Taksi pozivate ‘smartphoneom’, a prevozi i bebe

Autor: Marija Crnjak , 13. listopad 2011. u 22:00

Ivan Zubak, potpredsjednik Uprave Oryx grupe koja je u Zagreb dovela ‘trećeg igrača’ na tržištu taksija

Svečanim postrojavanjem na Trgu bana Jelačića na zagrebačko taksi tržište stupio je treći igrač, tvrtka ORYX Taxi u sastavu Zubak grupe. Cilj im je povećati broj korisnika taksiusluga, a iako se ORYX Taxi može pohvaliti potpuno novim voznim parkom, glavni adut u osvajanju tržišta bit će im inovacije u pružanju usluge koje ne postoje nigdje u svijetu. Kako nema najniže cijene koje i dalje drži Cammeo, Zubak je za svoje korisnike uveo bonove i kartice s kojima njihovi putnici mogu ostvarivati popust. Da Zubakovi u dobroj mjeri ciljaju na mlađu generaciju koja se služi modernim tehnologijama pokazuje i velik trud koji je uložen u razvijanje vlastite ORYX Taxi aplikacije za pametne telefone kojima će se moći naručiti taksi. Svoje mjesto u novim taksivozilima dobit će i bebe s prilagođenim sjedalicama, osobe u invalidskim kolicima s rampama za lakši ulaz u vozilo te kućni ljubimci. Ivan Zubak, potpredsjednik Uprave ORYX grupe, u razgovoru za Poslovni dnevnik pojašnjava u kojem roku, i kako, planira vratiti investiciju u taksibiznis vrijednu 40 milijuna kuna, otkriva daljnje planove širenja poslovanja kao i vrlo dobre odnose svoje tvrtke s konkurencijom.

Uložili ste dosad 40 milijuna kuna. Kad ćete vratiti investiciju?
Mislim da bi se investicija mogla vratiti za dvije do tri godine. Riječ je o velikom ulaganju, ne samo u vozila već i u brojne inovacije koje smo uveli u posao, a njihovu će implementaciju omogućiti sofver koji je izradila domaća tvrtka. Oni su napravili lavovski posao u vrlo kratkom roku. Zanimljivo je da smo imali tri strane i dvije domaće ponude, i ta domaća tvrtka izradila je prema našim zahtjevima jednako kvalitetan softver koji ni po čemu ne zaostaje za onim stranih razvikanih tvrtki.U početku, još 2005. godine, imali smo plan krenuti s nekim manjim gradom koji nije imao do kraja riješeno pitanje javnog prijevoza u to vrijeme, poput Samobora ili Varaždina, testirati proizvod na manjem tržištu, pa tek potom krenuti u Zagreb. Da smo tada počeli razvijati projekt, sigurno bismo krenuli s manjim gradom, no drugi segmenti poslovanja poput “rent a cara”, pomoći na cesti i Crobusa odgodili su taksi, a kad se počelo otvarati taksitržište u Zagrebu nismo to htjeli propustiti. To je teža i skuplja varijanta, no siguran sam da će se isplatiti.

Pričalo se da je posljednji natječaj za taksi ‘namješten za Zubaka’, a opet baš vi ste imali neugodnosti s objavom detalja ponude u novinama dok se još nisu otvorile ponude? Kako to objašnjavate?
Ima li ijedan uspješan poslovni čovjek u Hrvatskoj i Zagrebu koji je dobio posao na javnom natječaju a da se nije počelo govoriti da je natječaj namješten? Od takvih spekulacija ne možemo pobjeći, no to su sulude insinuacije iz više razloga. Natječaj koji je raspisao Grad nama ni po čemu nije odgovarao. Pazite, koji je to apsurd: morate imati svu opremu, sve ljude zaposlene, morate uložiti u gotovu stvar, a nitko vam ne garantira da ćete dobiti tu licenciju. Moram priznati da takav natječaj nisam nikad vidio. Ja ove godine nisam bio na godišnjem odmoru i nisam spavao posljednja dva mjeseca zbog toga u mislima. Olakotna okolnost našoj tvrtki je da se bavimo prodajom automobila pa možemo vratiti vozila u prvobitno stanje bez taksiopreme, no što sa 300 ljudi koje smo zaposlili ako ne dobijemo dozvole? Druga stvar uslijedila je nakon što su svi ponuditelji predali ponude, nakon čega slijedi razdoblje u kojem se mogu slati dopune dokumentacije. Mi svi predamo dokumentaciju i sutradan izađu ORYX-ove cijene u novinama. Ali ne i cijene naših konkurenata. Primjerice, jedan od naših budućih konkurenata koji je također dobio licencije ima, siguran sam, puno veće ulazne troškove po automobilu i siguran sam da je njihova prva cijena bila puno veća od naše, no sada su prijavili cijenu u lipu identičnu našoj. Mi smo, dakle, imali sve osnove da srušimo natječaj, no što bismo time dobili? Sretni smo i ovako bez obzira što nismo dobili onoliki broj licencija koliko smo tražili. Potpuno sam uvjeren da smo stavili i višu cijenu, odnosno maksimalno dopuštenu, zahvaljujući inovacijama u naručivanju, plaćanju, uslugama prilagođenim različitim nišama tržišta… imali bismo isti broj korisnika, više bismo zaradili i brže bismo vratili investiciju.

Pa zašto onda niste to napravili?
Nemamo iskustva u tom poslu, tek počinjemo… Bilo je pojedinaca u Upravi koji su se zalagali da idemo s maksimalno dopuštenom cijenom, no ipak smo se odlučili zajednički da tržištu ponudimo maksimalnu kvalitetu usluge po cijeni koja će zadovoljiti tržište s jedne strane, a nama s druge strane osigurati sigurne isplate plaća.

Očekivalo se u jednom trenutku da ćete biti jeftiniji i od Cammea?
Mi s takvim cijenama nismo vidjeli računicu, što je logično jer je Cammeo otprilike pet puta manje investirao u vozila. Njegove su škode rabljena vozila i kao takva na tržištu vrijede otprilike 50.000 kuna, a jedan naš novi Passat košta 225.000 kuna. Valja naglasiti da su i naše plaće veće nego kod konkurencije, što za nas predstavlja trošak od dva milijuna kuna mjesečno. Iz tih svih razloga nije moguće da imamo jednake ili niže cijene od njih.

Znači li to da ne vidite prostor za daljnje padanje cijena s obzirom na još veću konkurenciju?
Mislim da cijene više neće padati i nije realno da padaju. Jer ako krenemo u rat cijenama, onda ćemo propasti svi i neće nitko ostati na tržištu. Cijena taksija u Zagrebu nije visoka, već je visoka u odnosu na ono što nudi. Kvalitetan taksi s kvalitetnom uslugom nije skup. Štoviše, naša ponuda bonova i kartica s kojima se na vaš novac dodaju nagradne kune predstavlja popust u prosjeku od 12% na redovne cijene. Ako plaćate tim karticama, cijena ispada vrlo blizu cijeni Cammea.

Možete li pojasniti suradnju s Radio taxijem koju ste najavili prilikom predstavljanja svoje usluge? Već su se pojavile priče da bi se vaša suradnja mogla pretvoriti u kartelsko povezivanje?
Postoje različiti oblici suradnje koje nudimo svim taksiprijevoznicima ili ćemo ih tek ponuditi i ta suradnja može biti manje ili više složena, no nema riječi o kršenju pravila tržišne utakmice kao što je kartelsko povezivanje. Za desetak dana svim taksistima na tržištu ponudit ćemo posebna vozila pod posebnim cijenama napravljenim samo za njih, ponudit ćemo im fiksnu mjesečnu cijenu za održavanje vozila kako bi sami mogli izračunati koliko ih košta jedan kilometar. Takva bi se suradnja mogla finalizirati na način da oni uzmu našu franšizu jednom u budućnosti. Zagreb može podnijeti 1500-2000 taksi vozila, a sad ih je oko 1400 tako da nema puno prostora da se naša tvrtka širi vlastitim vozilima. Stoga nam preostaje nuditi franšizu taksistima, ponuditi im identična vozila koja imamo u floti ORYX Taxija za mjesečni paušal, a njima ide sva zarada. Dakle, klasičan model franšize. Druga je ideja da napravimo zajednički kontaktni centar kako bismo smanjili troškove hladnog pogona. To se može napraviti, a da se zadrži broj, i ovisno koji broj korisnik zove taj se taksi šalje.

Što kažu u udruženju Radio taxi na te vaše ideje?
Zasad nitko nije rekao da su to loše ideje. I oni moraju razmotriti što to znači za njihovo poslovanje. Ja ne poznajem njihovo poslovanje do kraja i ne želim u to ulaziti.

Koje kriterije moraju ispunjavati kandidati da bi postali vozači taksija?
Taksivozači moraju ispunjavati nekoliko važnih kriterija: moraju biti kvalificirani vozač, pa položiti ispit za taksivozača koji mora poznavati prometnice, znamenitosti… proces za osobe koje tek imaju vozačku dozvolu traje oko četiri mjeseca. Budući da se ovo sve organiziralo u svega dva mjeseca, nismo imali mogućnosti uzeti mladu ekipu i educirati je, nego smo morali uzeti ono najbolje što se nudilo na tržištu. Sad imamo malo više prostora za disanje i sad ćemo od svih tih ljudi koji su nam se javili na natječaje pozvati one koji su se pokazali najkvalitetnijima te im ponuditi edukaciju koju će morati “odraditi” kod nas. Da bismo pokrili sve tri smjene, nije nam dosta 270 vozača koliko ih sad imamo, dakle treba nam najmanje još pedeset do sto ljudi. U iduća dva mjeseca moramo testirati kakve su zapravo potrebe.

Otpor ipak manji

Čini se da Radio taxi ne skače baš na vas kao što je skočio na Cammeo, i to do razine fizičkog obračuna među taksistima?
Naravno da će onaj tko prvi uđe na monopolističko tržište preko svojih leđa prelomiti drvlje i kamenje. Međutim, mi smo se nekako počeli pripremati na ulaz u tržište kroz kontakte s bivšim vodstvom Radio taxi udruženja kao i njihovim članovima, taksistima čije je stajalište u blizini Gradske kavane i u dnevnom smo kontaktu. Plašili su nas neki da će nam taksisti s Kaptola blokirati ulaz na Trg bana Jelačića te spriječiti da tu napravimo prezentaciju usluge. Naravno da se to nije dogodilo, ljudi su normalno došli vidjeti aute, pozdraviti se s kolegama. Oni nemaju nikakav otpor prema nama i ne želim komentirati niti ulaziti u sukobe između Camea i Radio taxia.

Transferi

Je li tko iz konkurencije došao voziti za vas?
Petnaestak taksista iz Radio taxi udruženja i tridesetak vozača iz Cammea prešlo je raditi u ORYX Taxi. Ja ne znam koliko Cammeo ima vozača, no prema broju ljudi koji su se javili na naš natječaj za vozače imam osjećaj da su nam se javili svi Cammeovi vozači i vjerujem da je to udarac za Cammeo. Na radno mjesto vozača nama se javilo 900 ljudi, a 1100 molbi došlo nam je za radno mjesto agenta u kontakt-centru.

Komentirajte prvi

New Report

Close