Prema podacima portala Crozilla.com u listopadu su cijene stanova pale 0,3 posto na mjesečnoj razini, a uspoređujući cijene stanova s onima u 2012. godini, oni su u Hrvatskoj jeftiniji oko 3,5 posto. Statistika je to koja može razveseliti potencijalne kupce. No, stanje na tržištu nekretnina i kriza koja traje već pet godina, a nažalost, oporavak se teško nazire, promijenili su i svijest prodavatelja.
Pula i Split na cijeni
Luka Mihaljinac, direktoZagreb Westa, agencije za prodaju nekretnina i konzalting ističe:
– Prodavatelji su postali svjesni da treba spustiti cijene i da je bespotrebno uspoređivati cijene danas i one u nekim prošlim godinama. Stoga, oni pametni rukovode se logikom – ako ću jeftinije prodati, jeftinije ću i kupiti. Gotovo više nitko ne uspoređuje cijene sa 2009. godinom, zadnjom dobrom godinom za prodavatelje – ističe Mihaljinac.
Trend pada cijena primjećen je u cijeloj Hrvatskoj, izuzetak su, ističu posrednici, Split i Pula te poneke atraktivne nekretnine na posebnim lokacijama u Zagrebu te uz more. Ilustracije radi, u Masarykovoj ulici u Zagrebu 2008. godine prodan je neuređeni stan na 3. katu za 2600 eura po četvornom metru. U istoj zgradi uređeni stan na 2. katu prošle je godine prodan za 2000 eura po kvadratu. Posrednici ističu kako to samo ukazuje kako cijene padaju i puno više ne što nam to pokazuju različite statistike.
Novac ne ide u banke
Zanimljivo je primjetiti kako novac od prodaje nekretnina Hrvati više ne stavljaju u banke jer su kamate zanemarive, već investiraju u novu nekretninu. Primjerice, veliki stanovi prodaju se da bi se kupila dva manja. Primjetno je i kako se sve češće traže stanovi na jeftinijim lokacijama i pažljivo se provjeravaju cijene budućih režija, ali i kvaliteta gradnje. To se posebno odnosi na stvari poput stolarije, parketa, keramičkih pločica i sanitarija, zidova…Cjenovno jeftiniji stanovi uglavnom su u novim naseljima, ali kupci imaju i visoko postavljene zahtjeve uređenosti samog naselja i infrastrukture. Uvjet je da naselje ima baš sve za ugodan život u manjoj zajednici. Dakle, od vrtića, doma zdravlja, škole do tržnice, supermarketa, crkve i kvalitetnog gradskog prijevoza kako se baš za svaku priliku ne treba nužno koristiti automobil. Kupci su najčešće mlade obitelji.
Kupci formiraju cijenu
Uočene su i neke zanimljivosti – najtraženiji su prvi i drugi te posljednji kat zgrada. Traženiji su i stanovi koji imaju lift pa čak i stubište s puno danjeg svjetla, a ostava i parkirno mjesto smatraju se obveznim. Prodavatelji formiraju početnu cijenu, ali rijetko kad se njihove želje ostvaruju. Sve češće se događa da su kupci ti koji diktiraju stvari. Za odabranu nekretninu daju svoju ponudu i vrijeme od dva do tri dana da prodavatelj o toj ponudi razmisli. Cijene kvadrata najlakše se “spuštaju” u stanovima koje su prodavatelji početkom 90-ih godina otkupljivali jer otkupne cijene nisu bile velike i radilo se to u vremenima kad je bilo novca. Malo teže je cijenu spustiti u novim zgradama. Razlog tome su najčešće velika ulaganja investitora – od cijene zemljišta do različitih dozvola i nameta koje su morali platiti. Procjena je kako je trenutačno u Zagrebu u prodaji oko 10 tisuća stanova. Uz stanove u Hrvatskoj se prodaje i veliki broj obiteljskih kuća. Potražnja za takvim nekretninama je slaba.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu