Jedan od vodećih svjetskih posrednika u prometu luksuznim nekretninama Christie’s International Real Estate od nedavno je prisutan i u Hrvatskoj, a zastupa ga pridruženo društvo Remington Realty Hrvatska.
Ivan Kovačić, izvršni direktor ove tvrtke u razgovoru za Poslovni dnevnik otkriva planove na hrvatskom tržištu, ali i u regiji. Komentirao je i stanje na svjetskom i domaćem tržištu, iz kojih zemalja dolazi interes za naše tržište te kako privući još više imućnih klijenata.
Značaj Christie’s International Real Estatea, kaže nam na početku, najbolje ilustrira podatak da je u posljednjih pet godina mreža njihovih posrednika ostvarila prodaju nekretnina u vrijednosti od oko 500 milijardi američkih dolara. Tvrtka nudi usluge globalnoj klijenteli luksuznih stambenih nekretnina, kroz korporativne urede i pridružena društva, a prisutni su na 49 tržišta s 940 ureda, između ostaloga u Londonu, New Yorku, Hong Kongu, Moskvi, Los Angelesu i Chicagu.
Inače, Christie’s International Real Estate je u vlasništvu slavne aukcijske kuće Christie’s, osnovane 1766. koja godišnje održi oko 350 aukcija u više od 80 kategorija, uključujući sva područja likovne umjetnosti, dekor, nakit, fotografije, kolekcionarske komade.
Što vas je potaknulo dolazak na hrvatsko tržište?
Vidimo velik potencijal u Hrvatskoj. Ona je već godinama destinacija koju posjećuju bogati i slavni. Do sada je takva vrsta gostiju ograničavala svoj interes na turistički posjet Jadranu, međutim ne postoji razlog da Hrvatska ne počne privlačiti takvu vrstu pojedinaca i kao kupce nekretnina.
Svojim dolaskom željeli smo također dati doprinos razvoju tržišta i pružiti svoju podršku kroz naš globalnog know how, detaljan uvid u najznačajnija tržišta luksuznih nekretnina u svijetu kao i kroz Christie’s International Real Estate globalnu marketinšku platformu.
Remington Realty Hrvatska dio je mreže Christie’s International Real Estate, a u Hrvatskoj će razvijati tržište prodaje i najma srednjeg i luksuznog segmenta tržišta nekretnina. Što konkretno povezanost vaše tvrtke s grupacijom Christie’s donosi na naše tržište?
Otvaranjem pridruženog ureda Christie’s International Real Estatea, Hrvatska dobiva platformu bez premca za pozicioniranje na globalnoj karti luksuznog tržišta nekretnina, kao i za privlačenje međunarodnih kvalificiranih kupaca. Nekretnine se predstavljaju globalno, kombinirajući nove medije s provjerenim marketinškim alatima i dopiru do uglednih kupaca, svjetskih investitora i poznatih poslovnih lidera.
Razvija li se Hrvatska u smjeru destinacije luksuznog turizma kada govorimo o ponudi luksuznih nekretnina za prodaju ili najam? Možemo li zadovoljiti potrebe i očekivanja imućne klijentele?
Hrvatska se apsolutno razvija u smjeru luksuznog segmenta tržišta nekretnina. Taj razvoj možda nije toliko očit i brz koliko bi mogao biti, ali razvoj je vidljiv.
Hrvatska svakog ljeta privlači najbogatije ljude svijeta koji krstare Jadranom iz čega je vidljivo da je atraktivnost Hrvatske za imućne i kvalificirane kupce neupitna. Nažalost, u ovome trenutku priobalne destinacije još teško mogu u značajnijom mjeri ponuditi vlasnicima jahti i megajahti sadržaje i životni stil koji bi ih motivirao da kupe nekretninu i učine Hrvatsku svojim drugim domom.
Iako je razumno za očekivati da će za postizanje značajnijih volumena kupnje i prodaje luksuznih nekretnina biti potreban razvoj destinacija u smjeru luksuznih sadržaja, prodaja luksuznih nekretnina na atraktivnim lokacijama je svakako ostvariva i u ovom trenutku.
Pritom je korisno naglasiti da uspjeh pri prodaji najviše ovisi o tri ključna elementa: lokaciji, konceptu i dizajnu nekretninskom proizvoda koji se plasira na tržište uz, naravno, realno i konkurentno postavljanje same prodajne cijene.
Koja su vaša očekivanja i predviđanja? Što mislite da je potrebno promijeniti kako bi se privukla drugačija, imućnija klijentela?
Naša očekivanja su vrlo pozitivna i vjerujemo u kretanje destinacije u smjeru luksuznog i superluksuznog segmenta i u mogućnost privlačenja imućnijih kupaca što bi zajedno trebalo uspješno odgovoriti na izazove s kojima se tržište u ovom trenutku susreće a koji se posebice odnose na suboptimalan urbanizam, suboptimalni utjecaj na ekologiju i prostor kao i na sve vidljiviju eroziju autohtonosti načina života priobalnih područja.
Što se tiče promjena, bilo bi vrlo poželjno da se Hrvatska u vidu beneficija za strane kupce uskladi s konkurentskim mediteranskim i drugim sličnim tržištima te da omogući dobivanje boravišnih i radnih viza kupcima koji stječu nekretninu u Hrvatskoj iznad određene vrijednosti. Porezne olakšice na ostvareni dohodak za strane kupce nekretnina koji svoj boravak prijave u Hrvatskoj, posebice na prihode ostvarene u inozemstvu također su vrlo popularna mjera za privlačenje stranih investicija, koju koriste brojne druge zemlje na Mediteranu.Naravno, smanjivanje PDV-a na nekretnine, odnosno usklađivanje njegove visine s drugim mediteranskim zemljama, kao što su Španjolska, Cipar, Malta, ili Turska sigurno dodatno mogu pomoći konkurentnosti i atraktivnosti hrvatskih nekretnina na međunarodnom tržištu.
Kakvo je trenutno stanje našeg tržišta, gdje vidite najviše prostora za napredak?
Hrvatsko tržište luksuznih nekretnina je u začetku. Proizvodi se većim dijelom još kreiraju kroz paradigmu iz prošlih vremena bez sagledavanja konkurentskih zemalja u mediteranskom bazenu ili šire.
Tržište se velikim dijelom još oslanja na prodajne kanale, emitivne zemlje i profil kupaca koji je uspostavljen prije više od pola stoljeća u vrijeme početaka turizma na ovim prostorima.
Prostor za napredak je značajan. Jadranom je ovo ljeto krstarila velika većina svjetskih super bogatih. Hrvatska se nalazi u situaciji u kojoj se najkvalificiraniji kupci na svijetu nalaze u našem dvorištu i potrebno ih je samo pozvati da uđu.
Za to je, naravno, potrebno ostvariti određene promjene u načinu razmišljanja, ali generalno gledano, promjene koje je potrebno učiniti su bezbolne u odnosu na korist koju je potencijalno moguće ostvariti za sve sudionike na tržištu. Jednostavne odluke kao što je uvođenje boravišnih viza, radnih dozvola i poreznih olakšica za kvalificirane strane kupce nekretnina, otvaranje internacionalnih škola i poticanje luksuznih nekretninskih i turističkih proizvoda, mogu u srednjem roku značajno i pozitivno promijeniti stanje na tržištu.
Postoji li u ovom trenutku značajniji interes stranih investitora,kupaca, za luksuznim nekretninama i što je potrebno učiniti kako bi se taj segment tržišta luksuza značajnije razvio u Hrvatskoj? Iz kojih zemalja je do sada pokazan interes za Hrvatsku?
Interes za Hrvatsku apsolutno postoji. Bogati i slavni i uvijek traže nova tržišta, nove destinacije i nova iskustva. Hrvatska ima jedinstvenu priliku da to iskoristi i da se u srednjem roku pozicionira kao nova luksuzna destinacija na Mediteranu. Značajniji razvoj luksuznog segmenta tržišta je u biti vrlo jednostavno ostvariti.
Uz primjenu različitih beneficija za strane kupce, odnosno investitore, potrebno je osigurati zakonsku regulativu koja će na različite načine, posebice porezne, poticati razvoj luksuznih nekretninskih i turističkih proizvoda kao i uslužnih ugostiteljskih i trgovačkih sadržaja. S aspekta struke, ne vidim niti jedan razlog zašto Hrvatska u roku pet godina ne bi mogla imati visoko uređeno tržište nekretnina s održivim urbanizmom i visoko vrijednim nekretninskim, turističkim i uslužnim proizvodima koji će omogućiti povećanje profita uz istovremeno smanjenje negativnih utjecaja na prostor, autohtoni način života i domicilno stanovništvo.
Od početka poslovanja zabilježili smo značajniji interes iz SAD-a, koji je većim dijelom vezan za dijasporu, interes iz Njemačke te iznenađujuće visok interes kvalificiranih kupaca i Češke, Slovačke i u manjoj mjeri Mađarske. Radi se o imućnim kupcima koji već posjeduju nekretnine u istaknutim Europskim ljetnim destinacijama i koji zbog nastale situacije s pandemijom žele premjestiti svoje ljetne rezidencije na Jadran.
Na koji način druge države na Mediteranu privlače strane investitore i kupce u nekretnine – možete li navesti neke pozitivne primjere?
Sve države Mediterana posjeduju zakonske regulative koje stranim kupcima nekretnina, odnosno investitorima koji nisu građani Europske unije ili građani pridruženih zemalja EU, pružaju mogućnost dobivanja državljanstva ili boravišta i radne dozvole u slučaju kupnje nekretnine ili druge vrste investicije u tu zemlju preko zakonski propisanog minimalnog iznosa investicije. U zemlje koje posjeduju takve zakonske propise spadaju Portugal, Grčka, Španjolska, Cipar, Malta pa čak i Sjedinjene Američke Države i Švicarska.
Jedan od najuspješnijih primjera ovakvih strategija privlačenja stranih investicija, ali i poticanja imigracija visokoobrazovnog kadra i imućnijih pojedinaca je svakako Portugal koji je 2012. godine uveo program zlatne vize, koji omogućuje dobivanje boravišta i radne dozvole svakom stranom kupcu koji stekne nekretninu u Portugalu koja premašuje vrijednost od 350.000, odnosno 500.000 eura, ovisno o regiji u kojoj se nekretnina nalazi uz dodatne značajne porezne olakšice kod plaćanja poreza na dohodak, odnosno ne plaćanja poreza na dohodak za prihode ostvarene izvan Portugala.
Kako je pandemija utjecala na tržište nekretnina?
Pandemija COVID-a 19 je značajno utjecala na globalno tržište nekretnina. Trend iseljavanja iz urbanih središta ili zamjene postojećih gradskih rezidencijalnih nekretnina manjima te kupnja većih nekretnina u prigradskim područjima, koje u značajnom broju slučajeva postaju primarne nekretnine, je značajan.
Tržište nekretnina izvan urbanih centara je globalno u značajnom porastu, a najizraženije primjere vidimo u najrazvijenijim i najnaseljenijim zemljama poput Sjedinjenih Američkih Država i Velike Britanije.
Koliko će taj trend postati i dugoročno značajan najbolje govore prognoze da će u SAD-u do kraja ovog desetljeća 50 posto djelatnika raditi od kuće, odnosno bez fizičke prisutnosti u uredu. Hrvatska u tom smislu ima veliku priliku za povećanjem aktivnost na svom tržištu nekretnina, posebice u segmentu luksuznih i super luksuznih nekretnina i to, u ovom trenutku, pogotovo u onim dijelovima zemlje koji su lakše dosezljivi autom iz većih srednjoeuropskih gradova. U srednjem roku, imamo jedinstvenu priliku iskoristiti nove trendove koristeći svoje prirodne ljepote, kvalitetu života, sigurnost i blizinu srednje Europe.
Naravo, za to će treba osigurati određene preduvjete, a jedan od njih je, uz već prethodno spomenute beneficije za strane investitore, i otvaranje internacionalnih škola u kojima se djeca stranih kupaca mogu školovati na engleskom jeziku i po standardima koji će im omogućiti da nesmetano nastave školovanje u Europi ili svijetu.
A kako je utjecala na vaše poslovanje?
COVID je i na naše poslovanje u prvom trenutku utjecao vrlo negativno te je onemogućio prvotno planirano pokretanje i razvoj poslovanja. Međutim ono što se u prvom mahu pokazalo kao negativnost, moglo bi, s obzirom na globalne trendove iseljavanja iz urbanih područja, postati prednost za hrvatsko tržište nekretnina i samim time i za naše poslovanje u Hrvatskoj.
Kako sam već i spomenuo, bilježimo povećani interes imućnih i kvalificiranih kupaca za luksuzne i superluksuzne nekretnine, od kojih dobar dio je motiviran svoje postojeće ljetne rezidencije u Španjolskoj ili sličnim destinacijama zamijeniti Hrvatskom.
Ako sudionici tržišta prepoznaju i iskoriste nastalu promjenu i trenutnu povećanu atraktivnost hrvatskog tržišta, tržište luksuznih i superluksuznih nekretnina u Hrvatskoj bi situaciju s COVIDOM-19 moglo pretvoriti u priliku za rast.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.bogati i slavni da presele rezidentnost u RH? neka posjete poreznog savjetnika, pa ce odmah odustati
Uključite se u raspravu