Ljubitelji cigara iz Hrvatske i inozemstva okupili su se prošlog vikenda na sedmom Habanos Momentsu, ekskluzivnom događaju koji spaja hrvatsku gastronomiju i krajolik s cigarama u zaokruženu hedonističku priču. Ovogodišnji Habanos Moments održao se u Rovinju, a nosio je naziv Quinientos, što na španjolskom znači 500, u čast pet stoljeća od osnivanja grada Havane, kubanske metropole.
'Bratimimo Rovinj i Havanu'
Na eventu je bilo 50-ak osoba iz cijelog svijeta, među kojima i vlasnici La Casa del Habano London, Antwerpen, Bruxelles, Moskva, St. Moritz, Lugano, Madrid i Volgograd. Došao je veleposlanik Kube za Hrvatsku, Sloveniju, Austriju i UN u Beču Juan Antonio Fernandez te kao gost iznenađenja na vlastito inzistiranje Fidel Castro III., Fidelov unuk, inače nuklearni fizičar i specijalist za nanotehnologije.
No, izbor Rovinja kao turističkog središta za domaćina ovog događanja pokazao je i koliko turizam znači za posao distribucije cigara, ali i koliko cigare obogaćuju turističku ponudu, posebice u predsezoni i posezoni. Kako je u razgovoru za Poslovni dnevnik izjavio Alen Kosanović, direktor tvrtke Camelot koja je ekskluzivni uvoznik i distributer Habanos i Davidoff Oettinger cigara i pribora za hrvatsko i slovensko tržište, u sklopu ovogodišnjeg eventa otvorena je i njihova trgovina Havana Cigar Shop u rovinjskom Grand Park hotelu, najluksuznijem hotelu u Hrvatskoj koji je nedavno otvorio vrata prvim gostima.
Trgovina u čije je uređenje uloženo približno 50-ak tisuća eura otvorena je ispred marine, na šetnici, ističe Kosanović. "Tako smo odlučili otvaranje trgovine spojiti s našim eventom koji posvećujemo obljetnici 500 godina osnivanja Havane ove godine. Može se reći da bratimimo gradove putem cigara", kaže Kosanović. Od trgovine očekuje uspjeh jer je locirana u marini koja je predviđena i za megajahte dubokoga gaza.
Ponuda bolja nego u inozemstvu
"Osim toga, Rovinj kao destinacija okrenuo se ekskluzivnijem turizmu, opremljen je hotelima najviše kategorije pa klijentela koja dolazi u Rovinj upravo je ono što našoj tvrtki treba", naglašava prvi čovjek Camelota. Osim Zagreba i sada Rovinja, Camelot ima trgovine u Splitu i Dubrovniku, a pokriva i tržište Slovenije kroz trgovinu u Ljubljani. "S poslom s cigarama krenuli smo 1996. kroz spajanje s gastronomijom, a Istra se tu, uz Zagreb, pokazala kao glavni nositelj jer je tamo gastronomija na visokoj razini tako da je cigara u toj priči standard", ističe Kosanović. Na pitanje koliko turisti čine prometa u Splitu i Dubrovniku, pojašnjava kako turizam jako mnogo pomaže njihovu poslovanju.
"Trgovina u Splitu funkcionira i bez turista jer je dovoljno velik grad, što kod Dubrovnika nije slučaj. U zimskom razdoblju u dubrovačkoj trgovini praktički nema prometa. O značenju turizma dovoljno govori podatak da u srpnju i kolovozu bilježimo najsnažnije promete", tvrdi Kosanović. Zagreb je također turistički grad, ali trgovina u glavnom gradu vrlo dobro funkcionira i s domaćim klijentima, tako da su turisti dobar dodatak, ali na obali su glavni nositelji poslovanja Camelota.
"Može se reći da hrvatsko tržište cigara bez turizma ne bi baš dobro funkcioniralo, osim u Zagrebu", ističe Kosanović. Turisti nemaju bitno drugačije preferencije od domaćih kupaca, no najsnažniji adut hrvatskog distributera je ponuda koja je bitno bolja nego u drugim zemljama. "A to je kod cigara jako važno, što imate širu ponudu, bolje ćete funkcionirati. U odnosu na njemačko tržište kao referentno, cijene kod nas su nekih pet do 10 posto više. Trudimo se biti što povoljniji, ali proizvođači cigara svake godine dižu cijene – ne samo s Kube, već i iz Dominikanske Republike i Nikaragve – za nekih četiri posto", naglašava Kosanović.
Najviše stranih kupaca u Havana Cigar Shopovima bilježe iz država gdje su cigare najskuplje. "Kinezi su apsolutno poludjeli za cigarama i potresli globalno tržište jer 'gutaju' količine koje se ne mogu namiriti. Nakon njih najviše je Amerikanaca, a zbog njih smo u Dubrovniku otvorili trgovinu kubanske franšize La Casa del Habano. Američkim klijentima to je vrlo bitno jer je ta franšiza jamstvo da neće kupiti kopiju poznatih brendova cigara. U splitskoj trgovini ne mogu izdvojiti naciju među stranim kupcima. Općenito, osim Kineza i Amerikanaca, dobri kupci su Rusi i Skandinavci kojima je u Hrvatskoj dosta jeftino", otkriva Kosanović.
Gdje je turizam na višoj razini
Izravna prodaja tek je dio poslovanja Camelota. Nekih petinu prodaje čini opskrba restorana cigarama, naglašava Kosanović. "Kada smo krenuli s tim poslom, pozicionirali smo cigare uz gastronomiju. Na nedavnom skupu u Havani iznio sam podatak da Hrvatska ima 13 posto svih Havana pointova u svijetu. Point se smatra HoReCa destinacijom koja ima određen portfelj kubanskih cigara za prodaju uz odgovarajuću obuku prodajnog osoblja, tzv. Habanos Junior Course i Habanos Sommelier Basic.
To nije čudno jer smo mi s tim konceptom krenuli još 1996. dok ga je Habanos od nas preuzeo tek 2006. Tu smo postavili standard surađujući sa sommelierima, a sad i s barmenima", kaže Kosanović. Osim Zagreba, najviše razumijevanja za takav koncept imaju ugostitelji u Istri zbog visokog standarda gastronomije, naglašava Kosanović, ali krenula je i Dalmacija, Vodice, Hvar, Dubrovnik. "Ustvari, svagdje gdje je turizam na višoj razini", ističe direktor Camelota. Kontinentalni turizam zasad slabo prati trend.
Turizam mnogo čini za cigare, ali i cigare mnogo za turizam, poručuje Kosanović. "Dio turista dolazi u Hrvatsku zbog cigara jer je to dio ponude koju nemaju u svojim zemljama. Većini Šveđana i Norvežana koji uskoro neće moći pušiti ni u otvorenom dijelu restorana vrlo je privlačno doći ovdje i poslije večere uživati u cigari. Kad u to ubrojimo našu gastronomsku ponudu zasnovanu na kvalitetnoj hrani i vinu, sve je to lijepa hedonistička koncepcija našeg turizma i to se posebno vidi u predsezoni i posezoni kad dolaze kvalitetniji gosti koji više vole potrošiti", zaključuje Alen Kosanović.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu