Onda je shvatio da mu je nestalo i 400 eura s računa. Nakon što je danima muku mučio i pisao mailove Facebooku, Aljoša je uspio vratiti svoj profil.
– Moram pohvaliti PayPal koji je tu jako dobro odreagirao. Tamo netko sjedi, odgovara na te mailove, ne radi se o robotima očito. I onda su mi na kraju krajeva oni rekli – napravit ćemo “refund”. Nisam još dobio lovu, ali valjda hoću kad su rekli – kazao je Aljoša Šerić za HTV-ovu emisiju Kod nas doma.
Čini se da zaštite danas nikad dosta. Posebno kada je riječ o mobitelu jer na njemu je sve. Od privatnih fotografija, mailova, pa sve do društvenih mreža.
– Nemojte instalirati na njega baš sve što ste vidjeli. Imali ste aplikaciju X pa ćete je staviti. Ali ta aplikacija može imati propust koji netko može iskoristiti i samim time vas onda hakirati. Hakiranje vam ustvari izgleda jako dosadno. Nije to ona varijanta koju ćete gledati u holivudskim filmovima, gdje haker ima uperen pištolj u glavu pa mora razbiti enkripciju unutar 10 sekundi, lete prozori po ekranu. Toga nema. Imate ranjivost, imate definiran način da tu ranjivost iskoristite. Napisali ste aplikaciju, pokrenuli ste aplikaciju, aplikacija je poslala određene pakete prema ranjivom sistemu – i kraj priče!, upozorava Robert Petrunić, računalni stručnjak.
Dosadno izgleda laicima, no hakerima je itekako zanimljivo.
– Konkretno, ja kad radim provale u računalne sustave po narudžbi korisnika, to su najčešće banke i slične institucije, postoji onaj “rush” koji te tjera kad nalaziš te neke propuste koji nitko drugi nije vidio prije tebe, adrenalin odradi svoj dio priče, kaže Petrunić.
Sustavi su zaštićeni lozinkom, a lozinke se provaljuju lakše nego što mislite.
– Najčešća lozinka za korisnika Robert je robert123. I to je činjenično stanje – objašnjava ovaj računalni stručnjak.
Kako se zaštititi? Multifaktorskom autentifikacijom, odgovara Petrunić, pa objašnjava i zašto: “Čak i kada vam netko ukrade password, tj. lozinku, on ne može pristupiti servisu. I to je poanta cijele priče”.
Online kupnja
Kod online kupnje držite oči širom otvorene.
– Najčešće prevare se događaju u vrijeme shopping groznica kada nastaje dosta lažnih siteova, koji imaju jedini cilj uzeti vam novac na brzinu. Jedan od sigurnijih načina plaćanja je i PayPal zato što on čuva novce na svom računu nekih 30 dana i onda u slučaju da dođe do nekakvog spora, PayPal će vam vratiti novac, kaže Marcel Majsan iz udruge Ecommerce Hrvatska.
Najčešća prevara je tzv. online fishing.
– Poruka ide nešto u stilu: “Hitno morate promijeniti lozinku, vaš račun je hakiran”. I onda će vas odvesti na neki link gdje morate ukucati password za svoj Facebook račun i na taj način će vam uzeti podatke Facebook računa, a ako ste i oglašivač onda u tom slučaju taj napadač koji vam je uzeo vaše podatke može iskoristiti vaš Facebook račun da bi oglašavao nekakve druge proizvode. Dakle, može potrošiti vaše novac, objašnjava Majsan.
Što vam treba biti sumnjivo
Čim vas traže podatke o kartici, zaustavite se.
– Broj kartice, dokad vrijedi kartica, i na kraju CVC broj. CVC ili CVV broj ne dajete nikome! Čim vas netko traži taj broj, znači da je najčešće riječ o prevari, osim ako se radi o kupovini na nekom web shopu koja koristi neki provjereni payment gateway sustav, upozorava Majsan.
Nemojte ponavljati istu lozinku na više mjesta, ne otvarajte sumnjive linkove i privitke. Ako izgleda predobro da bi bilo istinito, najčešće tako i jest, upozorava HRT.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu