Poslovni vikend
Moda & biznis

Vrag nosi Pradu, a Prada – Versace

Svijet luksuzne mode na pragu je tektonskih promjena. Čuvena milanska kuća želi otkupiti legendarni brend od njujorških vlasnika i vratiti ga Italiji za milijardu i pol eura.

Nađa Irena Fišić
22. ožujak 2025. u 21:00
Pradini modeli odlikuju se čistim linijama, visokokvalitetnim materijalima i suptilnim detaljima koji odražavaju sofisticiranost i profinjenost/Reuters

Svijet luksuzne mode na pragu je tektonskih promjena. Milanska modna kuća Prada navodno je u pregovorima o preuzimanju Versacea, legendarnog brenda koji je trenutačno u vlasništvu njujorške tvrtke Capri Holdings.

Vrijednost ove potencijalne transakcije procjenjuje se na impresivnih 1,5 milijardi eura, a ako dođe do realizacije, to bi značilo ne samo povratak Versacea u talijanske ruke, već i jačanje Pradinog položaja u odnosu na moćni luksuzni konglomerat LVMH, koji ima pod sobom 75 luksuznih bradnova kao što su Louisa Vuitton, Christian Dior Couture, Givenchy, Fendi, Celine, Kenzo, Tiffany, Bulgari, Loewe, TAG Heuer, Marc Jacobs i Stella McCartney. Predviđa se da bi Capri i Prada mogli ispregovarati kupnju ovog mjeseca, no sve je još u zraku i nije sigurno da će do toga i sto postotno doći.

Moguća prodaja označila bi prekretnicu za obje modne kuće. Capri Holdings, nekada poznat kao Michael Kors, kupio je Versace 2018. godine za vrtoglavih 2,1 milijardu dolara. No ta investicija sada se čini financijski nepromišljenom. Unatoč neporecivoj snazi brenda, Versace se posljednjih godina suočava s ozbiljnim izazovima: prodaja je pala za 15 posto na godišnjoj razini, a u posljednjem kvartalu 2024. prihod je iznosio “tek” 193 milijuna dolara.

Prvi put su Pradini kvartalni prihodi premašili milijardu eura, a rast se pripisuje povećanoj potražnji na tržištima Kine, Europe i Amerike.

Naslijedit će povijest

U usporedbi s drugim luksuznim brendovima koji zahvaljujući asortimanu poput kožne galanterije uspijevaju amortizirati tržišne fluktuacije, Versace nema takav sigurnosni oslonac. Louis Vuitton tako primjerice i dalje prodaje svoje torbe kao “alvu”, za njih čini se nema recesije. Jer su statusni simbol.

Ako dođe do preuzimanja, Prada će naslijediti ne samo raskošnu povijest Versacea, već i izazov transformacije brenda u eri u kojoj se luksuz okreće prema suptilnoj eleganciji, a ne ekstravagantnoj estetici po kojoj je Versace poznat. Ako ste ikada zamijetili vrišteće kombinacije boja poput zlatne pomiješane s drečavo ružičastom, a u sve ukomponiram životinjski print – to je sigurno bio Versace. Dijametralno suprotno od suptilnog minimalizma koji se sve više traži. Zbog toga i jedno pitanje lebdi nad cijelom transakcijom: hoće li Donatella Versace, koja od tragične smrti brata Giannija 1997. vodi modnu kuću, ostati na čelu ili će se povući nakon desetljeća oblikovanja prepoznatljivog vizualnog identiteta brenda?

Prada koristi modu kao način za izražavanje društvenih, političkih i kulturoloških ideja, istražuje odnose moći, ženstvenosti i intelektualne snage kroz svoje kolekcije/Reuters

Jer iako Prada i Versace predstavljaju dva stupa talijanske luksuzne mode, njihovi su pristupi modnom izričaju dijametralno suprotni. Prada, talijanska modna kuća osnovana 1913. godine, poznata je po svom inovativnom i avangardnom pristupu modi. Njezin osnovni modni izričaj karakterizira spoj klasične elegancije i suvremenih elemenata, često s dozom minimalizma i intelektualne estetike.

Ako se pitate što je pobogu ta intelektualna estetika, to su jednostavnijim rječnikom jednostavni krojevi koji naglašavaju funkcionalnost, formu i konstrukciju. Pradini modeli odlikuju se čistim linijama, visokokvalitetnim materijalima i suptilnim detaljima koji odražavaju sofisticiranost i profinjenost. Ona se koristi i neobičnim spojevima materijala, nesimetričnim krojevima i reinterpretacijama klasičnih komada.

Modna kuća Prada isto tako koristi modu kao način za izražavanje društvenih, političkih i kulturoloških ideja. Primjerice, Prada istražuje odnose moći, ženstvenosti i intelektualne snage kroz svoje kolekcije. Njeni modeli i kampanje često izbjegavaju klasične ideale ljepote te umjesto toga naglašavaju individualnost, nedostatke ili umjetnički koncept. Prada kombinira i neočekivane elemente, poput ružnih “bakinih” cipela s luksuznim haljinama.

Versace je u posljednjem kvartalu 2024. uprihodio ‘tek’ 193 milijuna dolara. Tek, jer Prada Group je u prosinca 2024. prijavila prihode od 4,73 milijarde eura za fiskalnu godinu 2023./Reuters

Štikle i glava Meduze

Donatella Versace vjerojatno bi radije pustila svoju prirodnu boju kose da izraste i izašla tako u javnost, nego svoje modele obula u cipele koje nisu štikle. Zaštitni znak modne kuće Versace su naime glamurozne, seksi i odvažne štikle, često ukrašene zlatnim detaljima, baroknim uzorcima i zaštitnim motivom kuće Versace – glave Meduze. Tako su primjerice Medusa Aevitas platforme, visoke, upečatljive platforme s debelim potplatom i remenčićem oko gležnja, često viđene na crvenim tepisima. Štikle kombiniraju dramatičnost s luksuzom i nose ih zvijezde show businessa poput Lady Gage i Dua Lipa. Versace je poznat i po svojim pin-heel sandalama koje su minimalističke, ali ultraženstvene s tankom igličastom petom – koja apsolutno može poslužiti i kao ubojito oružje.

Za razliku od Prade, koja promovira “ružnu ljepotu” i nesvakidašnji dizajn, Versace ostaje vjeran svojoj estetici glamura, seksepila i luksuzne ekstravagancije.

Hoće li se Donatella Versace, koja od tragične smrti brata Giannija 1997. vodi modnu kuću, povući nakon desetljeća oblikovanja vizualnog identiteta brenda?

No, možda se najbolja usporedba koja dokazuje različitost modnih kuća može prikazati kroz dvije njihove slavne haljine. Najpoznatija haljina modne kuće Versace je zelena “Jungle Dress” koju je Jennifer Lopez nosila na dodjeli Grammyja 2000. godine. Prozirna, svilenkasta, s dubokim dekolteom do pupka i tropskim printom u nijansama zelene i plave do dan danas je ostala jedna od najupamćenijih haljina svih vremena. Ne samo to, nego je izazvala takav globalni interes da je upravo zbog nje Google kreirao opciju Google Images, jer su ljudi masovno pretraživali njezine fotografije. J.Lo je ponovno nosila moderniziranu verziju iste haljine na Versace reviji 2019., čime je još jednom potvrdila njezin status jednog od najpoznatijih modnih trenutaka svih vremena.

Osim te haljine, još je jedna slavna kreacija Versaceova otela pozornost. Bila je to “Safety Pin” crna haljina s ekstravagantnim zlatnim sigurnosnim iglama koju je nosila Elizabeth Hurley 1994. na premijeri filma “Četiri vjenčanja i sprovod”.

S druge strane, najpoznatija je Pradina haljina ona koju je nosila Lupita Nyong’o na Oscaru 2014. godine. Plava, prozračna haljina od šifona, inspirirana bajkovitim stilom bila je simbol elegancije i jednostavne ljepote i glumica je proglašena te godine jednom od najbolje odjevenih. Kao što su njihove kreacije drugačije, i Muccia Prada i Donatella Versace su modnim izričajima potpuno suprotne.

Prada je već završila početnu fazu dubinske analize financijskog stanja Versacea te sada ima pristup najnovijim podacima o poslovanju/Reuters

Miuccia i Donatella

Miuccia ne robuje klasičnoj ideji ljepote ni trendovima. Njezin stil je nepretenciozan, ali uvijek promišljen. Preferira klasične krojeve s modernim pomakom, nosi suknje A-kroja, plisirane modele, ravne hlače i lepršave bluze, često u kontrastnim kombinacijama. Voli neutralne tonove poput crne, sive i bež, ali ih ponekad razigra geometrijskim printovima i neobičnim detaljima. Ne forsira mladolik izgled i nikada nije bila opsjednuta estetskim korekcijama. Njezina kosa je u toploj zlatno-smeđoj nijansi i jednostavna – nikada u loknama niti kao da je izašla iz frizerskog salona.

Bore ne skriva, a svoj stil gradi na osobnom stavu, a ne na savršenom izgledu. Ona je zapravo anti-diva, žena koja bira udobnost, umjetničku provokaciju i suptilnu moć odijevanja. I eto nam onda Donatelle, koja je sve suprotno od toga. Modna diva koja ne zna za minimalizam. Svaki njezin outfit odražava snagu, luksuz i seksepil. Od ultra uskih haljina, suludih leopard i zmijskih printova do vrtoglavo visokih štikli. Njezin izgled nije samo osobni stil, već i utjelovljenje brenda koji nosi njezino prezime. Poznata je po platinastoj kosi i plastičnim operacijama, a upravo se tako estetski dotjerala da ju je svijet jedva prepoznao.

Miuccia Prada, unuka osnivača Marija Prade, preuzela je upravljanje modnom kućom 1978. Njezina vizija transformirala je Pradu iz lokalne tvrtke za kožnu galanteriju u globalni luksuzni brend. Financijski, Prada je ostvarila značajan rast. Od prosinca 2024., Prada Group je prijavila prihode od 4,73 milijarde eura za fiskalnu godinu 2023. godinu. Suizvršni direktori tvrtke, Miuccia Prada i njen suprug, Patrizio Bertelli, svaki imaju procijenjenu neto vrijednost od 6,3 milijarde dolara.

Miuccia Prada, rođena kao Maria Bianchi 1949. godine u Milanu, odrasla je u obitelji s bogatom modnom tradicijom. Iako je doktorirala političke znanosti, odlučila je slijediti obiteljsku strast prema modi. Bertelli je ključna figura u poslovnom aspektu Prade, što je omogućilo Miucciji da se usredotoči na kreativni razvoj brenda.

Mlađa publika sve više gravitira prema minimalizmu i bezvremenskim komadima, dok Versace ostaje simbol maksimalističke estetike/Reuters

Problemi Capri Holdingsa

Pradini financijski rezultati potvrđuju njezinu poziciju među vodećim svjetskim luksuznim brendovima. U prvom kvartalu 2024. godine, prihodi su premašili milijardu eura, što je prvi put u povijesti tvrtke. Ovaj rast pripisuje se povećanoj potražnji na tržištima poput Kine, Europe i Amerike, gdje je zabilježen značajan porast prodaje.

Versace, s druge strane, ne posluje tako dobro. Osnovao ga je 1978. Gianni Versace, te je brend ubrzo postao sinonim za raskoš, senzualnost i ekscentričnu talijansku estetiku. Meduza kao zaštitni znak, bogati barokni uzorci i dramatični krojevi osigurali su mu status omiljenog brenda među rock zvijezdama, kraljevima i holivudskim ikonama. No, unatoč njegovoj vizualnoj snazi, strategija brenda nije se dovoljno brzo prilagođavala promjenama na tržištu.

Financijske poteškoće Versacea odražavaju širu krizu unutar Capri Holdingsa, koji u svom portfelju ima i brendove Jimmy Choo i Michael Kors. U prvoj polovici 2024. prodaja je pala kod svih triju brendova: 7,9% kod Versacea, 3% kod Jimmyja Chooa i 9,5% kod Michaela Korsa. Neuspjeli pokušaj spajanja s američkom grupacijom Tapestry, vrijedan 8,5 milijardi dolara, dodatno je pogoršao situaciju, prisiljavajući Capri na prestrukturiranje koje bi moglo uključivati prodaju i Versacea i Jimmyja Chooa. Jer modni krajobraz se brzo mijenja. Mlađa publika sve više gravitira prema minimalizmu i bezvremenskim komadima, dok Versace ostaje simbol maksimalističke estetike. U ključnim tržištima poput SAD-a i Europe, prodaja brenda je pala za 22 posto i 15 posto, dok je u Aziji zabilježen blaži pad od 3 posto. Jasno je da je pred brendom hitna potreba za novom strategijom.

Louis Vuitton i dalje prodaje svoje torbe kao ‘alvu’, za njih čini se nema recesije. Jer su statusni simbol/Reuters

Donatella Versace već više od 25 godina oblikuje viziju brenda, a modni insajderi spekuliraju o mogućnosti uvođenja dvostrukog kreativnog vodstva, sličnog onome koje su u Pradi implementirali Miuccia Prada i Raf Simons. Među imenima koja se spominju je i Christopher Kane, nekadašnji suradnik Versacea. Njezina posljednja kolekcija na Milanskom tjednu mode dodatno je potaknula glasine. Kolekcija je obilovala referencama na završne radove Giannija Versacea, što su mnogi protumačili kao nostalgični oproštaj s brendom.

No, bez obzira na njezinu odluku, neosporno je da je Donatella Versace ostavila neizbrisiv trag u svijetu mode. Prema insajderskim informacijama, Prada je već završila početnu fazu dubinske analize financijskog stanja Versacea te sada ima pristup najnovijim podacima o poslovanju. Ako se akvizicija ostvari, to će biti jedan od najvećih potresa u industriji luksuzne mode posljednjih godina. Time bi Prada ojačala svoju poziciju i postala ozbiljan konkurent divovima poput LVMH-a i Keringa.

Dok svjetska modna scena s nestrpljenjem prati razvoj situacije, sudbina Versaceovog modnog izričaja visi o niti. Hoće li Prada uspjeti unijeti svježinu i novu viziju u brend, ili će Meduzin pogled, nekoć simbol moći, ekscentričnosti i zavodljivosti, zauvijek izgubiti svoj hipnotički sjaj?

New Report

Close