S poviješću dugom 500 godina viski je najvrijednija škotska industrija. Više od 90 posto proizvodnje izvozi se u druge zemlje što Ujedinjenom Kraljevstvu donosi 5,6 milijardi funti čineći tako proizvodnju škotskog viskija najvrijednijim engleskim izvoznim proizvodom, a industriju viskija ujedno i najvećim poslodavcem s 40.000 ljudi koji ovise o toj proizvodnji.Iako prolaze kroz turbulentna ekonomska vremena Sjedinjene Države, najveći uvoznik škotskog viskija, ne smanjuju narudžbe, dok s druge strane potražnja strelovito raste u Aziji. S obzirom na takav uspjeh tradicionalnog škotskog pića nije čudno da mnogi žele dio bogatog kolača. Borba protiv krivotvorina i održavanje dobrog imidža brenda zadatak je Campbella Evansa, čovjeka koji krivotvoritelje prati po cijelome svijetu. “Imamo pet odvjetnika koji će ići svugdje i tužiti svakoga”, kaže Škot sa smiješkom ali vrlo ozbiljno, “I u ovom trenutku vodimo oko 70 sudskih procesa diljem svijeta.”
Kićenje tuđim imenom
Campbell Evans je službeno voditelj odnosa s medijima pri Scotch Whisky Associationu koji štiti interese škotske industrije viskija u cijelom svijetu. Škotski se viski proizvodi samo u Škotskoj, ali se pije u 200 zemalja pa je zaštita imena i kvalitete jedan od ključnih prioriteta. “Kompanije vole okititi svoje proizvode našim imenom. Sama priroda krivotvorenja otežava nam procjenu koliko je lažnog škotskog viskija na tržištima, no samo u 2006. godini otkrili smo 100 milijuna boca. Vidjeli smo Highland Blend Whisky iz Kine i nešto slično iz Nizozemske, vidjeli smo pokušaj krijumčarenja lažnog viskija iz Francuske u Veliku Britaniju, a kao rezultat toga ušli smo u trag ljudima koji su u godinu i pol proizveli dva milijuna boca krivotvorenog škotskog viskija.” Evans i njegov tim otkrili su čak i lažni viski u konzervama, što Evansa kao pravog Škota istinski smeta, a nakon potrage otkriveno je da je u Turskoj i Austriji proizvedno 60 milijuna tih konzervi. Jedan proizvođač u Indiji ime Highland Terrier pred sudom je branio svojom velikom ljubavlju prema škotskim terijerima. Upitan koliko dugo treba za rješavanje pojedinog slučaja Evans objašnjava: “Sve ovisi u kojem dijelu svijeta se nalazite i koliko su lokalne vlasti voljne pomoći. U mnogim slučajevima imamo svu potrebnu pomoć, pa je tako primjerice u racijama u Južnoj Africi sudjelovala i njihova jedinica specijalne policije South African Scorpions. Možda zvuči iznenađujuće, ali u Kini imamo punu podršku vlasti, dok se u Indiji neki slučajevi pred sudom rješavaju i 25 godina.” Premda se čini da je dva i pol desetljeća za jedan sudski slučaj obeshrabrujući podatak, prvi čovjek Scotch Whisky Associationa svjestan je da kupac koji kupi krivotvoreni škotski viski i ne bude njime zadovoljan gotovo sigurno neće probati ni izvorni proizvod. Percepcija škotskog viskija varira od zemlje do zemlje. Na novim tržištima poput Južne Europe i Azije škotski viski je “in” i pije se sa običnom ili mineralnom vodom ili colom. Na starim tržištima poput SAD-a i Velike Britanije Scotch je piće za srednjovječne muškarce, no i to se polako mijenja. S porastom proizvodnje single malt viskija, viskija iz jedne destilerije, sve više mladih muškaraca i žena ostavlja druga pića i okreće se prema viskiju. S promjenom navika potrošača i cijela industrija mijenja svoj pristup marketingu. S jedne strane nalaze se single malt varijante koje se miješaju s malo vode, poput Lighter Lowlanda i Speysidea koje su zapravo uvod u uživanje u pravom škotskom viskiju. S druge strane nalaze se brendovi poput Islaya koji svojim dubokim dimnim okusima privlače sve više ljubitelja. Od 50-ih do ranih 70-ih godina prošloga stoljeća izvoz viskija iz Škotske strelovito je rastao, dok je naftna kriza u sedamdesetima dovela do smanjenja potražnje.
Novopečeni bogataši
Tijekom sljedećeg desetljeća zavladala je moda izbjegavanja crvenog mesa i žestokih pića, pa je tek krajem 80-ih godina počelo osvajanje novih tržišta koje od tada do danas konstantno raste, pa su u prošlog godini prodane rekordne količine Scotcha. Na tržištu SAD-a potrošači su tražili nove okuse, novi karakter i integritet koji je povezan sa dobro poznatim pićem. Istodobno, brzo rastuće zemlje Azije i Južne Amerike i njihovi novopečeni bogataši koji su otkrili zapadne proizvode podigli su prodaju na tim tržištima. Njih su slijedili kupci u Južnoj Europi i Rusiji. Probleme na zapadnim tržištima koja prolaze kroz ekonomske poteškoće daleko nadmašuje potražnja u azijskim zemljama. Zbog potražnje za novim okusima na tim dalekim tržištima samo u 2007. godini najavljena su ulaganja od 800 milijuna dolara u nove destilerije i skladišta. “ Prvi škotski policajac” kaže da unatoč povećanoj proizvodnji škotski viski mora imati svoj karakter povezan s destilerijom. Upitan da između mnogih vrsta škotskog viskija izabere najdražu Evans kaže: “Plymouth je lagano slatkast, ali ima puni voćni okus koji se dobro slaže s tonikom, kockom leda i kriškom limete. No, to je samo moj ukus.”
Činjenice
Dopušteni sastojci
Pravi viski proizveden je u destileriji u Škotskoj od vode i sladnog ječma kojem se mogu dodati samo cijela zrna drugih žitarica. Ta zrna u toj destileriji gnječe se u kašu i pretvaraju u fermentirani substrat uz upotrebu samo endogenih enzima, a za fermentaciju se smije koristiti samo kvasac.
Aroma i okus
Destilira se do volumne alkoholne jakosti manje od 94,8 posto, tako da destilat ima aromu i ukus po sirovini i metodi proizvodnje.
Proces starenja
Stari u hrastovim bačvama obujma ne većeg od 700 litara, a proces starenja ne smije biti kraći od tri godine.
Dodavanje sastojaka
Viski zadržava boju, aromu i ukus izveden iz sirovine i metode proizvodnje i starenja, te u koji nije dodano ništa osim vode, alkohola i karamele.
Četiri vrste okusa
Proizvođači u svom portfelju imaju 503 različita okusa škotskog viskija. Škotski viski dijeli se u četiri kategorije: single malt, vatted malt, blended i single grain.
Članovi udruge
Scotch Whisky Association ima 54 člana, od manje poznatih imena poput Ben Nevis Distillery do onih poznatijih destilerija kao što su Chivas Brothers te John Walker & Sons.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu