Switzerland’s International Concours of Elegance – čak i osoba koja ne zna što se krije iza značenja tih riječi, može iz imena zaključiti da je riječ o događaju koji odiše prestižom, elegancijom pa i ekskluzivnošću. Iako je događaj The ICE St. Moritz puno više od toga.
Taj nevjerojatni event, koji se održava krajem veljače na zaleđenom jezeru alpskog gradića St. Moritz, ušuškanom između dva spektakularna planinska prijevoja, jedinstven je spoj luksuza i automobilske povijesti.
U ekskluzivnom zimskom resortu, na 1800 metara nadmorske visine, neke od najrjeđih i najelegantnijih klasičnih jurilica iz moderne povijesti automobilske industrije natječu se za prestižne nagrade u čarobnom zimskom ambijentu. Neke se utrkuju na za to posebno pripremljenoj stazi na zaleđenom jezeru, druge su samo izložene, ali svima je isti cilj – biti viđen i ostaviti trag. I ta se premisa ne odnosi samo na automobile, već i na posjetitelje.
Sličnih događaja ima u Villi d’Este, Hampton Courtu i kalifornijskom Montereyu, dok je I.C.E. St. Moritz i dalje relativno mlada inicijativa. Sama ideja rođena je prije šest godina. Od tada je održan svega tri puta, ne samo zbog pandemije već i vremenskih uvjeta. Ove godine uvjeti su bili idealni, pa je u St. Moritz na dvodnevni spektakl više od 15.000 posjetitelja, ljubitelja vintage kolekcija automobila.
Među svjetskom elitom
Među nagrađenim modelima ove su se godine našli, primjerice, Alfa Romeo 6C 1750 GS Spider Aprile iz 1931. u kategoriji Concept cars & one-offs; Ferrari 500 TRC Scaglietti iz 1957., u kategoriji Barchettas on the Lake, Ferrari 250 GT SWB iz 1961. koji je odnio nagradu Spirit of St. Moritz, Lamborghini Miura SV iz 1969. koja je odabrana je kao miljenik publike za nagradu Hero below Zero dok je nagrada Best in Show pripala modelu Bugatti 59 iz 1934.
Rimac aktivacija uključivala je nedavno predstavljenu Neveru R s unaprjeđenom dinamikom vožnje i snažnijim pogonom od 2107 konjskih snaga, ekskluzivnu Neveru Time Attack koja obilježava 27 svjetskih rekorda, te originalnu Neveru. St. Moritz scena, a posebno planinski prijevoji, idealna su pozornica za rijetke automobile, pa su gosti zimskog festivala luksuza uživali u Rimac hospitality zoni i testnim vožnjama u jednom od najbržih automobila na svijetu.
A kako se takav spektakl našao u gradu resortu, u slikovitoj dolini Engadin na jugoistoku Švicarske? Gradu na čiji bi spomen većina pomislila na skijaške staze i žičare s kabinama, ili grijani bazeni s pogledom na jedan od najljepših planinskih lanaca na svijetu?
Sve je počelo kad je osnivač Marco Makaus, 66-godišnji znanstvenik s velikim iskustvom rada u automobilskoj industriji, davne 1985. ugledao grupu turista na Cresta Runu, tradicionalnoj tobogan-utrci sanjkaša. U St. Moritz su stigli u starim Bentleyema i namah privukli poglede znatiželjnih. Makausu se ta slika nepreglednih vintage automobila koji jure po zamrznutom jezeru toliko urezala u pamćenje da ju je puno godina kasnije odlučio obnoviti.

Event počinje testiranjima
Prije točno šest godine s legendom automobilizma Ronniejem Kesselom odlučio je pokrenuti International Concourse of Elegence, skraćeno ICE, europski racing event na zamrznutom jezeru. Nakon testnog izdanja 2019., Makaus je znao da će ideja zaživjeti.
A event zapravo počinje nekoliko dana ranije, provjerom kvalitete i debljine leda. Čim led postigne barem 10 inča ili 25,5 centimetara debljine, kreću “crash testovi” s težinama od gotovo 8 tona, a prvo se kreće s vozilima na gusjenicama za snijeg, opremljenim sigurnosnim plovcima. Nakon toga, zaleđeno jezero se čisti od svega kako bi se podiglo “event selo” s barom i klizalištem gdje piće poslužuju – konobari na klizaljkama, inače profesionalni klizači.
Posjetitelje redom povezuje zajednička strast, ljubav prema rijetkim automobilima. Tako je prije dvije godine poglede plijenio Pagani Huyra Codalunga čija je procijenjena vrijednost ugrubo nekih 7,4 milijuna dolara. Takvih je danas samo pet na cijelom svijetu, a krasi ga motor sa 840 konjskih snaga konstruiran u Mercedes-AMG-u. Vlasnik ga je u St. Moritz doveo samo da bi ga pokazao, ne i da bi se vozikao.
Simon Kidston, britanski komentator i stručnjak za automobile, stigao je sa svojim Bugattijem 35. Prethodno je pripadao njegovom ujaku, a nakon što je davnih dana prodan, Kidston je prevalio nekoliko kontinenata da bi ga pronašao i vratio kući. Utrkivanje i pokazivanje ujakovog automobila daleko su mu važniji od same vrijednosti ujakovog ljubimca…

“Vrijednost svega ovoga duboko je sentimentalna. Zato sam uzbuđen što sam ovdje”, izjavio je u St. Moritzu. Glamurozni auto show, s posebno označenim mjestom u kalendaru za sve kolekcionare automobila i entuzijaste poput Kidstona, I.C.E. Moritz na jednom mjestu okuplja nevjerojatnu kolekciju najrjeđih i najluksuznijih automobila koje je moguće prikupiti širom planete.
A dvodnevni show uključuje i nagrade u pet kategorija: ‘Barke’ na jezeru, Open Wheels, Konceptualni i jedinstveni primjerci, Ikone na kotačima i Trkaće legende. U zapanjujućem spektaklu genijalnosti i ljepote, “rijetke ptice” izlaze na led, a zatim slijedi nekoliko uzbudljivih krugova po jezeru u kojima vozači pokazuju ljepotu tih jurilica u brzini.
U spoju s ekstravagancijom Moritza, ovaj show nudi najbolje i u smislu ponude hospitalityja, jer tu si i proizvođač luksuznih švicarskih satova Richard Mille, modna kuća Loro Piana koja je prošle godine debitirala kao jedan od glavnih partnera, a ove se uredno vratila, baš kao i privatna avionska čarter kompanija VistaJet. To su i Campari Group, te Riva – globalno poznati proizvođač luksuznih jahti.
Mećava 2024.
Novouvedena nagrada “Best in Show” pripala je 1934 Bugattiju 59, zadivljujućem spoju elegancije i inženjeringa. Bugatti 59 u vlasništvu je slavnog industrijskog dizajnera Marca Newsona, a trofej mu je prigodno uručio engleski arhitekt i dizajner Lord Foster, poznat i kao Baron Foster of Thames Bank.
I.C.E. St. Moritz više je od vikend eventa, a jedan od osnivača Ronnie Kessel ističe: “I.C.E. St. Moritz i bio je zamišljen kao kulturološki event, više nego automoto okupljanje. Harmonija dizajna, povijesti, inženjeringa i samog nastupa određuje Best in Show pobjednika. Dakle, ne radi se tu samo o nagrađivanju izvrsnosti vozila, već i prepoznavanju onoga što u kulturološkom smislu zavrjeđuje status ikone”.
Lorda Normana Fostera za St. Moritz veže poseban odnos – impresivna turistička atrakcija Chesa Futura obiteljski je dom tog engleskog gospodina koji je projektirao londonski Millenium Bridge i impozantnu kupolu njemačkog Reichstaga.
“Sama činjenica da nagradu potpisuje arhitekt vizionar, ujedno povezan s lokalnom zajednicom, izdiže cijeli event u razinu onih koji ostavljaju dubok kulturološki trag”, kaže Kessel.
Sam Lord Foster ljubitelj je automobilske klasike od malih nogu, a razvoj dizajna automobila imao je jak utjecaj i na njegovu karijeru, što se posebno osjetilo 2022. godine na velikoj izložbi u muzeju Guggenheim u Bilbau. Inzistirao je da trofej za St. Moritz bude izrađen kod lokalnog proizvođača Koeniga, a tim povodom je izjavio: “Napraviti nešto novo, a prvi put sam dizajnirao neki trofej, u meni i danas izaziva oduševljenje. Bila je čast utjeloviti i objediniti u jednom trofeju duh St. Moritza i I.C.E.-a, eventa koji slavi stil i eleganciju”.
Richard Mille kao brend luksuznih satova po treći se put pridružio kao premium sponzor, a nagradu Newsonu uručio je Tilly Harrison, direktor za Bliski istok i Tursku, koji je tom prilikom istaknuo kako 1934 Bugatti Type 59 predstavlja ikonsku predratnu jurilicu koju su proslavili vizionarski dizajn, inovativnost i izvanredna izrada, “što su sve kvalitete koje njegujemo i mi u Richard Milleu”. Švicarski brend stoji i iza automobilskog eventa posvećenog ekskluzivno ženama, Rallye de Princesses, koji se ove godine održava u svibnju u Saint-Tropezu u Francuskoj.
Kako je St. Moritz kao prijestolnica lifestylea na više od 1800 metara nadmorske visine, planina i vremenski uvjeti čine svoje, pa je tako prošle godine brutalna snježna mećava premjestila I.C.E. sa zaleđenog jezera u obližnji garažni prostor Serletta. Više od 60 centimetara snijega palo je u manje od 20 sati blokiravši i neke prijevoje. Cijela je regija ostala izolirana, a iako su neki možda ostali razočarani jer su ostali uskraćeni za šou na jezeru, sam pogled na tu impozantnu vintage galeriju ostavljao je bez daha. Prosječnih 400 posjetitelja po satu izbrojano je na kraju dana.

Legende i šampanjac
Žiri izbora uključuje neke od najuglednijih stručnjaka u svijetu automobila, umjetnosti, arhitekture, mode i dizajna. Na čelu žirija je Marco Makaus, a pridruže mu se kao članovi, primjerice, talijanski novinari Massimo Delbo i Michele Lupi, zatim Richard Adatto kao stručnjak za aerodinamiku, osnivač Concours d’Elegance Suisse Mathias Doutreleau, već spomenuti Lord Norman Foster, umjetnik, dizajner i filantrop Rolf Sachs te CEO online platforme Classic Driver JP Rathgen.
The I.C.E. u St. Moritzu pripada svakako u elitu International Concours d’Elegancea, uz rame sa sličnim classic cars eventima, poput onog kalifornijskog u Pebble Beachu ili Concorso d’Elleganza Villa d’Este na obali jezera Como. Više od 50 primjeraka brižno paženih i čuvanih u elitnim garažama širom Europe izlazi jednom godišnje na alpsko sunce i pokazuje se u punom sjaju. Rijetke su prilike vidjeti tako nešto i to je razlog što tisuće ljudi u veljači ne stiže u St. Moritz radi skijanja, ili bar prvenstveno radi skijanja.
A tko je u publici? I pogled na galeriju gostiju vrijedi suhoga zlata. Dolaze dobri poznavatelji svijeta automobila, kolekcionari, obožavatelji iz cijeloga svijeta i jetsetteri – često sa čašom šampanjca u ruci ili elegantno odjevenim psićem u pratnji. Svratio je ove godine i Arturo Merzario, legendarni talijanski vozač koji je još 1972. debitirao u F1, a osvajao je utrke poput 1000 kilometara Spaa. I u 82. godini rado pozira ispred svog Abarth Sport Spidera. Svratio je i Horacio Pagani, argentinsko-talijanski biznismen, osnivač automobilske kuće Pagani, koji je pored svojih najnovijih hyperautomobila dovezao i Ferrari 275 GTB/4 iz 1966. te se s njim provozao na ledu.
S nastupima na jezeru spektakl ne završava. Cijeli St. Moritz tih je dana u znaku automobilskog šušura, rijetke primjerke može vidjeti po ulicama širom skijaškog resorta ili parkiralištima luksuznih hotela poput Badrutt’s Palacea. Dok njihovi vlasnici, ali i fanovi, do dugo u noć po mondenim restorima slave još jedno okupljanje. Do sljedeće veljače…