Prvi na svijetu uvodimo micro:bit u obrazovanje od 1. do 6. razreda

Autor: Lucija Špiljak , 02. prosinac 2018. u 22:00
Djeca u osnovnoj školi Tučepi micro:bit uređaje rado koriste za razne aktivnosti

Projekt STEM revolucije pokrenut je i u knjižnicama, a cilj je transformirati ih u digitalne obrazovne i inovacijske centre; uključilo se više od 100 knjižnica, a neke su dobile i 3D printere.

Osnovne škole diljem Hrvatske do kraja godine mogu se prijaviti za sudjelovanje u projektu STEM revolucija – Razredna nastava, koji će digitalnu pismenost i programiranje uz micro:bit omogućiti i školarcima u prva četiri razreda. STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) revolucija krenula je kao jedan projekt, a danas se naziv koristi za grupu projekata: originalnu STEM revoluciju, projekt ProMikro, STEM revoluciju u knjižnicama, STEM revoluciju u razrednoj nastavi i projekt Digitalni građanin.

Zajednički cilj je digitalno opismenjavanje, poučavanje programiranja i stjecanje STEM kompetencija koristeći kao glavnu platformu micro:bit mikroračunala – jednostavnu, ali moćnu platformu za ulazak u svijet programiranja i fizičkog računalstva.  Prvi projekt pod nazivom STEM revolucija pokrenut je 2017. s ciljem da ustanove koje su već uključene u projekte Instituta za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) dobiju micro:bitove kako bi ih mogli koristiti za izvannastavne i izvanškolske aktivnosti s učenicima. Rujana i Nenad Bakić, osnivač i predsjednik IRIM-a, idejni su začetnici projekta. Htjeli su potaknuti vrijednu, marljivu djecu i učitelje da rade više i bolje kako bi cijelom društvu jednog dana bilo bolje.

Projekt je zaživio kroz najuspješniju crowdfunding kampanju u području obrazovanja u Hrvatskoj – više od 2000 podupiratelja doniralo je nešto više od 300.000 američkih dolara, čime je cilj kampanje višestruko premašen. Voditelj operacija u IRIM-u Paolo Zenzerović detaljnije nam je objasnio početak revolucionarnog projekta. Paralelno s projektom Digitalni građanin, IRIM je s Rotary districtom 1913 i Rotary klubom Zagreb Centar najavio i pokretanje STEM revolucije u razrednoj nastavi kojim uvode digitalnu pismenost kroz formalno obrazovanje od najranije dobi. IRIM je tako dao mogućnost svima da se priključe u današnji digitalni svijet kao ravnopravni građani 21. stoljeća. "Prije nekoliko godina kada je IRIM pokrenuo svoj prvi projekt – Croatian Makers robotičku ligu, nit vodilja bila je jednakost prilika; bez obzira na to ide li dijete u osnovnu školu u manjoj sredini ili u velikom gradu, mora imati jednake prilike za uspjeh. Stoga su naši projekti koncipirani tako da ustanove koje u njima sudjeluju od nas dobivaju sve što im je potrebno kako bi se projekt uspješno provodio – donaciju opreme, edukaciju nastavnika, organizaciju kontinuiranih aktivnosti i stalno praćenje i pomoć u provođenju projekta, što rezultira kvalitetom i stalnim povećanjem interesa za naše programe", ističe Zenzerović. 

Idejni projekt korištenja micro:bita u obrazovanju potječe iz Velike Britanije u kojoj je i osnovana Zaklada Micro:bit s ciljem da približi programiranje svim dvanaestogodišnjacima u zemlji. "Nakon njihova početnog pokreta prepoznali smo kvalitetu micro:bit uređaja i kao treća zemlja u svijetu na nacionalnoj razini iskoristili micro:bit u nastavi kroz početni projekt STEM revolucije. Kombinacija projekata unutar STEM revolucija pozicionira nas kao prvu zemlju na svijetu koja će micro:bit uvesti u formalno obrazovanje od 1. do 6. razreda", istaknuo je naš sugovornik. Zbog velikog interesa ustanova, u projekt STEM revolucije uključili su više od 1000 ustanova – osnovnih i srednjih škola, fakulteta, udruga, knjižnica i dječjih domova.

Pokrenut je i projekt ProMikro s MZO-om i CARNetom, koji je omogućio da svi učenici 6. razreda tijekom školske godine dobiju na korištenje micro:bit kako bi ga koristili na nastavi i kod kuće. Prijave su se bazirale na interesu i dobroj volji osnovnih škola, a uključilo se oko 85% svih osnovnih škola u Hrvatskoj koje provode nastavu 6. razreda. IRIM je projektom razvio obrazovne materijale za korištenje micro:bita u matematici, informatici, prirodi, tehničkoj kulturi, glazbenoj kulturi i drugim predmetima. Educirao je više od 2000 nastavnika za njegovo korištenje unutar postojećeg školskog kurikula. Projektom ProMikro defacto je uvedeno poučavanje programiranja u osnovne škole unutar postojećeg kurikula, međupredmetno i korištenjem fizičkog mikroračunala kao platforme koja brzo i lako zainteresira učenike. Projekt je dao veliki doprinos u stvaranju uvjeta za uvođenje informatike kao obveznog predmeta u 5. i 6. razred.

Doniranje opreme
"Svojim smo se programima htjeli približiti i općoj javnosti jer su STEM kompetencije ključne za veliki broj zanimanja, stoga smo pokrenuli projekt STEM revolucije u knjižnicama kojem je osnovni cilj transformirati knjižnice u digitalne obrazovne i inovacijske centre. Uključilo se više od 100 knjižnica iz cijele Hrvatske u kojima danas možete micro:bit posuditi kao knjigu te uz naše besplatne obrazovne materijale naučiti osnovne programiranja u 15-ak dana. Dio knjižnica, njih deset, opremili smo 3D printerima koji su dostupni za besplatno korištenje članovima knjižnica. Knjižničare smo educirali o načinu korištenja donirane opreme i načinu prijenosa znanja i održavanja radionica kako bi mogli provoditi radionice i educirati korisnike o programiranju i digitalnom stvaralaštvu", objašnjava Zenzerović.

 

Bogdanović

200 škola se dosad prijavilo za STEM revoluciju, a natječaj je otvoren do kraja godine

Važnost projekta prepoznao je i Google koji je donirao 250.000 dolara za pokretanje projekta "Digitalni građanin" kojim će se u Hrvatskoj povećati broj uključenih knjižnica u STEM revoluciju, donirati dodatna oprema i provesti napredne edukacije za knjižničare. Projekt će se proširiti na regiju s 50 knjižnica u Srbiji, BiH i Kosovu. Uz Veliku Britaniju iz koje potječe ideja projekta, micro:bitovi se koriste u obrazovanju u Singapuru, Islandu, Danskoj, Norveškoj i Finskoj, a u pripremi su i projekti u drugim zemljama. U hrvatskom obrazovnom sustavu puno je motiviranih učitelja i učiteljica koji ulažu trud u održavanje zanimljive i kvalitetne nastave, što pokazuje i zainteresiranost za ovakve programe. Većinu izvannastavnih aktivnosti nastavnici provode izvan redovite nastave, no ne primaju dodatnu naknadu za takav rad.

"U sustavu vlada uravnilovka, što demotivira najbolje i najkvalitetnije učitelje", napominje Zenzerović. No, ovaj je projekt motivirao Marlenu Bogdanović, učiteljicu i ujedno ambasadoricu IRIM-a koja je uvela micro:bitove u nastavu u OŠ Tučepi gdje predaje. Nakon višegodišnje pripreme i vlastitog usavršavanja na području implementacije moderne tehnologije u nastavu, prije pet godina uveli su tabletne uređaje u svakodnevni rad s prvašima tako da su moderne metode poučavanja kombinirane s klasičnim; digitalni udžbenici, poduka o sigurnom i odgovornom korištenju tehnologije, istraživanje pouzdanih i sigurnih informacija na internetu, rješavanje problema i opasnosti koje se događaju, dok su online kombinirani s olovkom, bilježnicama, kistovima, s puno sporta, rekreacije i boravka na svježem zraku.

"U mojoj sredini, ali i šire, ovaj se projekt smatrao revolucionarnim jer smo bez pomoći sustava, uz minimalna financijska sredstva i s puno volje i učenja, dokazali da se nastava može modernizirati i prilagoditi potrebama novih generacija", istaknula je učiteljica. Ideja je bila bliska onome što IRIM radi stoga se Bogdanović s oduševljenjem odazvala pozivu i postala njihova ambasadorica. "IRIM nam je donirao nove tablete, micro:bit i različitu dodatnu opremu koja nas je motivirala da učimo još više kako bismo sve dobiveno implementirali u nastavu i proširili svoja znanja i vidike iz elektronike i programiranja", govori nam učiteljica te dodaje da postoje učitelji, bili oni iz razredne ili predmetne nastave, kojima je prioritet nastavu učiniti svrsishodnom i zanimljivom, otvoreni prema novim znanjima i vještinama.

"Možda je neobično da učiteljica razredne nastave koja generacijski pripada vremenu kada elektroničkih uređaja današnjice nije bilo, pokaže toliki interes za osobno usavršavanje iz ovog područja i za prenošenje takvih znanja i vještina", kaže učiteljica. Zato su donacije koje radi IRIM poticaj za učitelje kako bi naučili nešto novo i tako obogatili i modernizirali nastavu, uravnotežili je s vremenom u kojem žive i u kojem će živjeti današnji učenici. Problem su bili nabavka opreme i dostupnost kvalitetnih edukacija, no IRIM se, ističe Bogdanović, pobrinuo za oba. 

Educiranje učitelja
"Imaju sluha za potrebe učitelja koji žele biti bolji i uspješniji. IRIM im odaje veliko priznanje; donacijom pokazuje da je dotadašnji rad i trud učitelja prepoznat i priznat, da vjeruju u vas i vaše sposobnosti i da su spremni ulagati u vas, svjesni da imate potencijal i kapacitet učiti nove, moderne stvari kao što su programiranje, elektronika, robotika i sl. Kao IRIM-ova ambasadorica imala sam prilike na brojnim radionicama koje sam vodila za učitelje uključene u prethodne projekte – STEM revoluciju i ProMikro – upoznati veliki broj predanih i entuzijastičnih učitelja koji su u svojim školama radili divne, zanimljive projekte, pripremali učenike za vremena koja dolaze. Sudjelujući u spomenutim projektima, ovi su učitelji predmetne nastave, od 5. do 8. razreda, dobili besplatne micro:bit uređaje, edukacije i saznanja gdje mogu pronaći još ideja i primjera za implementaciju tih uređaja u nastavu – znači, dobili su potpuno besplatno sve što im je bilo potrebno kako bi odmah mogli uređaje donijeti u učionice i potaknuti učenike da sami istražuju, uče, stvaraju programe i projekte te tako postanu stvaratelji, a ne samo puki korisnici tehnologije koju je stvorio i programirao netko drugi", ističe učiteljica Bogdanović.

 

Zenzerović

Želimo da naši učenici postanu ravnopravni građani 21. stoljeća.

Projektom "STEM revolucija – razredna nastava" istu priliku dobit će i učiteljice i učitelji koji rade u razrednoj nastavi od prvog do četvrtog razreda. Budući da se djeca služe tehnologijom i prije nego krenu u školu, učenici ove dobi su, smatra učiteljica, spremni i zainteresirani za digitalne uređaje kao što je micro:bit.  Programiranje micro:bita izvodi se slaganjem elemenata koje podsjeća na slaganje puzala, što je učenicima razredne nastave blisko i zanimljivo. Elementi se trebaju složiti logičnim redoslijedom, što kod učenika razredne nastave doprinosi razvoju njihova logičkog i računalnog razmišljanja. "Micro:bit ima puno mogućnosti spajanja na brojne dodatke pa učenici mogu sastavljati male micro:bit robote, spajati ih sa zvučnicima, žaruljicama, izrađivati brojne ukrase, uređaje i usput uvježbati finu motoriku, učiti osnove elektronike i programiranja. Sve samo isprobala sa svojom prethodnom generacijom učenika, a i sadašnje prvaše uvodim u služenje micro:bitom. Trenutačno nam služi kao pomoćnik u usvajanju slova i brojeva, kao štoperica na tjelesnom, zadaje nam zadatke, nasumično bira učenike za različite aktivnosti.

Nosimo ga i na izlete i u prirodu pa nam pomaže snaći se u prostoru, odrediti igrače za štafetne igre, služi i kao brojač bodova u igri", objašnjava nam naša sugovornica. Micro:bit je jedini uređaj kojeg učenici sami mogu programirati i tako odrediti za što će im micro:bit danas služiti. Možda će upravo micro:bit, kaže učiteljica Bogdanović, biti okidač koji će kod nekih učenika pobuditi ljubav prema programiranju i robotici, a ako i ne bude tako, učenici će svejedno dobiti mnogo; naučit će razmišljati, shvatit će kako se svaki problem sastoji od puno malih koraka te da je jedino upornost i marljiv rad siguran put za uspjeh i zadovoljstvo u životu. Prijave za STEM revoluciju u razrednoj nastavi otvorene su do kraja godine, dosad se prijavilo nešto više od 200 škola, a iz IRIM-a očekuju da će ih se prijaviti oko 500.

Paralelno rade na prikupljanju sredstava za financiranje projekta, a u 2. polugodištu kreću s prvim valom donacija micro:bitova te edukacijom učitelja i učiteljica razredne nastave za njihovo korištenje koja će se odvijati u nekoliko faza. IRIM će prije edukacija nastavnika razviti obrazovne materijale koji će omogućiti nastavnicima da uređaje koriste unutar postojećeg kurikula i nastavnih tema u razrednoj nastavi. Kao i kod projekta ProMikro, imat će slobodu odabira načina korištenja micro:bitova. 

Na početku će provesti osnovne edukacije kojima će učitelje uvesti u svijet programiranja pomoću micro:bitova. Nakon osnovnih slijede napredne i predmetne radionice kroz koje se učitelji upoznaju sa specifičnostima micro:bita, primjerima korištenja u predmetima i za realizaciju raznih nastavnih tema u razrednoj nastavi. "Edukacije učitelja su vrlo praktične i usmjerene stjecanju iskustva u korištenju micro:bita kako bi učiteljima kasnije korištenje bilo što jednostavnije. Naša je misija osnažiti djecu u Hrvatskoj i regiji da razvijaju STEM kompetencije potrebne da postanu ravnopravni građani 21. stoljeća donacijom potrebne opreme, edukacijom i organizacijom brojnih aktivnosti", zaključuje Paolo Zenzerović, voditelj operacija u IRIM-u. 

Komentirajte prvi

New Report

Close