Apokaliptični svijet smrti, hodajući mrtvaci, nekolicina preživjelih, puno straha i još više krvi, s odmjerenom dozom psihološkog seciranja grupne dinamike i ljudskih osjećaja, kratak je sažetak jedne od najgledanijih američkih televizijskih serija koja produkcijskoj kući AMC (American Movie Classics) po epizodi donosi zaradu od respektabilnih 11 milijuna dolara.
Serijal nastao prema najprodavanijem američkom crno-bijelom stripu "Živi mrtvaci" već nekoliko godina u Sjedinjenim Američkim Državama obara rekorde. Prva epizoda nove sezone, prikazana ovoga tjedna, već je zabilježila 10,1 milijun gledatelja te se približila prosjeku koji ostvari svaka sezona: 15,6 milijuna gledatelja. Podjedanko je uspješan i strip, koji se u SAD-u prodaje u prosjeku u 65.365 kopija po epizodi, a ukupna prodajna brojka približila se količini od sedam milijuna čitatelja.
300tisuća
dolara stoji prosječno 30 sekundi oglašavanja
Inače, peta sezona serijala, koja je s prikazivanjem počela 12. listopada 2014., također je zabilježila niz impozantnih brojki: prvu epizodu gledalo je fantastičnih 17,3 milijuna ljudi, što je čak sedam posto više od dosadašnjeg rekordera, odnosno premijere četvrte sezone (16,1 milijun). "Talking Dead", televizijska emisija koja se emitira nakon svake epizode ove serije, također ima brojke za pohvaliti se: gledalo ju je 6,9 milijuna ljudi, čak 30 posto više nego godinu prije. Premijera pete sezone bila je najkomentiranija epizoda ikada s više od 1,32 milijuna tweetova, piše Entertainment Weekly.
Počeli 2010.
AMC-ova "zlatna koka" počela se prikazivati prije pet godina, kada su otkupljena autorska prava od Roberta Kirkmana, Tonya Moorea i Charlieja Adlarda, a prikazivanje je putem Fox Crimea iste godine počelo i u Hrvatskoj. "Živi mrtvaci" samo su jedan od primjera kako je u nekoliko godina igrani sadržaj na televiziji postao podjednako unosan kao i snimanje visokobudžetnih filmova. Dok filmska produkcija ovisi o broju gledatelja i prodaji "gadgeta" vezanih uz film (od satova i kapa do igrački), televizijske igrane serije zaradu ostvaruju od oglašivača. U prosjeku 30-ak sekundi oglašavanja u sklopu neke od najgledanijih serija u SAD-u stoji između 250.000 i 300.000 dolara.
A prema podacima AdWeeka, najgledanija komična serija na američkoj televiziji "Teorija velikog praska" zarađuje na 30 sekundi reklame 326.260 dolara. Jedini isplativiji televizijski sadržaj sportski je prijenos, pa tako 30-ak sekundi reklame tijekom prijenosa Američke nogometne lige stoji oko 600.000 dolara. Ono što svi analitičari ocjenjuju kao veliki pomak prelazak je praga od 200.000 dolara za 30-ak sekundi reklame, što je učinila većina od 10 najgledanijih američkih televizijskih serijala. Zanimljivo je kako je fenomen visokobudžetnih televizijskih serijala ipak počela pretplatna televizija HBO lansiravši još početkom dvijetisućitih nekoliko uspješnih serijala poput Soprana i Seksa i grada.
Stanje u Hrvatskoj
Inače, HBO u ovom trenutku svoju zaradu i slavu duguje seriji "Igra prijestolja", koja se dijelom snima i u Hrvatskoj, u Dubrovniku. HBO-ova produkcija tog serijala lani je u Hrvatskoj potrošila oko 43 milijuna kuna, dok je kroz mjere poticaja Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC) dobila povrat uloženih sredstava od otprilike 8,5 milijuna kuna. Tako za općim svjetskim trendom, kada je televizijski sadržaj posrijedi, ne zaostaje ni Hrvatska. Najnoviji podaci pokazuju da se hrvatsko tržište ubrzano razvija.
95posto
razina je prepoznatosti brenda FOX
Trenutačno naplatne TV kanale gleda oko 52 posto hrvatskih kućanstava, a Miro Bižić, voditelj Fox International Channelsa za Hrvatsku prije nekoliko je mjeseci u intervju za Poslovni dnevnik izjavio kako je uvjeren da će "ubrzo pay TV biti prisutan u 70 do 80 posto kućanstava". Prateći te promjene, i kompanije koje oglašavaju svoje proizvode i usluge također pokreću i prate neke nove trendove i koriste inovativne kanale kako bi dosegnuli ciljne skupine. Fox International Channels, multimedijska tvrtka u vlasništvu 21st Century Foxa, prva je u Hrvatsku uvela globalnu strategiju distribucije sadržaja, a jedina je internacionalna TV kompanija čije se TV serije gledaju u 125 zemalja kad i u SAD-u.
"U idućim godinama pred nama je penetracija u hrvatska kućanstva, što će dovesti do porasta učinkovitosti oglašavanja na našim kanalima. Na primjer, kumulativna gledanost kanala na kojima prodajemo oglasni prostor u odnosu na prošlu godinu porasla je više od 130 posto", naglasio je tada Bižić. Zahvaljujući agresivnoj strategiji prikazivanja hitova diljem svijeta usporedno s njihovim prikazivanjem u SAD-u, prošle je godine gledanost Foxovih kanala na međunarodnoj razini porasla za 20 posto. Fox je naručio globalno istraživanje snage svog brenda u 24 države izvan SAD-a, koje je u posljednjem tromjesječju 2014. proveo Phoenix Marketing International. Rezultati pokazuju da Fox ima razinu poznatosti brenda od 95 posto, čime je nadmašio sve ostale po općoj snazi branda.
Dominacija Turske
Ipak, u moru američke hiperprodukcije televizijskih serija lako je uopće ne primijetiti što se zbiva u Europi. Premda količinski slabiji, Europljani, kad su TV serije u pitanju, ne kaskaju više za SAD-om. U svjetlu tog podatka informacija koja bi mogla začuditi mnoge jest kako je nakon SAD-a Turska jedan od najvećih izvoznika televizijskih serijala u svijetu, u čemu je već odavno prestigla i Meksiko. Mehmet Büyükekş, šef Turske udruge izvoznika, prošle je godine objavio podatak da je njegova zemlja druga u svijetu po izvozu televizijskih serijala te da do 2023. godine Turska planira utržiti dvije milijarde dolara od prodaje serije na stranim tržištima. "Svjetska kino i TV industrija do 2017. godine mogla bi zaraditi oko 100 milijardi američkih dolara, a Turska kao druga zemlja izvoznica serija u tome igra važnu ulogu", kazao je tada Mehmet.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu