Hoće li globalna publika voljeti Harryja Pottera čak i ako odbaci njegovu autoricu, J. K. Rowling, ženu koja je prošla put od zlostavljane supruge preko siromašne samohrane majke, pa planetarno popularne milijarderke i omiljene filantropkinje do danas mnogima omražene Britanke prozvane za transfobiju što može zahvaliti svojoj gorljivoj angažiranosti u oponiranju pravu na transrodnost?
Odgovor na ovo pitanje za produkcijsku kompaniju Warner Bros. Discovery (WBD) potencijalno je vrijedan desetak milijardi dolara, a moguće je i više. Početkom prosinca odobrena televizijska serija koja će baš kao i filmski serijal pratiti sedam knjiga o malom čarobnjaku i emitirati se kroz sedam sezona na streaming servisu HBO, počevši od 2026. godine, središnji je dio slagalice koja bi trebala moćni konglomerat nastao prije sad već gotovo tri godine spajanjem Warner Medije i Discoveryja izvući iz financijskih gubitaka i duga.
Poraz na sportskom terenu
WBD je, kako su izvijestili, na kraju trećeg kvartala dužan 40,7 milijardi dolara uz pad prihoda od 3 posto u trećem tromjesečju na 9,6 milijardi dolara u odnosu na isto lanjsko razdoblje, uglavnom zbog tečajnih razloga. U trećem su kvartalu ostvarili i 100 milijuna dolara dobiti, a pohvalili su se i oplatom djelića duga. No, razmjeri poslovne katastrofe o kojima su izvijestili u lipnju za drugi kvartal 2024. nisu niti približno smanjeni.
Neto gubitak tada je dosegao 9,9 milijardi dolara, a nastao je ponajviše (9,1 milijardu) umanjenjem vrijednosti goodwilla, ugleda poduzeća koji se izražen u novcu smatra imovinom i uračunava u vrijednost pri prodaji. Goodwill su morali smanjiti radi razlike u tržišnoj kapitalizaciji kompanije koja odražava njezinu vrijednost prema cijeni dionica na burzi i knjigovodstvene vrijednosti.
Neugodnoj situaciji pridonijelo je i slabo američko tržište oglasa, ali najjači udarac zadao je svibanjski spor s američkim Nacionalnim košarkaškim savezom (NBA) i neizvjesnost oko obnavljanja ugovora za sportske prijenose.
Ukratko, iako je WBD kao dugogodišnji partner NBA u natjecanju za prijenos košarkaških utakmica imao pravo izjednačiti novčanu ponudu konkurencije bude li ona veća, što su i učinili nudeći 1,8 milijardi dolara godišnje, košarkaško udruženje je izabralo konkurenciju. Protumačili su kako Amazon sa svojim platformama nudi veći digitalni doseg. Poruka je bila jasna, pretplatnička televizija odumire, a steaming platforme rastu.
Uz sudski spor popraćen padom dionica WBD-a, do konca studenog postignut je dogovor prema kojem će WBD moći zadržati profesionalnu košarku u svojem programu iako će prava na tradicionalne TV prijenose u SAD-u prepustiti Amazonu i NBC Universalu, a zadržat će pravo na distribuciju utakmica u inozemstvu te će nastaviti proizvoditi svoju emisiju Inside NBA.
Poražen na sportskom terenu WBD pod vodstvom Davida Zaslava u idućoj godini želi se još jednom uzdići na magiji Harryja Pottera. Na male ekrane Potter bi trebao stići točno 25 godina nakon što se prvi put pojavio na velikom platnu i u tom je razdoblju izrastao u tvornicu novca koja posljednjih nekoliko godina posluje pod brendom Wizarding World (Čarobnjački svijet). I ne posustaje.
Harry Potter učinio je svoju autoricu J. K. Rowling prvom književnicom koja je postala milijarderkom prema formuli kojom to računa časopis Forbes. Od 1997. godine, prema procjenama specijaliziranih medija, Potter je zaradio više od 30 milijardi dolara. Prema statističkom servisu Statista za 2023. godinu, samo osam filmova emitiranjem je zaradilo 9,58 milijardi dolara, a više od Pottera zaradili su samo Marvel 29,55 milijardi dolara i Ratovi zvijezda 10,33 milijarde dolara.
Rowling, spisateljica koja je stvorila Pottera, uredno demantira svoj milijarderski status, ali poznato je da je više od 150 milijuna dolara donirala za razne svrhe poput smanjivanja siromaštva, istraživanja lijekova za multiplu sklerozu ili za inicijative koje promiču pismenost i obrazovanje.
Serija za HBO
Forbes je u travnju ove godine, kada je obilježena 20. obljetnica premijere trećeg filma Harry Potter i zatočenik Azkabana, objavio kako je prihod od turističkih tura po studijima Warner Brosa kraj Londona premašio milijardu dolara. Časopis Variety zabilježio je kako je nova video igra ‘Hogwarts Legacy’ 2023. prodana u više od 30 milijuna primjeraka i postala najprodavanijom igrom godine, a prema servisu Statista isti uspjeh ponavlja i ove godine.
U lipnju je pak izvorna ilustracija za prvo izdanje prvog romana ‘Harry Potter i kamen mudraca’ na Sothebyjevoj aukciji prodana za 1,9 milijuna dolara. Prvo je ponuđena za 600 tisuća dolara, kako je prenio CNN, a to je bila i najveća početna vrijednost nekog predmeta povezanog s Harryjem Potterom nakon čega je nadmetanje četvorice kupaca završilo u roku od deset minuta. Sama knjiga je na putu da postane najprodavaniji roman svih vremena. Ukupno, zaključno sa 2023. prodano je 600 milijuna primjeraka knjiga o Harryju Potteru.
Iako je mali čarobnjak odavno prerastao svoju književnu majku, J. K. Rowling se potrudila ostati neraskidivo vezana uz franšizu od koje prema pisanju Newsweeka godišnje zarađuje između 50 i 100 milijuna dolara, što je prihod samo od tantijema budući da se knjige nemilice prodaju, tematski parkovi vrve posjetiteljima, filmovi se gledaju, a igre se igraju. Tako danas ‘živi i zarađuje’ fiktivni lik o kojem priča gotovo da i nije ugledala tiskaru budući da je rukopis prve knjige odbilo 12 izdavača prije nego ga je objavila izdavačka kuća Bloomsbury Publishing.
A i to se dogodilo samo zato što je tada osmogodišnja kći glavnog direktora Nigela Newtona, Alice pročitala poglavlje i rekla da želi čitati dalje gnjaveći svojeg oca da joj pribavi nastavak mjesecima. Newton je popustio kćeri, a J. K. Rowling je za tu prvu knjigu dobila iz današnje perspektive skromnih 2,5 tisuća funti. Rečeno rječnikom 21. stoljeća, Potter je postao viralan i prije nego je taj termin iskovan, a prvih pola milijuna funti bogatstva donio je već nakon osam godina.
Neraskidiva povezanost autorice s magičnim svijetom koji je stvorila očituje se u tome što, baš kao što nije prestala pisati, nije prestala raditi na projektima vezanim uz Harryja Pottera ili spin off filmovima kao producentica ili koproducentica, čega se prvi put dohvatila u stvaranju prvog dijela Harry Pottera i darova smrti.
Poznata po tome da sve konce mora držati u svojim rukama kontrolirajući i najsitnije detalje J. K. Rowling u stvaranju nove serije za HBO preuzima ulogu jedne od izvršnih producentica, a u projekt je uključena njezina kompanija Brontë Film and TV.
Rowling je radosno objavila kako je osobno intervjuirala i odobrila ključne ljude Francescu Gardiner za scenaristicu i producenticu, kao i Marka Myloda za producenta i režisera. Upravo se traže neka nova djeca koja će odigrati Harryja Pottera, Hermione Granger i Rona Weasleyja. Traži se da imaju između 9 i 11 godina, a serija uz čije se stvaranje očekuje da odrastu trebala bi pred ekran privući novu publiku počevši od petogodišnje djece nadalje.
Djeca pak koja su odrasla snimajući filmski serijal zahladila su odnose s J. K. Rowling. Daniel Radcliffe koji je utjelovio Harryja Pottera i Emma Watson koja je odigrala Hermione Granger usprotivili su se stavovima J. K. Rowling o rodnom identitetu, kao i cijeli niz glumaca i javnih ličnosti. Rowling se žestoko protivi ideji da svako biće može izabrati kojeg je roda i da je spol promjenjiv, a posebno se protivi rodnoj tranziciji maloljetnika. Takvi su je stavovi stavili na crnu listu pokreta koji zagovara pravo na transrodnost, s kojima na društvenim mrežama verbalno ratuje već nešto dulje od pet godina.
Spisateljica je optužena da je izdala ideale jednakosti, inkluzivnosti i prihvaćanja različitosti na kojima se temelji čarobni svijet Harryja Pottera. Ona je odgovorila da je dugo promišljala o javnom iznošenju svojih stavova, ali da duboko vjeruje kako u pokretu za pravo na transrodnost ima nešto opasno i da ga se mora osporiti.
Bijeg od supruga
Nakon najave nove serije o Harryju Potteru, WBD i BBC prozvani su za kršenje DEI politika, koje podrazumijevaju da su raznolikost, jednakost i uključenost organizacijski okviri koji promiču pravedno postupanje nedovoljno zastupljenima i podložnima diskriminaciji na temelju identiteta i invaliditeta.
WBD zato što surađuju s njom na novom serijalu, a BBC zato što su emitirali premijeru šeste sezone serije Strike, temeljene na romanima koje je J. K. Rowling objavila potpisujući se muškim pseudonimom Robert Galbraith. Poigrala se tako kroz pseudonime s rodnim identitetom također radi poruke da je ženama teže uspjeti nego muškarcima.
Rowling u svojem protivljenju transrodnosti govori o teško stečenim pravima žena koja ne smiju biti zaboravljena poništavanjem postojanja spola. WBD i BBC stali su iza nje zagovarajući njezino pravo na iznošenje svojeg mišljenja, a ona je unatoč kritikama i za sada financijski neprimjetnim poslovnim gubicima odlučna u tvrdnji da će vrijeme pokazati kako je u temi o transrodnosti u pravu. Time je utrla siguran put za žestoku pobunu protiv nove sage o najpopularnijem čarobnjaku našeg stoljeća.
Thomas Cotter, izdavač i zagovornik transrodnosti, izjavio je za Newsweek da WBD podržava Rowling isključivo zbog novca, a iz WBD-a su poručili da novi serijal od Rowling može imati samo koristi.
Bez obzira na razlog, donedavno stojeći pred mogućnošću da stavovima uništi svoje naslijeđe, Rowling je uz podršku ekonomski posrnulog giganta natrag u sedlu i lovu na nove milijarde dolara. Podrška koju je dobila za ‘pravo na iznošenje svojeg mišljenja’ mogla bi, kako spekulira Newsweek, promijeniti način na koji se korporacije nose sa sve učestalijom kulturom otkazivanja kojom se diskriminirane skupine bore za svoje mjesto pod suncem i privlače podršku za svoje ciljeve.
Hoće li, dakle, neka nova djeca voljeti novog Harryja Pottera, dječaka rođenog u svijetu mašte jedne žene dok je zapela u vlaku vozeći se prema Manchesteru i koji je ‘odrastao’ dok je ona tražila način da pobjegne od supruga zlostavljača? U priču o malom čarobnjaku, koja na svojoj polovici postaje više priča za odrasle nego za djecu, J. K. Rowling utkala je svoju vlastitu borbu protiv depresije, tugovanje za gubitkom majke, strah za svoju i sudbinu prve kćeri kad su bježale iz Portugala, kao i strah da će joj prvi suprug zapaliti rukopis romana. Utkala je u Potterov fiktivni život dio vlastitog stvarnog života zbog čega je u konačnici od Harryja neodvojiva.
Javnosti poznata pod imenom kojim potpisuje svoja djela u privatnom životu potpisuje se kao Joanne Murray, prezimenom svojeg drugog supruga s kojima ima dvoje djece.