FOTO: Proizveden 100.000-ti Porsche Taycan, 49 ih isporučeno hrvatskim kupcima

Autor: Darko Bičak , 09. studeni 2022. u 10:43
Novinar Poslovnog dnevnika na stazi u Hockenhaimu Foto: Porsche Press

Prvi Porscheov električni automobil je proizveden kajem 2019., no zbog pandemije korona krize je njegova prezentacija i dolazak na tržište odgođeno za godinu dana

Era električnih automobila je definitivno postala realnost i smjer u kojem idu sve razvijene zemlje koje su, uz izvjesna odstupanja i odgode, čak već donijele i hodograme kada će prestati proizvoditi te prodavati vozila na fosilna goriva. Iako nije bio prvi e-automobil, a definitivno niti najprodavniji, Porsche Taycan je prije tri godine napravio svojevrsnu revoluciju jer je bio prvi potpuno električni automobil u segmentu komercijalnih sportskih vozila te je vrlo brzo postao jedan od najpopularnijih modela ovog njemačkog proizvođača. Upravo danas su iz Porschea objavili da je 7. studenog 100.000-ti Taycan je sišao s proizvodne trake. Jubilarni model sišao je s montažne trake oko tri godine nakon početka proizvodnje u rujnu 2019. godine u sjedištu u Zuffenhausenu kod Stuttgarta. Taycan Turbo S u plavoj boji Neptun namijenjen je za kupca u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Među prvima

Jednog od prvih proizvedenih Taycana je na prvoj javnoj prezentaciji imao čast testirati i vaš novinar koji se, s obzirom da sam poslovni, a ne auto novinar, tamo zatekao sticajem okolnosti. Naime, prezentacija je odražana u Porsche Experience centru na legendarnoj trkačoj stazi Formule 1 Hockenheim kod Mannhaima na jugozapadu Njemačke u jeku pandemije korona krize s vrlo restriktivnim uvjetima međunarodnih putovanja te sam tada bio jedan od rijetkih kolega koji je uspio zadovoljiti sve epidemiološke i druge uvjete za putovanje zrakoplovom. Korona je bila i razlog što je Taycanov dolazak na tžrište kasnio barem godinu. Kako bilo, što se može novo reći o Taycanu? Radi se o savršenstvu, ne ovo nije plaćena reklama nego stav autora, kao i u svakom Porscheovom automobilu koji je istovremeno sportski, komforan i obiteljska opcija za svakodnevnu uporabu – što najčešće nije odlika super i hiper sportaša.

Za razliku od ostalih Porschea, Taycan je potpuno električno vozilo, a što pak znači nevjerojatnu agilnost, ubrzanje te mirnoću u radu, u konačnici i tišinu i bešumni rad. Ovo posljednje je i najveća zamjerka mnogih pravovjernih zaljubljenika u sportske automobile jer su oni najčešće, osim svojim dizajnom, na sebe skretali poglede ljubomornih prolaznika upravo svojim prepoznatljivim i prodornim zvukom iz auspuha. Kako bilo, trendovi čine svoje, a nove generacije kupaca imaju neke nove postulate koji u svakom slučaju uključuju energetsku učinkovitost, ekologiju i tehnologiju. Taycan to sve ima, a prodajni rezultati u prvoj polovici godine pokazuju da je, usprkos globalnom lockdawnu zbog korone, već našao svoju vojsku fanova. On cilja na isti, ili možda čak i prošireni, fokus kupaca kao i Tesla. Za razliku od Tesle, koji je za “prave” zaljubljenike u automobile ipak nešto previše nepoznato i egzotično, Porsche je možda upravo to što traže. Sam Taycan je svojom cijenom između 150 i 190 tisuća eura gotovo duplo skuplji od Tesle, ali opet zbog svoje opreme te samog brenda, koji uključuje od tradicije i garancije kvalitete do sveprisutne VW-ove servisne mreže, teško je reći da je preskup. Naravno, govorimo o sportskom automobilu koji si može priuštiti relativno uski krug ljudi i tu u konačnici cijena ne igra veliku ulogu.

Test u realnim uvjetima

Da je Taycan vrhunski stroj, čak i za svakodnevnu uporabu, uvjerio se i vaš novinar koji ga je imao priliku testirati po obroncima jugoistočne Njemačke od Mannheima, Heidelberga, Kaiserlauterna i Saarbrückena gdje smo napravili krug od gotovo 300 kilometara po tamošnjem autobhanu, ali još više po brdovitim lokalnim i vinskim cestama tog, za Njemačku, vrlo pitoresknog kraja. Da je Taycan namijenjen baš svima, a ne samo obučenim sportskim vozačima, bilo je vidljivo već u Porsche Experience Center u Hockenheimu gdje su šarolikom društvu automobilskih i poslovnih novinara iz središnje Europe, bez ikakvih posebnih priprema i zahtjeva, podijelili njihove probne Taycane – uvjet je bio samo da imate važeću vozačku dozvolu koju su prekontrolirali više puta tih dana.

Među ne upućenijima u teoriju i praksu sportskih i električnih automobila, a posebno njihovu kombinaciju, je bio i vaš novinar koji je do sada imao priliku isprobati skromnu ergelu e-automobila kroz Nissa Leaf te Renault Zoe, a čak sam i razmišljao da odustanem od testiranja ovog brzinca i uživam u njemu samo statično kad sam shvatio da ću u automobilu, kojeg smo preuzimali kao što u nekom rent-a-caru preuzimate klasični Clio ili Polo – izvolite, automobili su tamo vani, uzmite koji želite, ključevi su na vjetrobranu, put vam je mapiran u navigaciji, ako bude problema imate moj broj, biti sam. Konkretno me “zadesio” najmoćniji model, crni Taycan Turbo S, snage 761 konja s ubrzanjem od 2,8s do 100km/h i 9,6s do 200 km/h. Nakon nećkanja i uvjeravanja ljudi iz Porschea da taj automobil zbilja svatko može voziti, prošao sam dvominutnu obuku koja je uključivala gdje se i kako pali, kao izmijeniti sportski i ultrasportski način vožnje te gdje je izlaz s Hockenhaimringa, lagano sam krenuo putem navigacije. Moram priznati da sam problema imao svega prvih par kilometara dok se nisam navikao da s kočnicama, koje auto ukopaju u trenutku u mjestu, te gasu koji ponese vozilo do 100 km/h za sekundu ili dvije, postupam vrlo oprezno. Dolaskom na širu cestu, a kasnije i na autobahn, sav strah, koji je u početku uključivao i paniku zbog pomisli da nemam pojma hoću li moći i kako upravljati ovim supersportšem od 200-tinjak tisuća eura, jej nestao. Auto je upravljiv gotovo kao i “mali” Golf, Astra ili Megan, osim što, kad se na to naviknete, ne trebate čekati duže dionice prazne ceste za preticanje ili pak za uključivanje u promet jer s Taycanom na cesti nitko nije brži od vas, barem u tih 3-4 sata nije bio nitko brži od mene.

Autom je jednako jednostavno i komforno upravljati na autocesti, gradu ili pak prekrasnim uskim vinskim cesticama koja podsjećaju na Sljeme i Zagorje, ali sve cestice su dvosmjerne. Nakon sat vremena vožnje steknete dojam kao da ovaj automobil vozite već danima, tjednima i mjesecima, a nakon tri sata vam prođe kroz glavu i pomisao da ga ne bi bilo loše voziti niti inače, svakodnevno na posao. No, onda vas strese pomisao na njegovu cijenu što vas vrati u realnost.

Sa sjedalicom za bebe na trkaću stazu

Ljudi iz Porschea su nam željeli dokazati da je Taycan, osim što smo se uvjerili da je obiteljski automobil s četvora vrata kojim možete svaki dan ići na posao i poslije pokupiti djecu iz vrtića ili škole, i beskompromisni trkač s kojim možete poslijepodne, kad obitelj ostavite kući, s ekipom otići utrkivati se na stazi. Stoga su nas u grupama po četvero, uz instruktora u istovjetnom sigurnosnom vozilu naprijed, odlučili obučiti za sportsku vožnju po Hockehaimringu, po kojem su vozili Prost, Sena, Montoya, a još uvijek voze Raikkonen,Vettel, Hamilton i društvo.

Dio novinara je zamijenio automobile jer su na cestovnoj vožnji dobili “slabije” modele snage 530-680 KS, ja ga osobno nisam trebao mijenjati jer sam odmah dobio najjači model. Iako mi se osobno nije svidjela kružna jurnjava stazom brzinama većima od 230 km/h i naglim kočenjima i ulascima u zavoje, činjenica je da je Taycon pokazao da ga se može koristiti i za ovakve namjene. Iako nije za običnu “raju”, Taycan će svakako biti poželjna igračka za ljude koji si ga mogu priuštiti, a do sada su izbjegavali sportske automobile bilo zbog neudobnosti, nepraktičnosti, buke, ekološke svijesti i sl., ili su pak imali klasične “nepraktične” sportske automobile, a sad žele i nešto više.

Tri najveća pojedinačna tržišta za Taycan trenutno su SAD, Kina i Velika Britanija, uključujući Irsku. Model je sada dostupan u tri varijante – kao Taycan sportska limuzina, Taycan Cross Turismo i Taycan Sport Turismo. Dostupno je do pet opcija motora u varijantama sa stražnjim pogonom ili pogonom na sve kotače. S dosegom od 513 kilometara prema WLTP-u, Taycan 4S ima najveći doseg u seriji. Taycan Turbo S također je rekorder s vremenom od 7:33 minute na stazi Nürburgring Nordschleife kao trenutno najbrži serijski električni automobil.

Komentirajte prvi

New Report

Close