Po prvi puta jučer je obilježen svjetski dan radija, medija koji je do pojave interneta godinama slovio kao najbrži i jedan od najutjecajnijih. No pojavom novih medija i razvojem tehnologija, taj je utjecaj prilično smanjen.
Dugo vremena radio je stagnirao, tržište se nije mijenjalo, a radijske postaje su se gasile. Posljednjih godina, međutim, kako u svijetu tako i u Hrvatskoj, radio proživljava svojevrsni procvat."Radio raste. To nam dokazuje naš osjećaj, a i naše brojke. Zadnjih nekoliko godina događa se trend profesionalizacije radio industrije, a jako smo sretni što smo upravo mi započeli taj trend", tvrdi nam Juraj Hrvačić ml., predsjednik Uprave MMC grupe, operativne kompanije s ekskluzivnim pravom zastupanja radio stanica Antena Zagreb, Narodni Radio i nacionalne radijske mreže Totalni FM. A slično razmišljaju i u grupaciji Soundset. Ne osjećaju se ugroženima internetom i tehnologijom, a radio još uvijek smatraju najbržim medijem. "Radio, za razliku od ostalih medija, ima sposobnost da potakne maštu i poveže se sa slušateljem na puno emotivniiji način. Radio prije 10 godina i radio danas bitno se razlikuju. Vodeće radijske postaje, mreže i grupacije imaju precizno uređenu strukturu, tj. programom zadovoljavaju sve potrebe svojih slušatelja", kaže nam Saša Ćeramilac, izvršni direktor programa Soundset radijske grupe na kojoj se, tvrdi on, u posljednje dvije godine slušanost udvostručila.
Konkurencija je velika
No, iako se radijski ljudi ne osjećaju ugroženima tehnologijom, ne može se reći da ih nije pogodila kriza. "Radio je medij koji nije ugrožen pojavom novih tehnologija i medija, no posljedice krize svakako se osjećaju. Međutim, to nije nešto s čime se ne znamo nositi. Dostupnost radija kao medija daje mu prednost u odnosu na neke druge medije i sigurno da u bliskoj budućnosti neće biti velikih promjena u smislu važnosti i snage radijskog etera", smatra Sanja Vernić, direktorica prodaje Radija 101. Konkurencija je velika, a svatko želi dio svog kolača u eteru. A taj kolač u Hrvatskoj danas broji 158 komercijalnih radijskih postaja te Hrvatski radio s tri nacionalna programa i osam regionalnih centara. A prije nešto više od godine dana pokrenut je i prvi pravi internetski radio u Hrvatskoj, radio 808. Iako upravo u internetskom radiju mnogi vide budućnost, takav trend kod nas još uvijek nije dovoljno prepoznat. "Prednosti intenetskog radija nad klasičnim FM-om su zaista mnogobrojne. Zovemo ga radio, ali internetski radio je zapravo multimedijalna platforma koja se prema potrebi nadopunjava. Jednim klikom slušatelj može pokrenuti razne aplikacije, kupiti pjesmu, pogledati video ili doznati više informacija koje ga zanimaju. Osim toga, sa slušateljima preko aplikacija i društvenih mreža možemo komunicirati i istovremeno njihove poruke preositi u program", priča Alen Matošović, direktor radija 808 kojeg je pokrenula dio stare ekipe popularne Stojedinice.
Kako kaže, proizvodnjom auto-radija s ugrađenim wirelessom u standardnoj opremi automobila, stvari će se još bitnije promijeniti."U Hrvatskoj prevladavaju franšizni elementi kapitalističkog radija kao što je Antena. To nije loše, jer na tržištu treba postojati radio koji će zadovoljavati kriterije mase. To više govori o publici, ali tako je, manje-više u cijelom svijetu, no stvari se polagano mijenjaju", misli Matošović. Povećanjem brzine i ritma života, smatra on, mijenja se način konzumiranja audio vizualnih formata. Dinamika slušanja radija se promijenila i ne bazira se, kao nekada, na vrijeme kada ljudi idu ili odlaze s posla. "Slušatelji sve više žele slušati sadržaj 'on demand', odnosno onda kada to žele i ono što žele. Ako žele slušati reggae, kada za to nađu deset minuta, internetski radio im omogućava da tada slušaju reggae", kaže Matošović. Međutim, oni koji radio signal emitiraju preko FM-a, misle da internet još dugo vremena neće zamijeniti FM. "Internetski radio ne možete slušati neprekidno jer internet mreža nije cijelo vrijeme i na svim područjima jednako dostupna", smatra Vernić, a tradicionalni način emitiranja, očekivano, podupiru i ostali kolege.
Glavni razlog slušanja je glazba
"FM je samo jedan od načina distribucije radio signala. On je trenutno, a i ostat će još dugo vremena, najrasprostranjeniji način slušanja radija, jer je najdostupniji, najjefitniji i najjednostavniji", kaže Hrvačić dodjući da klasični radio ne znači samo slušanje samo na radio prijemniku već i putem mobitela, računala ili televizora. "Glavni razlog za slušanje radija je glazba. I definitivno će dio ljudi početi slušati strane radio postaje koji sviraju glazbu koja im se sviđa. Ili će dio glazbe konzumirati preko Spotifya, Pandore ili nekog drugog streaming servisa kada se pojave u Hrvatskoj. Takve konkurencije se ne bojimo jer ono što nudimo je više od toga. Uz glazbu koju vole, svaki od naših brendova daje im i relevantne informacije i društvo onda kad im je najpotrebnije", poručuje Hrvačić. Ipak, slušanost 808 raste, a sve je više onih koji sami žele birati sadržaj i glazbu koju slušaju, a da pri tome nisu ograničeni na jedno područje.
"Slušanost raste, ali problem je nedostatak novca za PR. Trebamo povećati prepoznatljivost, jer još ima puno ljudi koji nisu čuli za nas. Povećava nam se broj slušatelja od Ljubljane do Skopja, a nadamo se da ćemo uskoro postati kvalitetan i visokoprofitabilan radio koji je vodeći radijski medij u regiji", poručuje Matošović. Ipak, da bi se to postiglo veliki je izazov promijeniti i razmišljanje marketinškig agecija i klijenata, jer još uvijek ne razmišljaju o novom radijskom formatu, naprosto jer im se do sada nije nudio. "Nitko se ne želi potruditi i sagledati koliko je realna učinkovitost ovakvog medija. Navikli su na FM gdje stvari funkcioniraju prema uhodanom scenariju, ali ne radi se o istom mediju", smatra Matošović dodajući i kako je teško održavati kvalitetan program i proizvoditi ga 24 sata dnevno. A to je izazov svima, preko kojih god se kanala emitirali, jer slušatelji, na koncu, očekuju kvalitetan sadržaj.
Povod
UNESCO na prijedlog Španjolske
Svjetski dan radija proglasio je UNESCO na prijedlog Španjolske radijske akademije, a obilježava se u znak sjećanja na 1946. kada je osnovan radio Ujedinjenih naroda. Cilj obilježavanja mu je podizanje svijesti građana o vrijednosti radija, poboljšanju međunarodne suradnje ali i osiguravanje jednostavnog i brzog pristupa svim informacijama.
Novi studio
Radio u izlogu
Povodom prvog Svjetskoga dana radija i Hrvatski je radio, radio Sljeme, otvorio novi studio u Bogovićevoj ulici u Zagrebu. Studio će služiti za povremena reporterska javljanja iz središta grada, a osim novog studija, radio je pokrenuo i novu internet stranicu na portalu HRT-a. Kako poručuju s HRT-a na istoj je adresi sada lakše dostupno svih dvanaest programa i informacije o emisijama koje se na njima emitiraju.
Umrežavanje
Homogena publika
Jedan od sve rasprostranjenijih trendova u radiju je i umrežavanje, no ni tome nisu svi jednako skloni. Dok jedni u umrežavanju radio postaja vide budućnost, drugi ga vide kao gubitak identiteta, pogotovo kada se radi o malim, lokalnim stanicama. No, iako radijskim postajama koje imaju koncesiju za veća područja, poput Zagreba ili Splita, umrežavanje možda nije potrebno, male postaje bez umrežavanja teško preživljavaju. "Za mnoge radio postaje umrežavanje je postao jedini način kako da dođu do većih oglašivača, jer je njihov samostalni udio u slušanosti toliko malen da i agencije i klijenti jednostavno nemaju interesa za oglašavanjem u njihovom eteru. Ono što je ovdje problem je što takvo umrežavanje ne nudi oglašivačima homogenu publiku", smatra Hrvačić koji je ponosan upravo na njihov projekt umrežavanja u radijsku mrežu FM. Ipak, Hrvačić kaže kako su samostalne radio postaje trenutno u boljem položaju zbog zakonskog okvira koji otežava kvalitetno umrežavanje na programskom nivou. "Zakonodavac se boji da će umrežavanjem lokalni radiji izgubiti na 'lokalnosti'. Mi na to gledamo drugačije. Želimo napraviti program koji ima najbolje od lokalnog (vijesti, servisne informacije), a s druge strane zvuči najbolje što može zahvaljujući vrhunskim radijska imenima, odabiru glazbe i produkciji", tvrdi Hrvačić dok Ćeramilac smatra da je umreženim postajama olakšano poslovanje. Međutim, dodaje on, radijska grupa ili mreža obavezno mora voditi brigu o sadržajima lokalnog karaktera koji će, osim zabavnih elemenata, biti ujedno i primarni, najbrži izvor novih informacija.
Dostupnost radija kao medija daje mu neke prednosti u odnosu na neke druge medije
Sanja Vernić, Radio 101
Radio ima sposobnost da potakne maštu i poveže se sa slušateljem
Saša Ćeramilac, Soundset
FM je najdostupniji, najjeftiniji i najjednostvniji način slušanja radija
Juraj Hrvačić ml., MMC grupa
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu