Uspješni u regiji

Autor: Poslovni dnevnik , 27. veljača 2014. u 22:00
U prvom smo broju imali veliki intervju s Miodragom Kostićem, vlasnikom MK Group i nekoliko srpskih šećerana, proizvođača poljoprivrednih proizvoda koji je snažno ušao na tržište Ukrajine

U dosadašnjih šest brojeva objavili smo intervjue sa 90-ak najmoćnijih biznismena iz Slovenije, Hrvatske, BiH, Srbije, Crne Gore i Makedonije.

'Poslovni dnevnik' od 2011. dvaput godišnje izdaje 'Business people', jedini regionalni poslovni magazin. BP uglavnom donosi intervjue s uspješnim poduzetnicima. Tematski je namijenjen 'decision makerima' – onima koji odlučuju, pokreću gospodarstvo i diktiraju tržišnu utakmicu.

U dosadašnjih šest brojeva objavili smo intervjue sa 90-tak najvažnijih, najmoćnijih i najuspješnijih biznismena iz Slovenije, Hrvatske, BiH, Srbije, Crne Gore i Makedonije. 'Business people' otkriva tajne uspjeha velikih menadžera, vlasnika tvrtki i uglednih regionalnih poduzetnika – zašto su postali to što jesu te kako su stekli moć, a piše i o novim nadama na poslovnoj sceni, o onima koji tek ulaze u elitni klub najuspješnijih. Prvi broj, objavljen pod egidom Ekonomija u regiji 2011., izašao je u vrijeme kad su srpske kompanije ozbiljno nastojale prodrijeti na hrvatsko tržište, a neki od najuspješnijih hrvatskih poduzetnika počeli su se širiti na susjednu Sloveniju- Agrokor i tada pokušavao kupiti Mercator. U to su doba mnoge barijere već pale i kapital se mogao lakše širiti nego ranije, polako je nestajao strah od susjeda koji će nas "preplaviti", "opljačkati" ili "kolonizirati". Tržište od 20 milijuna ljudi koji govore sličnim jezicima, a stariji kupci pritom pamte i brendove iz susjednih zemalja, svima je postalo zanimljivo. Naše smo sugovornike ispitivali o uvjetima poslovanja u regiji, o otvorenosti pojedinih tržišta.

"Srpsko je tržite prezatvoreno, na hrvatskom su cijene prenapuhane a Slovenija je stroga ali pravedna… Nije mi jasno kako tvrtke koje su godinama u blokadi mogu dobivati posle podizvođača na javnim natječajima… U Njemačkoj se otvara šampanjac kad se posao ugovori, a kod nas kad se naplati", ispričao nam je za prvi broj građevinar Želimir Bodiroga BBR Adria, dobro upućen u stanju u svakoj pojedinom zemlji regije. U prvom smo broju imali veliki intervju s Miodragom Kostićem, vlasnikom MK Group i nekoliko srpskih šećerana, proizvođača poljoprivrednih proizvoda koji je snažno ušao na tržište Ukrajine. Kostić je podjednako dobro upućen kad priča o ulaganjima u Srbiju Hrvatsku ili neku treću susjednu zemlju, a sve kolege iz regije pozvao je da ulažu u južni Sudan, u kojem se već tada etablirao. U Beogradu smo razgovarali i s Jelenom Krstović iz Delte, koja je najavila da su "investicije u agrar Deltin novi core business". U Sloveniji smo posjetili Franju Bobinca, Gorenje i Zorana Jankovića, gradonačelnika Ljubljane i utemeljitelja modernog Mercatora, koji je rekao da će "karijeru završiti kao recepcioner, a ne premijer".

Najveći je blok u našem prvijencu bio posvećen poduzetnicima iz BiH. Petar Ćorluka (Violeta) upravo je bio proglašen najpoželjnijim poslodavcem u toj zemlji. Fahrudin Radončić iz Avaza izgradio je tada najviši neboder u regiji i otvorio prvi bosanski hotel sa pet zvjezdica. Ugostili smo i Jerka Ivankovića Lijanovića, Mirka Grbešića (Mepas), Faruka Širbegovića (Širbegović grupa). Od domaćih snaga, bili su tu Darko Knez (Agrokor), Plinio Cuccurin (Adris), Georg Eltz Vukovarski (Valamar) i mnogi drugi… Ukupno, 18 sugovornika iz tri zemlje. U drugom broju, pod egidom Njihova je profesija uspjeh, razgovarali smo sa Brankom Roglićem, čiji Orbico ima 800 milijuna eura prometa- rekao nam je da "ne postoji dobra revolucija, dobra je samo evolucija". Ivan Crnjac iz Agrokor priznao je da ima "najboljeg šefa na svijetu", a Marinko Biškić, Luxor, bio je skroman- "ja sam jednostavno čokolatjer". Alen Magdić iz One2play otkrio nam je da želi napisati knjigu koja će inspirirati poslovne ljude.Iz regije smo tada ugostili Bahtijara Bajrovića iz slovenske Sportina Group, kojem je to bio tek drugi intervju u dugogodišnjoj karijeri. Prvi put smo imali i poduzetnika iz Crne gore- Duška Kneževića iz Atlas grupe.Broj tri izašao je pod egidom Uspješni, bogati i moćni. U njemu smo objavili intervju s još jednom osobom koja ih nerado daje- sa zagrebačkim odvjetnikom Marijanom Hanžekovićem, vlasnikom Genere i suvlasnikom još nekih važnih tvrtki. Hanžeković je prethodno prodao svoj udio u hrvatskoj podfranšizi Dinersa, kupljen za 10 milijuna eura i nakon svega četiri godine prodan za 51 milijun eura.

Hanžeković je danas opet aktualan, kao potencijalni vlasnik Europapress holdinga.S Tomislavom Debeljakom (DIV) razgovarali smo nakon što je kupio splitski škver. Sugovornik nam je bio i Ivo Usmiani, Jadran galenski laboratorij koji je "na morskoj vodi zaradio bogatstvo i ugled". Ernest Tolj, Eurocable, otkrio je da je sanjao o karijeri glazbenika, a Davor Štern priznao je da se najbolje osjeća kad radi u korporacijama. Imali smo i priču o Tihomiru Premužaku iz Vetropack Straže, kao i o Mirku Falamiću, Fami, koji je od prodaje kikirikija stvorio poslovno carstvo. Imali smo intervju i sa Nadan Vidošević, Hrvatska gospodarska komora. "Zbog signala odozgo odlučio sam malo usporiti", rekao je tada Vidošević.U jakom slovenskom bloku bili su Sandi Češko, Studio Moderna, Jože Colarič iz Krke te Maruša Fasano, "Slovenka koja se brine za švicarski keš".U četvrtom broju i pod egidom Novi lideri preuzimaju regiju, po prvi put smo intervjuirali nekog makedonskog poduzetnika- bio je bivši gradonačelnik Skoplja Trifun Kostovski (Gofi SA), koji je priznao da mu je "povratak u Makedoniju bio loš poslovni potez". Od svog povratka iz Istočne Europe u domovinu je uložio 150 milijuna eura i donirao još 50 milijuna.Zvonko Biljecki, Geofoto, rekao nam je da ga, unatoč znatnim problemima, "kriza nije slomila", te poručio da se vraća "jači nego prije".

Objavili smo i razgovor s Franjom Koletićem iz Mirnovec Pirotehnike, kao i sa znanstvenikom Miroslavom Radmanom te Nikicom Gabrićem, vlasnikom Poliklinike Svjetlost.Iz Srbije smo u tom broju ugostili dvojicu jakih igrača iz prehrambene industrije. Bojan Radun, Nectar ("naš uspjeh u krizi zahvaljujemo konzervatizmu") prethodno je kupio slovenski Fructal i zauzeo skoro 50 posto tržišta sokova Srbije, Slovenije, BiH i Crne Gore. "Neki trgovački lanci u Hrvatskoj i dalje ne žele srpsku robu", požalio nam se. Ugostili smo i Zorana Mitrovića iz Victoria grupa, najvećeg prerađivača soje na Balkanu, sa prihodom od 567 milijuna eura, koji na europsko tržište izvozi non GMO soju.  U broju pet (Osvojili regiju, slijede nova tržišta) objavili smo živopisan biografski intervju s Jovanom Jovetićem iz podgoričkog Montcartona, koji je nakon zaključio- "uspjeh na Balkanu je dvostruki uspjeh". Europska komisija ocijenila je Montcarton jednom od najboljih mali i srednjih firmi u Europi. U istom smo broju objavili i reportažu o Porto Montenegro, "crnogorskom Monte Carlu". Ljerka Puljić, druga osoba Agrokora, odala nam je tajnu uspjeha tog koncerna- "uspijevaju samo oni koji se nauče mijenjati".

Tihomir Orešković, Pliva, priznao je da se u Hrvatsku vratio zbog pecanja na Gackoj, a Daniel Štern iz Pastora pričao je o modernim vatrogasnim aparatima kao ukrasu interijera. David Geras, Kolnoa, zaključio je : ako posao nije stresan, znači da se ne radi sa strašću! Intervju nam je dao i renomirani arhitekt Boris Podrecca.Napokon, u broju šest (Hrabrost, vizija i uspjeh) smo imali samo jednog stranca, no taj je vrlo ozbiljan igrač. Slovenac Igor Akrapovič svjetski je lider u proizvodnji hi tech auspuha od titanija. U svojoj tvornici u okolici Ljubljane zapošljava 600 ljudi i ima 53 milijuna eura godišnjeg prihoda.O biznisu smo porazgovarali i sa bivšim brodarom Juroslavom Buljubašićem, koji se u iščekivanju svog leta u svemir bavi raznim projektimna, kao i sa Mislavom Bezmalinovićem, nekadašnjim reprezentativcem u vaterpolu i sadašnjim predsjednikom Uprave bračke Sardine iz Postira, koja je u unutrašnjosti otoka izgradila novu tvornicu.Kroz tih šest brojeva BP je napravio relevantan presjek zbivanja u regiji. Nije baš sve prošlo glatko. Srpska ulaganja u Hrvatsku doživjela su fijasko, a Ivica Todorić još uvijek nije postao vlasnik Mercatora. Neki su i puno prošli. Magdiću je propao One2play, a Geofoto Biljeckog je u predstečajnoj nagodbi.

Bahtijar Bajrović, čija je Sportina Group imala i do 200 milijuna eura godišnjeg prihoda, umalo je propao zbog ulaganja novca u nekretnine po regiji. Kao što je i sam rekao naslovu intervjua: "Biznis je kao život, čine ga usponi i padovi".Zoran Janković našao se u aferi, a Nadan Vidošević završio je u zatvoru. Kao crni humor zvuči njegova misao iz intervjua "Komora nudi nove mogućnosti", nakon što je uhićen zbog sumnji u izvlačenje novca iz HGK. Fahrudin Radončić postao je ministar, a Nikica Gabrić osnovao je političku stranku.Obzirom na turbulentna vremena tranzicije i gospodarske krize, zadovoljni smo što smo uspjeli pronaći i čitateljima predstaviti toliko puno uspješnih, vrijednih i kreativnih poduzetnika. A naročito nas veseli kada nađemo nekog tko je uza sve to uspio ostati anoniman- barem do intervjua za BP. U šestom broju takav je, primjerice, bio Želimir Feitl. Njegov je Kaplast, u kojem rade i roboti, usred siromašnog Vojnića proizveo 23 milijuna gajbi, uglavnom pivskih. Drži 73 posto tržišta bivše Jugoslavije, a izvozi čak i u egzotične zemlje kao što je Madagaskar…"Granice u glavama su nestale, vrijeme je za business people", napisali smo u uvodniku prvog broja. I dalje tako mislimo.

Komentirajte prvi

New Report

Close