bila njihov stipendist i tamo sam provela četiri i pol godine, od čega sam godinu dana radila u Poljskoj i u Češkoj. Iako sam imala odlične uvjete rada i napredovanja od prvog dana, nedostajalo mi je ono nešto. Privatna zdravstvena situacija potaknula me na promjenu. Naime, zbog skolioze iz mladosti operirala sam kralježnicu i za vrijeme oporavka vidjela emisiju o neobičnim zanimanjima. Tada sam prvi puta čula za tajne kupce i kako oni putuju, kupuju i za sve svakodnevne poslove bivaju plaćeni jer pritom ocjenjuju kvalitetu usluge. Odmah sam osjetila da to želim raditi, nazvala sam par agencija za istraživanje tržišta i saznala da, kako su sami rekli, to samo oglašavaju na webu, da to baš i ne rade jer nitko to ne traži, pa zato ne mogu biti njihov tajni kupac. No, ta mi ideja jednostavno nije dala mira, počela sam istraživati i doznala da u svijetu postoje specijalizirane agencije, otkrila sam međunarodno udruženje, konferencije i bacila se na posao. Otvorila sam firmu i počela sebi slagati temelje sa svim dostupnim informacijama. Nakon dva-tri niza slanja ponuda uslijedio je prvi klijent i tada sam dala otkaz. Prvi zarađeni novac uložila sam u odlazak na međunarodnu stručnu konferenciju u London, da naučim sve što mogu od kolega koji su se tada time bavili desetak godina, a drugi u softver koji je klijentima omogućio rezultate odmah i online. Danas tek vidim koliko sam bila ispred vremena. Prije 17 godina nuditi našim ljudima sve online i real time informacije. Inače, tu istu konferenciju sam kasnije intenzivnim lobiranje 2006. dovela u Dubrovnik, a tada je to bilo nečuveno; prvi puta izvan glavnog grada i to van EU. Ove godine održat će se u Splitu krajem svibnja. Kako mi je sloboda vrlo važna životna vrijednost, mislim da je poduzetništvo – biti sam svoj gazda – logičan izbor za mene. Moje misli vodilje su da je u poduzetništvu najvažnije biti i ostati čovjek, ali i ljubaznost prema svima, iako to naši ljudi znaju pomiješati za naivnošću, glupošću i slabošću. To nikako nije tako. Važan mi je i doprinos, ostavljanje traga, a ne dokazivanje, suradnja, a ne konkurencija, jer smo svi na istom brodu, želimo iste stvari i ima dovoljno za sve nas. Zatim unutarnja ispunjenost, a ne samo ispunjavanje ciljeva i, naravno, održavanje dobrih odnosa jer nas to uz smisleni rad usrećuje.
Prva agencija koju ste osnovali bila je Heraklea, specijalizirana za mystery shopping, koja je doživjela veliki uspjeh i pokrenula cijeli lanac sličnih projekata, pa i akademiju. Možete li nam više reći o mystery shoppingu?
Da, ona i danas uspješno posluje sedam godina nakon mene. Mystery shopping je vrsta istraživanja tržišta, metoda kojom se putem tajnih kupaca objektivno mjeri kvaliteta usluge, provjeravaju se standardi firme i koliko se poštuju, kakvu uslugu zaposlenici zaista pružaju kupcima, mjeri se onaj u marketingu tzv. trenutak istine, mjeri se kupovno iskustvo, što se zaista dešava u kontaktu kupac-firma na svim razinama. Tajni kupci prolaze cijeli proces kao i redovni kupci, jedina razlika je što oni znaju koji su standardi firme, kakva usluga treba biti i oni obraćaju pažnju na te elemente o kojima odmah nakon kupovnog iskustva izvještavaju. To je odlična metoda za unapređenje cjelokupnog poslovanja jer se sve vidi na tom zadnjem koraku u kontaktu s kupcem. Pokrenula sam i Mystery shopping dane, događaj putem kojeg smo osvještavali o nužnosti mjerenja i pružanja izvrsne usluge jer je upravo kvaliteta usluge često izvor komparativnih prednosti u današnjem poslovanju. Pokrenula sam i Heraklea Customer Service Akademiju u suradnji s kolegama predavačima iz raznih polja kako bismo firme osposobili da pružaju izvrsnu uslugu. Zašto sam prodala? U poslu se kao i u životu ne radi o tome što postižemo nego tko postajemo. Osjećala sam da želim na drugačiji način doprinositi društvu pa je došlo vrijeme za moj poslovni Zaokret, i tako sam i nazvala drugu firmu.
Uslijedila je nakon Heraklee Milda, koju ste prodali godinu dana kasnije, a zatim i, kao što ste spomenuli, Zaokret. Bavili ste se dakle različitim temama.
Kronološki sam nakon Heraklee otvorila Zaokret i još paralelno dvije godine vodila obje firme tj. Herakleu postavila da radi bez mene i operativno prepustila kolegici. Moja ideja tada bila je otvoriti Change your life resort, malo mjesto za drugačiji odmor na djedovini i spojiti moje ljubavi – druženje s ljudima i pokazivanje Hrvatske strancima, gostoljubivost i ljubaznost, turizam, biznis i industriju osobnog rasta i razvoja. No, onda je uslijedio niz većih privatnih zaokreta i ta ideja se putem izgubila, ostala na čekanju; za to ostvariti trebam niz odgovarajućih partnera. Na prvu se može činiti da se bavim različitim temama, no uvijek se bavim onim što ja jesam. Kažu učiteljica, spajalica, dobri duh poduzetništva. Prenosim stečeno znanje kroz blogove, evente, dane, Akademije i knjige, umrežavam ljude i važan mi je doprinos prije svega hrvatskom društvu jer sam tu gdje jesam u svijetu poduzetništva. Danas granice u poslu ne postoje. Najveći fokus u radu stavljam na nas same, na promjenu mentalnog sklopa i izgradnji kulture uspjeha. Milda je bila spin off od Business Cafea – aplikacija za umrežavanje ljudi koji smo tadašnji poslovni partner i ja brzo prepustili novoj vlasnici i posvetili se dalje svatko svojim projektima.
Business Cafe svakako je jedan od hvalevrijednih projekata. Kako i koliko pomaže poduzetnicima, start-upovima?
Business cafe su eventi, druženja malih poduzetnika već devet godina, licencom sam ih proširila u sedam zemalja, održano je više od 300 evenata u 25 gradova, čuli smo više od 700 poduzetničkih priča, ugostili više od 10.000 ljudi i prema anketama sklopili najmanje 30 milijuna eura poslova. Event je naizgled brutalno jednostavan pa je bilo niz pokušaja kopija bez uspjeha. U međuvremenu je Business cafe postao pokret, novi način razmišljanja i djelovanja u poslu. Ljudi dolaze zbog energije i atmosfere, zbog osjećaja da nisu sami, dobivaju inspiraciju za dalje, nova znanja, povezuju se s istomišljenicima. Da bi uspio, osim mentalnog sklopa, presudno je i tko je oko tebe, s kime i kako provodiš vrijeme, važno je da se okružiš s ljudima koji će te podržati, a za to je Business Cafe tu. Nedavno sam u Zagrebu pokrenula i verziju na engleskom jeziku za strance na kojem ugošćujem strance koji su doselili u Hrvatsku i ovdje pokrenuli i vode svoj posao. Business cafe nije mjesto gdje dolaze početnici, možda je tako bilo davno na početku. Sad su u publici većinom etablirani poduzetnici i vrlo mali dio onih koji tek počinju; u svakom slučaju iskusni poslovni ljudi. Unazad nekoliko godina najviše radim s onima koji već niz godina imaju svoju firmu, uz individualno poslovno savjetovanje imam svoj autorski program, tzv. Bildanje biznisa; u kojem je fokus na tome kako izgraditi biznis bez da putem izgorimo. Jer što se dešava – ljudi krenu strastveno s idejom "sad ću ja biti sam svoj gazda" i bam, jednog dan se probude i postanu robovi svog posla. Dakle, kako prilagoditi posao životu, a ne život poslu. Pomažem im da pokrenu takve poslove, izgrade ih pametno, sustavno postave i izaberu ljude te eventualno prodaju svoje firme. Radim i neke svoje nove projekte čisto sebi za dušu, primjerice konferenciju Ljubav, kilogrami i novac koja se pokazala vrlo uspješnom; u manje od godinu dana napravili smo tri uspješna izdanja i najesen nastavljamo dalje.
Kojim ste dodatnim projektima pomagali poduzetnicama i poduzetnicima?
Poduzetnicima treba samo malo ohrabrenja i podrške, korisne informacije i kontakti. Vjerujem da je moj blog dobar doprinos uz niz besplatnih sadržaja na mom webu. Uvijek se odazovem raznim panelima, predavanjima na faksu, pozivima u podcaste, evente… Bila sam mentorica na niz start up natjecanja, uključena u niz projekata, pa i u emisiji Snaga volje koja je nažalost išla samo jednu sezonu. Uskoro ću predavati kolegij Poduzetništvo na jednom privatnom fakultetu. Imam još puno ideja i želja kako još više doprinijeti, no sada mi je fokus na stvaranju sinergija, umrežavanju s parterima i da u kratkom roku zajedno napravimo jače i brže transformacije u društvu. Hrvatska to treba i nemamo puno vremena.
Autorica ste čak pet knjige. Na što se fokusirate u njima, imate li ciljanu publiku? Čime i kako želite pristupiti čitateljima?
Pišem i šestu. Dvije su na engleskom, tri na hrvatskom, jedna je o mystery shoppingu, druga o kvaliteti usluge, ostale tri o poduzetništvu. Sam svoj gazda bila je regionalni bestseller, danas je svi mogu besplatno downloadati s moje web stranice, a najnovija se zove Najjači si kad si svoj, ljudska strana biznisa koja se odlično prodaje i za koju mi svi javljaju da sam točno napisala sve ono što se svima mota po glavi, a neće reći. Ideja te posljednje knjige je kako pametnije raditi, a ne više, odnosno kako izgraditi biznis bez da putem izgorimo. Ispunjenost, ne ispunjavanje ciljeva. Kako sam i sama izgorjela dva puta, nažalost znam iz prve ruke. Ja pišem kao što i radim, prema inspiraciji; kad ona dođe, sjednem i pišem. Ciljana publika su poduzetnici, ali i menadžeri sudeći po reakcijama čitatelja. Dok pišem, ne bih rekla da imam neki fokus, ja samo slušam inspiraciju, zapisujem, a ako bolje razmislim, fokus je na osvještavanju u poduzetništvu, razotkrivanju mitova, autentičnosti i no bullshit pristupu; volim nazivati stvari svojim imenom.
U posljednje vrijeme mladi sve češće pokreću svoje start-upove i kreću u poslovne pothvate i investicije, no i dalje imaju probleme poput sporosti i birokratizacije sustava i javne uprave. Koji su po Vama danas najveći izazovi i prepreke?
Lijepo je vidjeti da se mladi odvaže i krenu već na početku kada, kako se kaže imaju najmanje za izgubiti, no istraživanja pokazuju da su najuspješniji biznisi koje ljudi pokrenu između 39 i 45 godina, tako da bih sve koji žele probati ohrabrila da se okušaju – nikad neće znati dok ne probaju, a najgore je da nam život proleti i dođemo u situaciju da žalimo za propuštenim. Država će uvijek biti korak iza poduzetnika; to su dva različita svijeta i mentalna sklopa. Mi moramo doći do toga da ljudi shvate da proračun nije mistično biće koje se samo od sebe puni, nego ga pune upravo mali i mikro poduzetnici najviše; oni su oko 90 posto ukupnog broja firmi i, naravno, svi ostali. Kad to shvatimo, onda tek možemo krenuti ustrojiti sustav tako da on bude na usluzi poduzetnicima, a ne da ih progoni, traži pogreške i drakonski kažnjava za najmanje sitnice. Hrvatska nažalost ima antipoduzetničku klimu i slika poduzetnika u društvu još uvijek nije poželjna. Najveći problem je sam sistem, nepravda i nepotizam. Mijenjanje zakona svako malo, niz parafiskalnih opterećenja, komplicirana šuma propisa… Svi znamo koji su problemi, pitanje je što ćemo poduzeti vezano uz to. Hrvatska je divno mjesto za život, ali još uvijek nije divna za doing business. Hrvatski san je sada živjeti ovdje i raditi sa strancima, što više izvoziti i vidimo da su to mnogi uspjeli postići. No to je poslovni dio, gdje je školstvo, zdravstvo, u kakvom društvu odrastaju naša djeca. Odgovornost je na a svima nama. Cijeli sistem u kojem živimo treba mijenjati jer zbog sistema i njegovog nedjelovanja ljudi odlaze. Da bi se to promijenilo, prvo kritična masa ljudi treba promijeniti mentalni sklop i kad nam stvari na koje smo danas otupili jer smo kao skuhane žabe u vreloj vodi budu neprihvatljive, tada će krenuti promjene. Kad kažemo "dosta je" i "ne" raznim vrstama nasilja koje se provodi nad svima nama od ljudi koje smo odabrali i koje sami plaćamo.
Jedna od gorućih tema su i poražavajući podaci o zastupljenosti žena na vodećim pozicijama. Zašto se žene i dalje moraju dokazivati i izboriti za jednake uvjete, posebno kada toliko pridonose gospodarstvu svojim kvalitetama i znanjem?
Ovo su kompleksna pitanja i nema jednostavnih rješenja. Postoji niz odličnih inicijativa u društvu koje čine promjenu, od mreže Women in Adria, Mamforce projekta, HUP-ovih inicijativa poput Baze poslovnih žena… No dok mi kao društvo i pojedinci mislimo da je sve poslije 16h po kući ženin posao, da je odgajanje djece isključivo ženin posao, imat ćemo situaciju kakvu imamo. Moj doprinos ovoj temi je da osvještavam potrebu da jedna drugu podržimo u njenim izborima, da kao žene donosimo mudrije odluke i pritom budemo blage prema sebi, da se ne uspoređujemo jedna s drugom, ne kritiziramo i da ne težimo nemogućem savršenstvu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu