Michael Anderson osnivač je tvrtke Executive Joy Institute specijalizirane za podučavanje i educiranje organizacija, lidera i pojedinaca s ciljem povećavanje njihove razine uspjeha dobivanjem znanja iz psihologije i emocionalne inteligencije. Učio je lidere diljem svijeta, od Paname, Filipina do Australije i Meksika, te radio s brojnim koroporacijama uključujući Microsoft, SAP, sveučilište Stanford, Vistage…
Tijekom karijere osnovao je tri međunarodne softverske tvrtke, kolumnist je na Entrepreneur.com., a njegova knjiga Eksperiment postala je bestseler na Amazonu u područjima poslovnog savjetovanja o liderstvu i kreativnosti. Bio je izabran za socijalnog poduzetnika godine u San Diegu 2013. godine. U sklopu projekta Leadership Tour, Anderson će 3. listopada održati predavanje u Zagrebu, a 5. listopada u Rijeci. Na pitanje koje kvalitete lider danas mora imati, prije svega navodi autentičnost. "Jednostavno rečeno, lider mora biti svoj. Kad se ponašaš na način koji ti nije prirodan gubiš dio svoje osobnosti. Druga kvaliteta koju lider mora imati je sposobnost govorenja istine. Naime, kad je sve u najboljem redu i tim/tvrtka/korporacija postiže željene rezultate, lako je biti iskren. No, kad nastupe vremena izazova unutar tima ili se događaju promjene unutar tvrtke ili tržišta, treba biti dovoljno snažan i reći istinu. Lider preuzima odgovornost i za uspjehe i neuspjehe. Članovi tima znat će cijeniti njegov trud i angažman u teškim vremenima što će sigurno puno prije dovesti do stvaranja boljih rezultata i atmosfere dugoročno", kaže.
Dodaje da pravi vođa mora imati i viziju – mora znati u kojem smjeru vodi svoj tim ili tvrtku. Vizija, upozorava, na trenutke zna biti mutna, no pravi lider će naći način da ju konkretizira kada je to najpotrebnije. "Liderstvo nije ništa drugo nego preuzimanje odgovornosti s ciljem upravljanja rizikom. Lider koji može bolje odraditi ovaj proces imat će naposljetku i kvalitetnije rezultate. Da bi u tome uspio, potrebno je imati samopouzdanje i hrabrost", kaže Anderson uz napomenu da je biti vođa iznimno zahtjevno. Kad vidi da brod ne ide u planiranom smjeru koji je planiran, na lideru je da poduzme što god je u njegovoj moći da ga vrati na pravi put. Ponekad je za to, veli, potrebna i određena hrabrost jer treba znati kad i u kojem trenutku donijeti koju vrstu odluka. "Osim hrabrosti, važna je i sposobnost motivacije drugih i samog sebe koja će voditi cijeli tim naprijed kad je to najpotrebnije. Za kraj bih naveo utjecaj kao jednu od karakteristika koju lider mora imati. Iskustvo, znanje i vještine koju lider ima moraju biti dovoljno razvijeni da se svaki član tima osjeća dovoljno otvoren da može prići u bilo kojem trenutku lideru s ciljem dobivanja informacija i znanja koja su njemu potrebna", kaže.
Napominje da se liderstvo može naučiti, istrenirati. Rijetko se koji kvalitetan lider rodi i postane takav, za to je, veli, potrebno vrijeme te rad na sebi. "Sjećam se svojih početaka. Nisam bio uspješan u vođenju ljudi jer sam mislio da sve znam. Ta arogancija je imala izvor u nesigurnosti. Ustvari, bojao sam se da ne znam sve što mi je stvaralo osjećaj nesigurnosti. Neke od loših karakteristika liderstva kao što je mikromenadžment, manjak komunikacije unutar time, tretiranje ljudi manje vrijednima ima u velikom broju primjera izvor u nesigurnosti u vlastito znanje i sposobnosti. Zato ljude na svojim radionicama učim kako povećati svoje samopouzdanje", pojašnjava Anderson. Ono što čini kvalitetnog lidera je i sposobnost komunikacije, odnosno pristup u kojem je fokus stavljen na drugu osobu, njezine potrebe i želje. Kad tako postavite proces u svojoj organizaciji svaka osoba će se osjećati ugodno što dovodi do većeg osjećaja pripadnosti samoj organizaciji, kaže ovaj stručnjak.
"Da bih došao do ove razine čitao sam velik broj knjiga, slušao razne govornike, nalazio mentore od kojih sam mogao učiti te se okruživao ljudima koji razmišljaju i djeluju slično kao ja. Ovaj mi se način pokazao jako uspješnim te ga još dan danas primjenjujem", kaže Anderson. Liderstvo je, veli, napredovalo posljednjih 10 godina, a tako će, predviđa, biti i u budućnosti. Prijašnji primjeri lošeg liderstva vuku izvor iz tzv. TOP DOWN pristupa u kojem lider ne pridaje dovoljno pažnje komunikaciji sa osobama koje vodi te im ne daje dovoljno poticaja da obave što bolji posao. Na taj način, zaposlenik ili član tima posao shvaća samo kao nešto rutinski što mora odraditi ne bi li dobio plaću ili što prije završio s poslom.
"Danas smo izloženi rapidnom razvoju tehnologije i možemo vidjeti da milenijalci ne želi primati puke naredbe od svojih lidera. Oni žele osobno i profesionalno rasti tako što će imati lidera koji će im znati prenijeti viziju, misiju i strategiju. Samim time, energija, optimizam i strast koju mlade osobe osjećaju može biti iskorištena na najkvalitetniji mogući način gdje obje strane napreduju i stvaraju vrijednost jedna za drugu", kaže Anderson. Da bi pak lider bio zadovoljan svojim poslom mora si kreirati ugodnu atmosferu i okolinu oko sebe. Ono što mnogim liderima predstavlja problem je upravo to što nemaju takvu okolinu, ali Anderson napominje da su često sami za to zaslužni. Kad se dogodi takva situacija lider više nije lider nego menadžer koji radi samo da dobije plaću.
"S druge strane, da bi lider bio zadovoljan svojim timom, po mom osobnom iskustvu, mora biti jako spefičan i konkretan u svom pristupu prema članovima tima. Na taj način osobe kojima se pristupa mogu kvalitetnije razumjeti što se od njih traži. Također, moje dosadašnje iskustvo me naučilo da uzimam u svoj tim ljude koji su jako samostalni što znači da će znati preuzeti inicijativu kad je to potrebno te pokazati da žele odraditi i dodatan trud ako je potrebno da bi se rezultat ostvario. Takvi ljudi imaju izraženu sposobnost davanja iskrenog feedbacka te mišljenja u kojima će izreći svoj istinski doživljaj i dojam na ideju ili prijedlog koji sam iznio bez ikakvog ustručavanja", zaključuje Anderson.
Savjet iz prve ruke
'Dajte ljudima slobodu'
"Iskustvo me naučilo da ljudima koje vodite trebate dati slobodu da pokažu svoje istinsko lice i karakter što će im pružiti priliku da se razviju u osobe koje žele biti. I davanje pozitivnog feedbacka predstavlja važnu stavku u cijelom procesu jer daje osobi osjećaj važnosti, zadovoljstva i ponosa kad je obavila nešto kvalitetno. Svatko želi raditi dobar posao, a da bi to osoba i ostvarila lider joj mora stvoriti takvu okolinu koja će osobu motivirati da daje sve od sebe. Najvažnije je pokazati osobi da vam je stalo. Kad gradite odnos s osobama koje vodite, recite im da želite znati gdje žele biti osobno i profesionalno u određenom razdoblju. Pokažite im želju da im pomognete na tom putu svojim znanjem i iskustvom. Postavljenjem pravih pitanja možete osobu usmjeriti te joj pomoći da se razvije puno brže uz vašu pomoć", savjetuje Michael Anderson.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu