Za zakupodavce se u ovo vrijeme otvaraju i nove prilike kao što je privlačenje novih zakupaca iz sektora osiguravajućih kuća, farmaceutskih kompanija i e-commercea, s obzirom na to da se za navedene sektore očekuje trend rasta i potrebe za ekspanzijom u naredno vrijeme.
Dio je to novih analiza kako se kriza izazvana Covid-19 virusom odražava na tržište nekretnina, odnosno poslovnih prostora, pa tako i među stručnjacima za komercijalne nekretnine Colliers Internationala čija direktorica i partnerica istoimene tvrtke za Hrvatsku, Sloveniju i BiH. Vedrana Likan navodi da su pripremili vodič i preporuke za zakupodavce i zakupce poslovnih prostora.
“Smatramo da je vodič bitan kako bi dionici što spremnije odgovorili na novo stanje na tržištu te omogućili nastavak poslovanja u ovoj kriznoj situaciji uz optimizaciju troškova – kako u kratkoročnom (kriznom), tako i u dugoročnom razdoblju“, kaže Likan,
U danim tržišnim okolnostima, vlasnicima nekretnina (zakupodavcima) se preporučuje proaktivno pristupiti svojim zakupcima kako bi pronašli zajedničko rješenje i prebrodili ovo privremeno krizno stanje, a ujedno i održali dugoročno stabilan, partnerski odnos sa zakupcima. Vrlo je važno da zakupodavci sagledaju vrijednost svoje imovine u srednjem odnosno dugom roku kako bi ostvarili komparativnu prednost na tržištu, jer kako smatra Likan, trenutni ustupci i određene povlastice u korist zakupcima u kriznoj situaciji rezultirat će dugoročnim povjerenjem zakupaca kao i privlačenjem novih.
Dodatno u prilog tome govore i brojke poput one da je stopa nepopunjenosti uredskih prostora u Zagrebu trenutno na rekordno niskim razinama – ispod 5%, dok je mali broj novih projekata. Također, u Colliersu u kratkom roku očekuju manji ili odgođeni prihod od zakupa od kompanija čije je poslovanje najviše pogođeno pandemijom, a srednjoročno predviđaju porast raspoloživosti prostora. Što se zakupaca tiče, donesene preporuke odnose se i na njihovo kratkoročno i srednjoročno ostvarivanje ušteda, počevši od analize mogućnosti, redefiniranja ugovora o zakupu, pripreme strategije pregovaranja sa zakupodavcima, a sve kako bi se postigle uštede i istovremeno zadržali dobri odnosi sa zakupodavcima. U svim navedenim scenarijima i preporukama, bilo za zakupodavce bilo za zakupce, ističu da je potrebno voditi računa o tome da će krizno stanje trajati određeno vrijeme.
“Direktan utjecaj na ishod imat će dobra priprema strategije pregovaranja, razumijevanje odredbi ugovora o zakupu, kao i razumijevanje stanja – i perspektive tržišta nekretnina.
Također je potrebno uzeti u obzir kako svaki oblik pregovaranja, a posebice u kriznim situacijama, bespovratno utječe na odnose svih strana uključenih u pregovore i stoga je bitno dobro se pripremiti za ovakav pothvat. Kriza će proći i nakon nje ćemo svi zbrajati štete i posljedice te provoditi mjere za brz oporavak, međutim najvažnije je kako se postavimo za vrijeme trajanja krize – dok se zakupodavci mogu svojim ustupcima diferencirati na tržištu, zakupci dobrom strategijom i pripremom, te potpunim razumijevanje tržišnih trendova, mogu ostvariti znatne uštede koje će im pomoći što brže prebroditi krizu”, zaključuje Likan.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu