Rezultati istraživanja koja su se u posljednjih deset godina bavila položajem žena u medijima pokazala su da se njihov položaj nije bitno promijenio, nego da je i dalje loš te da su žene gotovo nevidljive u udarnim terminima, a žene novinarke, iako ih je sve više, i dalje slabo zastupljene na razinama odlučivanja, istaknula je profesorica Smiljana Leinert-Novosel na konferenciji "Žene u medijima", koja se održala prošle godine na Fakultetu političkih znanosti. Nedavno istraživanje organizacije Žene u novinarstvu (Women in Journalism – "WiJ"), provedeno u Velikoj Britaniji, pokazalo je da su ponižavajuće fotografije žena i muška imena potpisana ispod članaka dominirala naslovnicama britanskih novina. Analizirajući devet nacionalnih novina od ponedjeljka do subote tijekom četiri tjedna, rezultati su pokazali da su novinari napisali 78 posto svih članaka na naslovnicama, a muškarci su činili i 84 posto spomenutih ili citiranih u glavnim člancima.
Žene su žrtve ili poznate
Jedine žene redovito fotografirane u tom razdoblju bile su Kate Middleton, vojvotkinja od Cambrigea, njezina sestra Pippa i žrtva zločina Madeleine McCann. Tri najčešće fotografirana muškarca bili su Simon Cowell, britanska televizijska ličnost, Nicolas Sarkozy, koji se natjecao na izborima, i princ William. S obzirom na toliku mušku dominaciju autora tekstova i urednika, ne čudi da se žene prikazuju na takav način. Povećanje broja ženskih novinara i promjena načina na koji se žene portretiraju u medijima od ključne su važnosti za razvoj društveno odgovornog novinarstva, poručuju iz ženskih udruga koje se bore za prava žena u medijima. Ovo istraživanje vrlo je blisko onome koje je prošle godine proveo Guardian, a koje je pokazalo da su u tipičnom mjesecu 78 posto novinskih članaka napisali muškarci, da su 72 posto suradnika Question Timea muškarci i da su 84 posto novinara i gostiju na programu Today radija Four također muškarci. Da britanski primjer nije iznimka, potvrdilo je slično istraživanje koje je početkom godine u Americi proveo 4th Estate. Rezultati tog istraživanja pokazali su da su u medijskim napisima o ženskim pitanjima, uključujući i teme o prekidu trudnoće i kontroliranom rađanju, muškarci citirani približno pet puta više nego žene.
Neprivlačne fotografije
Istraživanje WiJ-a otkrilo je da je najveća dominacija muškaraca u Independentu. Od svih njihovih 70 tekstova koji su se pojavili na naslovnici u razdoblju istraživanja, 91 posto napisali su muškarci. U Expressu 24 glavna teksta na naslovnici potpisale su žene. Kada je u pitanju tzv. ozbiljniji tisak, Financial Times ima najbolji "skor" – 34 posto ženskih autora sudjelovalo je u kreiranju naslovnice. Muški autori prevladavaju u Telegraphu (89 posto), Timesu (82 posto), dok Guardian ima 78 posto muških kreatora. Od ukupno 668 ljudi koji su se pojavili na naslovnoj stranici 84 posto citiranih ili spomenutih bili su muškarci, većinom vezano za njihov profesionalni status. Žene su se pak pojavile u postotku od 16 posto zahvaljujući tome što su (bile) žrtve ili su poznate i slavne. Iako je zamijećena veća kvaliteta fotografija korištenih na naslovnicama novina, nije bilo ni jedne političarke ili poslovne žene u top 10 fotografija objavljenih u mjesecu u kojem se istraživanje provodilo. U slučajevima u kojima su se fotografije spomenutih ipak objavljivale, one su najčešće bile vrlo neprivlačne. Npr. britanska ministrica unutarnjih poslova Theresa May pojavila se na "A šlageru" četiri puta u mjesecu. Tri puta na istoj fotografiji na kojoj usta iskrivljuje u neprirodnoj grimasi. Fotografija njemačke kancelarke Angele Merkel pojavila se tri puta od kojih na dvije ima ruke u zraku i napuhnute obraze.
Ana Raić-Knežević, potpredsjednica HND-a
Glavna tema – izrez na trikou?
Kako je situacija u hrvatskim medijima sve lošija, to se ogleda i u odnosu medija prema ženama, i prema onima koje u njima rade i prema onima kojima se bave. Pitam se želimo li mi novinari donositi takvu sliku našoj publici. Ipak je uloga medija, osim informativne, i edukativna pa doista ne vidim razlog da glavna tema od prije nekoliko dana bude izrez na trikou u kojem je naša popularna pjevačica nastupila u emisiji na javnoj televiziji. Već sami izbor te teme pokazuje na kakve su niske grane domaći mediji spali i kakav su stav odlučili, barem neki od njih, zauzeti prema ženama. Mlade i atraktivne žene na naslovnicama i u udarnim terminima zasigurno su ono što privlači dio publike, no radije ću pogledati dobru emisiju koju nam je pripremila kolegica Mirjana Rakić, koja s ekrana imponira i izgledom i profesionalnošću. U Hrvatskom novinarskom društvu (HND) trenutno su dvije žene potpredsjednice, govori li i to išta? Uvijek ću se zalagati za dostojanstven tretman žena u medijima, kao i za ravnopravnost kolegica i kolega novinara te njihovo zdravo natjecanje isključivo u pronalaženju čim boljih priča.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu