Marketinški stručnjak i psiholog Marc Andrews u svojoj novoj knjizi Hidden Persuasion istražuje niz taktika pomoću kojih oglašivači reklamiraju i prodaju svoje proizvode. "Ljudi smatraju kako svoje odluke i izbore donose svjesno i racionalno, u skladu sa željama, interesima i motivacijom", objašnjava Andrews za Wired. Međutim, kako kaže, većinu naših odluka na dnevnoj bazi donosimo na nesvjesnoj razini, što znači da smo poprilično ranjivi prema pokušajima uvjeravanja koji utječu na našu podsvjest. Oglašivači znaju mnoge načine pomoću kojih manipuliraju našim ponašanjem, a Wired ih je izdvojio nekoliko najučinkovitijih.
Antropomorfizam
Što proizvod više djeluje 'ljudski', osjećamo se jače povezani s njime. To čak može biti i logotip koji podsjeća na nasmijano lice. Često pridodajemo emocije i misli objektima, što u konačnici rezultira time da osjećamo povezanost prema stvarima kao što su boce piva ili proizvodi za kućanstvo, kaže Andrews. Drugim riječima, što više razvijamo 'osjećaje' prema oglašavanom proizvodu, veća je vjerojatnost da ćemo ga i kupiti.
Pouzdanost
Svako lice koje vidite u reklami je pažljivo odabrano na temelju niza kriterija. Jedno od njih je i koliko osoba djeluje pouzdano. Osobe s užim licima se doživljavaju kao pouzdanije od onih sa širokim, kao i one sa smeđim očima nasuprot plavima, a oglašivači znaju kako to iskoristiti.
Ograničenost
"Još samo jedna karta je dostupna po ovoj cijeni". Ovakva poruka će vrlo vjerojatno stvoriti poriv za kupnju, jer osjećamo neugodu da će proizvod ili usluga kasnije poskupiti, a mi ćemo to propustiti. Istovremeno, ovakva tehnika djeluje jer nas podsjeća da će naša mogućnost izbora uskoro nestati.
Društvena potvrda
Oglašivači često koriste taktike koje su povezane s našom društvenom nesigurnošću. Ako velik broj ljudi nešto odobrava, vrlo je vjerojatno da će se to i nama svidjeti. Zapitajte se samo koliko vaš izbor zubara ili frizera ovisi o preporukama prijatelja i poznanika. U oglašivačkom pak smislu čak i jednostavan slogan poput "Devet ljudi od deset izabralo je Tide" može imati snažan utjeca na ljudsko ponašanje.
Obrnuta psihologija
Najbolji način da nekoga potaknete na kupnju je da ga uvjerite kako to zapravo ne mora kupiti. Oglašivači su usavršili umjetnost obrnute psihologije i ona zapravo radi u njihovu korist. Činjenica je da nitko ne voli da mu se govori što treba uraditi i zbog toga će vas oglašivači pokušati uvjeriti kako imate izbor. Jedan od načina je korištenje transparetnog pristupa ili čak nedostataka nekog brenda, a drugi korištenje fraza poput: "Slobodno možete izabrati drugi usisavač", "Možda se nećete složiti s time, ali.." Poigravajući se činjenicom kako potrošači ne vole da ih se uvjerava u nešto, oglašivači ih zapravo uvjeravaju da vole njihove brendove.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu