Mekedonska marketinška agencija New Moment New Ideas Company Y&R Skopje jedna je od rijetkih koja se može pohvaliti da je osvojila nagradu koju vole nazivati Oscarom kreativnosti – Canneskog Lava. Za kampanju "Zajednička molitva" ne samo da su osvojili lava već nagradu Titanium Lion koju do sada nitko s ovih prostora nije uspio osvojiti.
Nagrađenom kampanjom Zajednička molitva vlada Republike Makedonije htjela je promovirati vjersku toleranciju, a New Moment za tu je priliku ujedinio Kršćane i Muslimane i snimio spot. O stanju na malom ali kreativnom makedonskom marketiškom tržištu New Momenta razgovarali smo sa Sašom Peševom, direktorom nagrađene agencije.
Kako se osjećate kao jedan od rijetkih u regiji kojima je pošlo za rukom da osvoje lava Cannesu?
Zadovoljno. Još uvijek pomalo euforično, imajući u vidu da se sve dogodilo u nekoliko dana. I sad, kad nam još uvijek ljudi prilaze i čestitaju, kad nam šalju pozdrave iz cijele regije, kad se mediji iz cijelog svijeta interesiraju za nas, za New Moment, za Makedoniju, postaje nam uistinu jasno što smo postigli. Kreirali smo poruku za mir, za razumijevanje i toleranciju, promovirali svoju kompaniju na festival najboljih u oglašivačkoj industriji i ostvarili dugogodišnji san.
Koliko znam, osvajanje canneskog Lava bila vam je životna želja. Što će vas sada motivirati?
Točno je da mi je to bila životna želja. Moj partner Dragan Sakan i ja smo si to postavili za cilj još daleke 1998. Desetak smo godina, ne baš redovno, slali radove u Cannes. Mislim da su ti radovi imali canneski nivo i kvalitetu, ali do sada nismo uspjeli osvojiti nagradu. I odjednom osvojimo, ne broncu, srebro ili zlato, već titanskog Lava. To je iznad zlata i praktički je nagrada odmah iza Grand Prixa. S dodjelom Titanium Liona se i zatvara Canneski festival. Kada me pitate što je moj cilj sada kada sam ostvario ono što sam sanjao godinama, iskreno, dovoljno sam dugo u biznisu da shvatim da vrijediš onoliko koliko vrijedi tvoj posljednji rad. U jednom danu si gore, a već sljedećega izgubiš najvećeg klijenta, moraš otpustiti 20 ili 30 posto ljudi i promijeni se cijela atmosfera u kompaniji.
Kakva je trenutno situacija na marketinškom tržištu u Makedoniji?
Nije najbolja. Makedonija na ekonomskog planu vuče sve bolesti koje imaju zemlje Balkana i sve južnoeuropske države. S druge strane, imamo i drugih problema, kako političkih, tako i međuetničkih koji se uvijek u nekom ciklusu rasplamsaju, po potrebi. Mislim na odnose između dvije etničke zajednice u Makedoniji – makedonsku i albansku. A tu je i problem s Grčkom, oko neriješenog imena države što nam predstavlja problem kod integracije u EU i Nato. Dakle, Makedonija ima i više problema nego prosječna balkanska država. Marketinški budžeti su veoma vezani za političku i ekonomsku situaciju u zemlji. Na žalost, tržište je u posljednjih pet godina palo skoro 40, 50 posto. Glavni klijenti iz automobilske industrije, telekom operateri i financijske institucije, svi su rezali budžete od kad je nastupila kriza 2009. Situacija će vjerojatno krenuti na bolje, no da se vrate stari budžeti trebat će i više od pet godina. Svijetla točka u makedonskim marketinškim budžetima je to da je Vlada veliki oglašivač na tržištu, a mi kao New Moment često sudjelujemo na natječajima i povremeno dobijemo neke od "public awareness" kampanja.
Možete li procijeniti vrijednost tržišta u Makedoniji?
Ukupni marketinški budžet je negdje između 40 i 45 milijuna eura, što je puno manje nego je bio prije nekoliko godina. Nije problem samo niska potrošačka moć stanovnika. Veći su problem velike korporacije i oglašivači koji su više usmjereni na velika tržišta.No prednost manjih tržišta je da konkurencija kod agencija i nije tako žestoka. S druge strane, dobar kreativac stoji isto i u Skopju, Zagrebu, Ljubljani, ili u Londonu. Troškovi su slični, a budžeti manji. Zaista je teže opstati i raditi na razini koju smo si postavili, a to je da budemo jedan od najboljih regionalnih igrača i da se ravnopravno natječemo s europskim i svjetskim agencijama.
Mislite li da neka od zemalja u regiji odskače po kvaliteti marketinške industrije?
Kao izvršni partner u New Momentu, direktno sam uključen u sve aktivnosti u Makedoniji, Albaniji, Kosovu i Sloveniji a često putujem i u Hrvatsku, Srbiju i BIH, zato mislim da sam kompetentan da pričam o tim tržištima. Dugi niz godina Slovenija je bila lider na tržištu, kako po pristupu marketingu, tako i po broju profesionalaca i kompanija koje su koristile usluge marketinških agencija. No, u zadnjih pet, šest godina to se mijenja. Vidite da se smanjuje i broj nagrada koje osvajaju na festivalu Golden Drum u Piranu. S druge strane, tržišta Srbije, Bugarske i Hrvatske brzo su se razvijala zadnjih desetak godina. Hrvatska kreativnost je dobra u smislu dizajna i produkcija, ali još uvijek nedostaje snage i razmišljanja "out of the box". Što se tiče srpskog tržišta, nisam neki fan i ne sviđa mi se kako se tamo radi. Užasno je jaka veza politike i biznisa u dijelu marketinga. Male nezavisne agencije teško dolaze do izražaja. Ali to je i generalna ocjena za ostala tržišta na Balkanu, uključujući i Sloveniju.
Koja vas se kampanja u posljednje vrijeme dojmila?
Ima ih nekoliko, ali bih izdvojio kampanju "U dobrim rukama" koju je radila agencija Bruketa&Žinić za godišnje izvješće Adris grupe.
Surađujete li s agencijama u regiji?
Uglavnom surađujemo s nezavisnim agencijama. Na hrvatskom smo tržištu surađivali s agencijom Bruketa&Žinić koja polako postaje balkanska mreža. U Srbiji radimo s Communisom koji je prisutan i na bosanskom tržistu. Iako imamo sporazumni ugovor s kompanijom Young&Rubicamom koja je dio WPP grupacije, još uvijek se smatramo nezavisnom agencijom i preferiramo suradnju s takvim agencijama. Osim toga, poslovni cilj nam je da se New Moment širi na svim tržištima Balkana, i nadam se da ćemo ove ili sljedeće godine objaviti da smo uspjeli proširiti našu mrežu na Balkanu.
Emotivni nivo svijesti
Jeste li se ikada osjetili (kao potrošač) da ste pali pod utjecaj marketinga ili su marketinški stručnjaci liječeni od toga?
Kad me pitate ovako na svjesnoj razini uvijek ću odgovoriti da smo svi mi racionalni, pogotovo ja kao stručnjak koji točno zna kako reklame djeluju na našu podsvijest. U istraživanjima koje smo radili za naše klijente, odgovori koje može izvući dobar psiholog pokazuju nešto sasvim drugo. Marketinške tehnike djeluju na emocije i podsvijest. Vežete se za brend, a da pri tome nemate jake argumente zašto ste pristalica tog brenda. Odluke donosite uglavnom na emotivnom nivou, smatrajući da je taj brend najbolji, najjeftiniji ili brend s kojim se želite povezati. Kad jednom donesete odluku na osnovu emocija i podsvijesti, naći ćete tisuću racionalnih razloga zašto ste odabrali taj brend.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Glavni klijenti iz automobilske industrije, telekom operateri i financijske institucije, svi su rezali budžete od kad je nastupila kriza 2009. Situacija će vjerojatno krenuti na bolje, no da se vrate stari budžeti trebat će i više od pet godina.
Užasno je jaka veza politike i biznisa u dijelu marketinga. Male nezavisne agencije teško dolaze do izražaja. Ali to je i generalna ocjena za ostala tržišta na Balkanu, uključujući i Sloveniju.[/i]
Uključite se u raspravu