O tome kako se nositi sa stalnim padom građevinskih aktivnosti i jakom konkurencijom na malom hrvatskom tržištu, govori Božo Černila, član Uprave karlovačkog Wienerbergera.
Kako procjenjujete trenutnu situaciju na hrvatskom građevinskom tržištu?
Situacija na tržištu građevinskog materijala u Hrvatskoj je teška. Već nekoliko zadnjih godina bilježimo pad građevinske djelatnosti u svim segmentima. Posebno je visok pad na tržištu gradnje stambenih objekata. Usprkos takvom stanju na području potrošnje, puno je slobodnih proizvodnih kapaciteta, a slobodni kapaciteti znače visoke fiksne troškove, koje nije moguće pokriti, pa su i cijene građevinskog materijala na tržištu sada izrazito niske. Razni proizvođači snižavaju cijene, vjerujući da će na taj način povećati količinu, a to generira negativan trend, koji se teško zaustavlja.
Kakve su vam procjene da će biti situacija u narednih 3-5 godina?
Moja ocjena je da se situacija neće spontano promijeniti u narednim godinama što znači da će se proizvođači morati prilagoditi tehnički, organizacijski i financijski na te posljedice.
Koliko je opeka, i ostali tradicionalni građevni materijali, danas atraktivna investitorima?
Opeka je svakako atraktivan građevinski materijal. Proces proizvodnje je specifičan: uzmemo glinu, dodamo joj energiju i dobivamo proizvod koji je maksimalno prirodan. Investitori koji razmišljaju dugoročno izabiru kvalitetniju opeku. Opeka predstavlja u samoj financijskoj strukturi investicije oko tri posto ukupne vrijednosti, a istodobno ima nemjerljivo veliki utjecaj na to kako će se ljudi u prostoru osjećati i kakvi će biti njihovi troškovi boravka u stanu.
Da li se po tom pitanju situacija u Hrvatskoj razlikuje od one u Europi?
Bitne razlike nema. Hrvatska je europska država. Zanimljivo je da kupci u Hrvatskoj u većini slučajeva razmišljaju prvo o cijeni i na temelju nje donose odluku o kupnji. U Europi je drugačije, kupci točno znaju da za svoju investiciju trebaju kvalitetan materijal, a zatim dodatno razmatraju cijenu.
Gdje je Wienerbergerova pozicija na hrvatskom tržištu i što očekujete u narednih godinu ili dvije?
Wienerberger je broj jedan na tržištu proizvođača opeke i to uzevši u obzir sve parametre: veličina prodaje, kvaliteta proizvoda, širina ponude proizvoda i posluživanje naših kupaca. U idućim godinama ćemo svoj položaj dodatno ojačati, prvenstveno s novim inovativnim proizvodima i poboljšanjem usluga za naše kupce.
Kakva je globalna pozicija Wienerbergera na svjetskom građevinskom tržištu, a posebice na tržištu opeke?
Wienerberger je najveći proizvođač opeke na svijetu. Posluje u brojnim europskim državama, Sjevernoj Americi i Indiji. Wienerberger predstavlja globalno društvo s jasno definiranom strategijom i istančanim osjećajem za kupca i njegove potrebe.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu