Podstrana će dokazati da povijesno bogatstvo i maštovite legende mogu stvoriti destinacijske ikone koje privlače turiste, ali i izdašne investicije

Autor: Promo , 09. listopad 2019. u 22:00
Upravo je u Podstrani rođena inicijativa da se u 'priču' o suvremenoj promociji turizma uključi i znanost

‘Kralj Artur i Lucije Artorije Kast u Podstrani – od antičkih tragova do turističke ikone’ konferencija je kojom žele ukazati na nove smjerove upravljanja destinacijom.

Druga međunarodna konferencija o kralju Arturu i Luciju Artoriju Kastu održat će se 10.- 12. listopada ove godine u hotelu Le Meridien Lav u Podstrani, a to će reći niti kilometar od imanja koje je krajem 2. ili početkom 3. st. bilo dodijeljeno umirovljenomu vojnome velikanu Luciju Artoriju Kastu, i na kojemu je on u časti živio do kraja života. Njegove se titule – centurion, zapovjednik legija, prefekt rimske flote u Mizenu i upravitelj provincije Liburnije – čitaju na njegovoj nadgrobnoj steli, koja je zajedno s ulomcima sarkofaga i ostatcima imanja nađena u podstranskome naselju Sveti Martin.

Da je na temelju osobe i životopisa ovoga rimskoga uglednika nastala globalno poznata legenda o kralju Arturu pretpostavljeno je početkom 20. st., a danas tu pretpostavku novim dokazima i razmišljanjima podupiru mnogi znanstvenici, strani i domaći, kojih će većina sudjelovati i na ovoj konferenciji. Podstrana odavno plovi turističkim vodama, no kurs te "destinacijske plovidbe" vidljivo se mijenja upravo zahvaljujući novim povijesnim otkrićima, kao i novim interpretacijama već znane povijesne baštine.

''Pod skutima brda Peruna, toga kultnoga i jezičnoga spomenika koji svjedoči o prvim hrvatskim doseljenicima i njihovu legitimnom zaposjedanju ovoga područja, svjetluca nekoliko stoljeća stariji antički biser – kolijevka legende o kralju Arturu. I ne samo to! Na istome je mjestu, u Svetome Martinu, hrvatski knez Mislav 839. g. potpisao mirovni sporazum s mletačkim duždem Tradonikom, što je prvi zabilježeni samostalni čin jednog hrvatskog vladara. Povijest se na razmjerno malome podstranskome prostoru preslojava. A znamo da to nije samo povjesničarima zanimljivo. Zapravo je to sve manje zanimljivo samo njima.

Domaćini na svoj način brinu o svojoj baštini, a ljudi koji putuju žele upoznati kraj u koji su došli. Žele pješačiti povijesnim stazama, žele učiti o kulturnome nasljeđu, čemu svake godine svjedočimo. Podstrana održava korak s tim potrebama, promovirajući svoju kulturnu baštinu, u čemu osim Turističke zajednice sudjeluju i pojedinci i mjesne udruge. Međunarodni znanstveni skup o kralju Arturu doprinos je znanstvenome turizmu koji bi u Podstrani mogao zaživjeti'', rekli su iz Turističke zajednice Podstrane.

Destinacijske ikone su jedan od okidača kod turista pri odabiru destinacija kamo će putovati, a prepoznaju se kao konkretni sadržaji, resursi ili turističke atrakcije grada, lokaliteta, regije i države. U marketinškom smislu destinacijska ikona se načelno smatra čvrstim obilježjem, mada ona može biti i manifestacijskog tipa, složili su se predsjednik Ogranka Matice Hrvatske u Podstrani i pročelnik katedre za marketing Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Splitu Neven Šerić. U promociji turističkih destinacija i turističkih zemalja koriste se na različite načine. Najčešće u svrhu kreiranja željenog turističkog imidža destinacije, regije i turističke zemlje poveznicama s konkretnim destinacijskim ikonama.

Pored toga koriste se za privlačenje odabranih (novih) turističkih segmenata za prvi dolazak u destinaciju. Imaju svrhu i kod privlačenja turističkih investitora koji rado investiraju u smještajne objekte u destinacijama s mnoštvom raznovrsnih kategorija destinacijskih ikona. Kako ističu iz Podstrane uoči Druge međunarodne konferencije "Kralj Artur i Lucije Artorije Kast u Podstrani – od antičkih tragova do turističke ikone", primjer kreiranja destinacijske ikone Artoriusa Luciusa Kasta rezultat je vjerovanja i upornosti lokalnih entuzijasta Podstrane na čelu s gradonačelnikom Bartulovićem da se od te priče može kreirati globalno prepoznatljivu destinacijsku ikonu.  

Iskoristiv potencijal
Zahvaljujući dugoj povijesti življenja na ovim prostorima brojne su destinacijske ikone, a iste se prepoznaju na turističkim brošurama kojima se globalnom turističkom tržištu predstavljaju pojedine jedinice lokalne samouprave. Od Arene u Puli, preko Dioklecijanove palače u Splitu, Stonskih i Dubrovačkih zidina, pa do svega onoga što podrazumijeva konkretnu povijesnu priču i turistima zanimljive legende. Suvremenim turistima nisu uvijek zanimljive povijesne činjenice i teže novim iskustvima koja nerijetko traže u sferi izvan realnosti. 

''U toj sferi priče i legende su temelj kreiranja i upravljanja privlačnom destinacijskom ikonom. Destinacijska ikona može biti utemeljena i na određenoj fikciji no održavanje privlačnosti takve destinacijske ikone podrazumijeva velika financijska ulaganja. Smatram da je korisnije ukazati na destinacijske ikone koje se trenutno intenzivno ne valoriziraju, a predstavljaju iskoristiv potencijal  za daljnji rast turističke posjete u unutrašnjosti Republike Hrvatske. Globalno nedovoljno poznata krška jezera, povijesne kule i gradine, kao i ostaci, obilježja i legende iskoristive za razvoj dark turističke ponude koja ima sve više pobornika na globalnom turističkom tržištu; duh ribara i ukleti brod u Senjskim vratima, legenda o Lokrumskom prokletstvu, Legenda o Hasanaginici, selo hrvatskog vampira Jure Grande, kuća duhova u Lovranskoj dragi, ukleta kuća u Vrbovcu i drugi'',  rekao je Šerić.

Dobar primjer marketinškog upravljanja destinacijskom ikonom su Pozdrav suncu i morske orgulje u Zadru. Zahvaljujući aktivnostima marketinškog upravljanja vrlo brzo su ove dvije atrakcije na globalnoj razini prepoznate kao relevantne i privlačne destinacijske ikone. Originalno rješenje potencijalne destinacijske ikone su i zagrebačke fontane. Poruka utemeljena u vodi kao iznimno važnom globalnom resursu nije upitna, no potrebno je razviti konkretne marketinške aktivnosti kojima je zagrebačke fontane moguće transformirati u destinacijske ikone jer one to još nisu postale kao ni spomenuti kameni križ na vrhu Marjana u Splitu ili velebni kip Gospe u Primoštenu. Destinacijske ikone kao što su Arena u Puli, Dioklecijanova palača u Splitu, Dubrovačke i Stonske zidine zbog svog povijesnog značaja globalno su vidljive.

Ne promoviraju isključivo gradove u kojima su izgrađene već i Republiku Hrvatsku ''Storytellingom ih transformiramo u atrakcije koje definiraju konkretni elementi autentičnosti personificirajući specifičnu simboliku u svijesti i podsvijesti ciljane turističke populacije doprinoseći ne samo poticanju interesa za prvom posjetom konkretnoj destinaciji, već i stvaranju lojalnosti prema njoj'', dodao je Šerić. Vrijednost novih destinacijskih ikona može se sagledati u širem i užem smislu. U širem smislu zahvaljujući podršci uprava Ekonomskog fakulteta tijekom proteklih desetak godina uspostavljena je voluntaristička suradnja s Podstranom u kojoj su sudjelovali profesori i studenti. Studenti diplomskog studija turizma su temeljem te suradnje najviše i profitirali. Upravo iz tih studentskih generacija regrutirale su se mnoge kreativne djelatnice više turističkih zajednica u okruženju, direktorice i direktori malih baštinskih hotela i drugi specijaliziran i potreban kadar.

U njihovom profesionalnom radu prepoznaju se alati koje su usvajali tijekom studija upravo na poslovnom slučaju razvoja i transformacije povijesne u turističku priču o Artoriusu Luciusu Kastu. Koristeći iste alate danas u svojoj poslovnoj praksi hotele koje vode transformiraju u destinacijske ikone, odnosno kreativno doprinose stvaranju novih destinacijskih ikona u sklopu turističkih zajednica u kojima su zaposleni. U užem smislu otkrića povijesnih artefakata vezanih uz Luciusa Artoriusa Kasta u Podstrani predstavljaju vrijedan turistički potencijal jer su znanstvenim radovima povjesničara iz Velike Britanije na prvoj međunarodnoj konferenciji održanoj u Podstrani prije 7 godina znanstveno dokazane poveznice životnog puta ovoga rimskog ratnika i vojskovođe s nastankom legende o Kralju Arthuru. S obzirom na tu činjenicu bilo bi potpuno nelogično tu poveznicu ne iskoristiti kao destinacijsku ikonu Podstrane.

Naravno potrebno ju je marketinški uobličiti kako bi ova turistima privlačna legenda postala dijelom imidža Podstrane. Ona već jeste dio identiteta Podstrane jer je arheološkim artefaktima dokazana poveznica Luciusa Artoriusa Kasta s ovom destinacijom, a kolege znanstvenici iz Velike Britanije su svojim znanstvenim radovima argumentirali poveznice ove povijesne ličnosti s legendom o Kralju Arthuru. Potvrda prepoznatljivosti ove destinacijske ikone je rastući broj turista koji odsjeda u Podstrani prvenstveno zbog tog destinacijskog sadržaja s kojim je prethodno upoznat temeljem e-promocije koju učinkovito provodi lokalna turistička zajednica, a istome doprinose i ovakve znanstvene manifestacije. 

Marketinška kreativnost
Potencijal destinacijske ikone koja povezuje Artoriusa Luciusa Kasta s Kraljem Arthurom se primarno ogleda u mnogim postojećim iskoristivim marketinškim rješenjima koja se efikasno komercijaliziraju u određenim destinacijama na prostoru Velike Britanije. U slučaju Podstrane postoji povijesna poveznica podrijetla Artoriusa Luciusa Kasta sa znanstvenim argumentima veze te povijesne ličnosti s nastankom legende o Kralju Arthuru. Ostalo je marketinško posao, a u marketinškoj kreativnosti samo je nebo granica.  U razvoju i upravljanju destinacijskim ikonama ne smije se zanemariti kulturno povijesne resurse, no treba ih transformirati tako da budu privlačni što većem broju turističkih segmenata, jer će u protivnom privlačiti isključivo dobno danas najstariju generaciju koja polako odlazi.

Za takve transformacije su kompetentni marketinški stručnjaci, što ne znači da konzervatori i povjesničari umjetnosti nemaju svoju ulogu u tim procesima. Njihova istraživanja su temelj na kome marketinški stručnjaci komercijaliziraju i predlažu učinkovite načine valorizacije takve baštine sukladno turističkim trendovima i preferencijama ciljanih turističkih segmenata.  Nalazi recentnih istraživanja u Republici Hrvatskoj i na globalnoj razini dokazali su da državna tijela i institucije sporo reagiraju na inicijative koje mogu doprinijeti  globalnom pozicioniranju potencijalno vrijednih nacionalnih turističkih ikona.

Dobra globalna praksa dokazala je učinkovitost lokalnih inicijativa s predstavnicima lokalne samouprave i lokalnim turističkim uredima. Zbog toga je primjer Podstrane, odnosno inicijativa njihovog načelnika, gospodina Bartulovića i lokalnih entuzijasta koji su u ovu priču uvukli i znanstvenu javnost prije desetak godina predstavlja model učinkovitog povezivanja lokalnih inicijativa s marketinškom turističkom strukom. Povijesna priča vezana uz Artoriusa Luciusa Kasta je kroz njen razvoj transformirana u potencijalno vrijednu destinacijsku ikonu primarno poveznicama s Kraljem Arthurom.

Prva međunarodna konferencija vezana uz povijesne artefakte Luciusa Artoriusa Kasta održana u Podstrani prije 7 godina rezultirala je implementacijom povijesnih činjenica vezanih uz toga rimskog ratnika i vojskovođu u turistički imidž Podstrane. Konferencija i objavljeni znanstveni radovi su potaknuli razvoj različitih turističkih sadržaja vezanih uz tu život te povijesne ličnosti u Podstrani. 

Pragmatičan doprinos konferencije u području turizma će se ogledati u prezentaciji mnogih praktičnih rješenja marketinški iskoristivih poveznica legende o Kralju Arthuru s Podstranom, predstavljanjem različitih kategorija destinacijskih ikona iz globalne turističke prakse, upoznavanju s modelima praktičnog upravljanja destinacijskim ikonama u turizmu, te argumentaciji opravdanosti standarda odgovorne i održive turističke valorizacije destinacijskih resursa, primjerima implementacije povijesnih priča i legendi u upravljanju turističkim razvojem destinacije te globalnim iskustvima razvoja i upravljanja specijaliziranim turističkim proizvodima temeljenima na povijesnim pričama i legendama.

New Report

Close