“Globalna pandemija koronavirusa ograničila je ranije dostupne mogućnosti za komunikaciju i unijela nove paradigme”, pojašnjava Enea Hasukić, direktorica PR-a i strateških komunikacija u agenciji Grizli komunikacije, s kojom smo razgovarali o kriznom komuniciranju za kojim je sve više tvrtki u izazovima pandemije izrazilo potrebu.
Hasukić kaže kako takva izazovna vremena zahtijevaju i kvalitetne komunikacijske stručnjake pa je i potražnja veća nego ikad, a tvrtke su na teži način naučile koliko je važno u krizi ulagati u marketing i komunikaciju.
Poslovanje tvrtki u novo je doba odgovornije i savjesnije, a Hasukić ističe i neizostavni dio izgradnje reputacije i načina kako tvrtka pomaže zajednici – društveno odgovorno poslovanje. Istovremeno upozorava i kako se kriza zbog brojnih komunikacijskih kanala može pojaviti kad se najmanje očekuje i krenuti naizgled bezazleno, primjerice od samo jednog komentara korisnika na društvenim mrežama.
“Zato je ključno razumjeti da krizna komunikacija nije ona koja nastaje kad se dogodi kriza, već obuhvaća i sve radnje poduzete da do takve situacije uopće ne dođe. U najviše slučajeva krizne situacije su se mogle vrlo jednostavno prevenirati i zato je potreban angažman komunikacijskog stručnjaka”, pojašnjava Hasukić, dodajući da treba imati ne samo plan B, već i C i D, promišljeno upravljati budžetima i odabrati kvalitetne komunikacijske alate, uz spremnost na prilagodbu na sve nove uvjete.
Puno se toga može spriječiti
“Većina naših klijenata ima potrebe za kriznom komunikacijom. Cilj je zajednički – da do krize ne dođe. Svaka industrija je drugačija, neke su već u početku percipirane kao visokorizične, druge se često susreću s kriznom komunikacijom jer su neprestano u kontaktu s klijentima. Glavni temelj svake strategije i plana kriznog komuniciranja jest kvalitetna analiza okruženja, međutim još je važnije uspostavljanje kvalitetnog odnosa klijent – agencija.
Klijentima na početku suradnje naglasimo da na našu agenciju primijene isti pristup koji imaju sa svojim odvjetničkim uredima – iskrenost i otvorenost su ključni u komunikacijskim aktivnostima, a osobito u kriznoj komunikaciji. Nakon prikupljanja svih informacija, razvija se detaljna strategija i plan, s razradom mogućih scenarija, alata, ishoda koje možemo očekivati i kako bi se na njih trebalo odgovoriti”, pojašnjava Hasukić proces.
Pritom naglašava kako je osim partnera, korisnika, medija te šire i stručne javnosti važno pažnju usmjeriti na zaposlenike i stvoriti zajedništvo u tvrtki tijekom krize.
Hasukić je stručno prokomentirala i komunikaciju Stožera civilne zaštite tijekom pandemije, za koji kaže da je imao svoje svijetle trenutke kada su ujedinili naciju, ali i manje svijetle uz popratnu reputacijsku štetu.
“Najveći izazov u pandemiji je pravovremeno komuniciranje u moru tzv. fake newsa, ali i jasnoća komunikacije i uputa građanima. Ovo je uistinu jedinstvena situacija u kojoj se nitko ranije nije našao. Loša krizna komunikacija najčešće se ogleda kad ključni sugovornik izgubi strpljenje i krajnji cilj iz fokusa pa počne primjerice uzvraćati ad hominem argumentacijom i napadima, izbjegava jasan odgovor i vrlo očito skreće temu, svađa se ili čak vrijeđa… To je kao da osobi koji vas kritizira doslovce u ruke uručite materijal s kojim će vas dodatno napasti. S druge strane, svi smo mi ljudi, osobito kad ste prisiljeni na improvizaciju. Vrlo često se improvizira umjesto planira, što nikako nije dobro kada govorimo o kriznoj komunikaciji, jer se puno toga može prevenirati”, ističe Hasukić.
Spremni u bilo kojem trenutku
Grizli je nedavno postao komunikacijski partner Nexe grupe, najvećeg regionalnog proizvođača materijala, a suradnja osim hrvatskog tržišta podrazumijeva i komunikacijske aktivnosti u regiji – Srbiji te BiH.
“Nexe grupa, osim inovativnosti, odličnih rezultata i kvalitetnih društveno odgovornih projekata predstavlja vrijednosti potpuno kompatibilne s našom agencijom – svaki izazov se može prebroditi i svaka kriza je prilika da se vratite još jači. Naše iskustvo u strateškoj komunikaciji i činjenica da imamo odlične reference iz građevinskog sektora omogućile su nam da s Nexe grupom još jednom iskoračimo i na međunarodno tržište”, kaže Hasukić.
Povećali su tim za nekoliko novih zaposlenika i trenutno ih je 12 – od copywritera, dizajnera, voditelja projekata do stručnjaka za odnose s javnošću i community managera. „Kao agencija koja primjenjuje 360° pristup u komunikaciji, spremni smo u bilo kojem trenutku osmisliti i isporučiti oglašivačku kampanju, dizajn vizualnog identiteta i drugih materijala, kampanju u domeni odnosa s javnošću i društvenih mreža, organizaciju događaja, edukaciju“, navodi Hasukić. Osim što su povećali broj ljudi u timu, rastao je i broj klijenata. Uz NEXE Grupu riječ je o klijentima iz automobilske industrije, poput tvrtke ALD Automotive, te tech divovima poput M San Grupe i tvrtke BISS, a uskoro će predstaviti i novu suradnju s jednom globalnom međunarodnom organizacijom.
U 2021. pažnju su usmjerili na širenje poslovanja, nove klijente, dodatna zapošljavanja i edukacije. Među Grizlijevim zanimljivim projektima je i podcast u kojem u svom uredu u zagrebačkom Sky Officeu ugošćuju zanimljive i inspirativne sugovornike iz različitih industrija i područja koji dijele svoj životni put i razmišljanja. „Nebrojeno puta su nas upravo gosti naših podcasta potaknuli na promišljanje o načinu na koji poslujemo i što možemo bolje i drugačije. S istom mišlju smo zakoračili u 2021. – želimo učiti, razvijati se i pružati najbolju moguću komunikacijsku podršku našim klijentima“, zaključuje Enea Hasukić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu