Hrvatskom hit muzeju 2022. bila je najbolja u povijesti. Američki ured otvaraju do ljeta

Autor: Mladen Miletić , 10. veljača 2023. u 07:00
Kata Prolic, direktorica marketinga tvrtke Matemorfoza-Muzej iluzija/Slavko Midzor/PIXSELL

Društvene mreže naš su najvažniji kanal, a glavna kreativa ‘user generated content’, kaže Kata Prolić, direktorica marketinga u Metamorfozi.

Što je baš hrvatsko, najčešće je pitanje kad nekome sa strane počneš objašnjavati o Muzeju Iluzija čiji je uzlet pandemija mogla samo malo prikočiti, ali ne i zaustaviti ga.

Priča je to koja konstantno raste, kako širenjem na sve više lokacija u svijetu, tako i jačanjem tima. Kata Prolić prije nešto manje od godinu dana postala je direktorica marketinga Metamorfoze koja stoji iza poznatog obrazovno-zabavnog koncepta Muzej Iluzija, a s bogatim iskustvim iz telekom industrije sada ima priliku donositi dodatnu vrijednost uspješnoj hrvatskoj ideji.

Godinu 2022. Metamorfoza je završila otvaranjem prvog samostalnog Muzeja Iluzija na američkom tržištu, u gradu Charlotteu u Sjevernoj Karolini, što je koncepcijski odmak u odnosu na ranije otvoreni njujorški i slične u svjetskim metropolama…

Kako je došlo do toga da otvarate baš podružnicu u SAD-u?
Muzej Iluzija originalna je hrvatska ideja koja je vrlo brzo izrasla u globalni projekt. Od 2015. godine, kad je otvoren prvi muzej, onaj zagrebački, pa preko New Yorka, Dubaija, Milana, Pariza i drugih svjetskih gradova, proširili smo se na čak četiri kontinenta i 25 zemalja. Do 2022. brend se globalno širio isključivo preko poslovnog modela franšiza.

Krajem godine smo u Charlotteu u Sjevernoj Karolini otvorili prvi vlastiti muzej kojim direktno upravlja naš zagrebački tim stručnjaka. To otvorenje te sve nadolazeće lokacije predstavljaju novu eru poslovanja Muzeja Iluzija u kojoj radimo na značajnom povećanju vrijednosti kompanije.

Kako bi se novi muzej otvorio, potrebno je u odabranom gradu naći povoljnu lokaciju, ugovoriti komercijalne uvjete najma, isprojektirati muzej, dobiti sve potrebne dozvole, izgraditi muzej, zaposliti lokalni tim, te uspješno lansirati i voditi poslovanje. Naš tim iz Zagreba vodi cijeli proces i iz tog razloga zapošljavamo stručnjake iz područja arhitekture, građevine, i dizajna, te društvenih zanimanja – marketinga, prodaje, financija i menadžmenta.

9

milijuna posjetitelja prošlo je već kroz Muzeje Iluzija širom svijeta

U planu je otvaranje ureda u Atlanti pod kojim bi bio rad i svih budućih muzeja na tržištu SAD-a, a spominju se i Minneapolis, Denver i Las Vegas – te bi usko surađivao sa sjedištem u Zagrebu. Kada bi moglo doći do realizacije?
U Sjevernoj Americi trenutno postoji devet Muzeja Iluzija od čega je u SAD-u osam. Najveći dio naših prihoda dolazi iz ovih muzeja i unutar SAD-a smo prepoznali veliki potencijal za daljnju ekspanziju. Iz tog razloga ćemo u drugom kvartalu ove godine u Atlanti otvoriti ured koji će biti centrala za američko tržište. Otvaranje tog ureda prati nadolazeće otvaranje muzeja u Atlanti, Minneapolisu, Scottsdaleu, Austinu, Denveru, San Diegu te Las Vegasu. Globalno sjedište i dalje ostaje u Zagrebu, u Radničkoj, odakle ćemo na dnevnoj bazi i dalje upravljati brendom te globalnom ekspanzijom.

Kakva su vam iskustva s otvaranja Muzeja Iluzija širom svijeta i u kojoj mjeri i lokalni timovi, a u kontaktu ste s njima u 25 različitih zemalja, svojim idejama nadograđuju snagu brenda? Mora li se ponekad i u vašem slučaju i u kojoj mjeri originalni proizvod prilagođavati lokalnom tržištu?
Svaki se muzej djelomično lokalizira i prilagođava tržištu na kojem se nalazi. Pokazalo se da naša publika jako dobro reagira na uklapanje specifičnih kulturoloških elemenata u eksponate, pa su te vrste modifikacija uvijek dio našeg postava. Još jedan važan aspekt je prilagodba muzeja mikrolokaciji pa se, osim arhitekturi samog prostora, prilagođavamo i okruženju.

Pozicije muzeja biramo, među ostalim, prema posjećenosti mikrolokacije, a modifikacija boja brend elemenata omogućuje nam da budemo uočljiviji u moru sadržaja koji su prisutni u velikim turističkim središtima poput Pariza, Madrida ili Istanbula. U takvim odlukama pomažu nam lokalni timovi, čije je poznavanje osobitosti konkretnog tržišta od velike važnosti.

Kakav profil suradnika tražite kada krećete u nove projekte i u kojim strukama u tom smislu vidite još potencijal s obzirom na to da ste snažno zagrabili područje edutainmenta?
Kako bismo osigurali najbolje iskustvo za naše posjetitelje te uspješno radili na globalnoj ekspanziji, ključno je formirati stručan i motiviran tim. U prethodnoj godini je naš zagrebački tim peterostruko narastao te ćemo i u 2023. nastaviti s valom zapošljavanja.

Tražimo stručnjake tehničkih i društvenih usmjerenja koji imaju želju iz Hrvatske raditi na razvoju globalnog koncepta. Surađujemo i s brojnim vanjskim suradnicima i agencijama te kao originalan hrvatski koncept u projekte uključujemo, kad god je to moguće, hrvatske kompanije i kreativce. Tako u Hrvatskoj što direktno, što indirektno, zapošljavamo već stotine ljudi.

‘Publika jako dobro reagira na uklapanje specifičnih kulturoloških elemenata u eksponate’/PD

U kojoj mjeri ste osjetili oporavak industrije zabave u 2022. godini, imate li okvirne podatke o posjećenosti muzeja?
Pandemija je različito utjecala na muzeje diljem naše mreže, budući da je njihovo poslovanje bilo podložno lokalnim politikama i njihovim specifičnim mjerama. Već smo u 2021. premašili rezultate iz pretpandemijske 2019. godine te je 2022. do sada bila najuspješnija godina za Muzej Iluzija. U 2022. smo zahvaljujući optimiziranju postojećih lokacija te ekspanziji ostvarili dvostruko više posjeta nego u 2019. godini. Do sada je kroz naše muzeje prošlo više od devet milijuna posjetitelja što je uistinu impresivna brojka.

Što po vama najbolje odražava trenutačnu marketinšku snagu brenda Muzeja Iluzija?
Originalni koncept Muzeja Iluzija je, kao spoj učenja i zabave, zanimljiv svim uzrastima, i to je ključno za naš uspjeh. U našim ćete muzejima iluzije zaista i doživjeti. Interaktivni eksponati omogućavaju posjetiteljima da kroz zabavu i smijeh nauče kako funkcionira ljudski mozak, a svoje uzbudljive doživljaje dijele na društvenim mrežama i tako potiču daljnji interes.

Tako su društvene mreže naš glavni marketinški kanal, a glavna kreativa je user generated content. Mi kao marketinški odjel se bavimo time da našim posjetiteljima omogućimo najbolje korisničko iskustvo te da kroz dostupne alate i kampanje pojačamo doseg doživljaja posjete muzeju.

S obzirom na tako široku mrežu franšize na nekoliko kontinenata, koliko vremena godišnje provedete na putu?
Većinu vremena provodim u Zagrebu u uredu s ostatkom marketinškog tima. Ipak, povremeno je potrebno posjetiti neki od muzeja kako bih imala priliku popričati s vodstvom muzeja i zaposlenicima te vidjeti kako se posjetitelji ponašaju i osjećaju prilikom posjete.

U 2023. će biti dosta putovanja zbog nadolazećih otvorenja muzeja koji zahtijevaju više pažnje i energije. Prilikom otvorenja muzeja organiziramo grand opening evente, pripremamo lokalnu kampanju te gradimo odnose. Pripremni dio u pravilu možemo odraditi iz Zagreba, ali neposredno pred otvorenje je potrebno otići na lokaciju i koordinirati sve aktivnosti na terenu.

Došli ste iz Telemacha, a ranije ste radili u Iskonu. Kako je došlo do prijelaza u Muzej Iluzija? Ipak je riječ o dosta različitoj sferi…
U Muzej Iluzija sam prešla početkom 2022. s ciljem objedinjavanja marketinških napora i osnivanja globalnog marketing tima. Nakon nešto manje od godinu dana, novooformljeni tim čini osam stručnjaka koji su zaduženi za upravljanje brendom, postavljanje globalne marketinške strategije te koordinaciju poslovanja s marketing menadžerima pojedinih muzeja.

Iako se na prvu može činiti da nema poveznice između rada u telekom industriji s radom u entertainmentu, u prijašnjem radu sam skupila vrijedna iskustva koje u Muzeju Iluzija koristim za skaliranje i profesionalizaciju poslovanja.

S obzirom na velike planove koje imamo za Muzej Iluzija, u timu trenutačno imamo stručnjake s različitim prijašnjim iskustvima – iz korporacija, startupova, različitih industrija… Svi smo donijeli neka znanja i različite ideje te zajedno radimo na povećanju vrijednosti kompanije i daljnjem širenju.

Koje ste si ciljeve zacrtali za 2023. godinu?
Nastavljamo raditi na cilju od 100 muzeja globalno i čeka nas puno uzbudljivih otvorenja i kampanja, primjerice u Las Vegasu i San Diegu, ali i na top destinacijama u zapadnoj Europi. Istovremeno radimo na više projekata s ciljem unaprjeđenja komunikacije i interakcije s našim posjetiteljima.

Planiramo i daljnju nadogradnju našeg tima i nastavak rasta kompanije pa će tako potraga za ambicioznim stručnjacima koji će nam pomoći ostvariti zacrtane poslovne planove obilježiti i ovu godinu. U svakom slučaju, 2023. bit će velika godina za Muzej Iluzija.

Komentirajte prvi

New Report

Close