Ne želim raspravljati o hijerarhiji, već idejama koje mijenjaju svijet

Autor: Tatjana Tadić , 11. travanj 2013. u 13:45
Klaus Hahn (zadnji lijevo) na fotografiji s kolegama iz agencije Volontaire

Jedan od osnivača i direktor neobične agencije Volontaire predavač je Dana komunikacija.

Klaus Hahn jedan je od suosnivača kreativne agencije Volontaire u koju je došao nakon dvadeset godina rada agencijama kao što su Leo Burnett, Y&R i Publicis u Švedskoj, Kanadi i Njemačkoj. Pregledavanje radova agencije Volontaire i njihovu organizaciju vjerovatno će svakom kreativcu izazvati potrebu da im pošalje životopis i odseli u Švedsku: Volontaire naime nudi slobodno vrijeme za hobije tijekom ponedjeljka i mogućnost da se "iznajmi" stol u agenciji i tako svjedoči kako nastaju kreativna rješenja.

Od "iznajmljivača stola" Hahn je kao najživopisniju odabrao ženu koja plete veliko povrće. Premda je agencija u četiri godine koliko postoji osvojila niz kreativnih nagrada, uključujući Grand Prix i dva Srebrna lava u Cannesu, zlatni CLIO, dvije zlatne i jednu srebrnu nagradu EuroBest, nagradu Tomorrow Award, te zlatni Euro-EFFIE, čini se kako su agenciji više ponosni na to što predstavljaju sedamnaest individualaca koji strasno rade svoj posao nego na osvojene nagrade.

Volontaire agencija pokrenula je zanimljiv projekt Desk. Kako ste smislili ideju iznajmljivanja stola u uredu i koji je profil ljudi koji iznajmljuju stolove? Tko vam je najviše pomogao i jeste li nekoga zaposlili nakon mjeseca?
Desk funkcionira od početka rada agencije prije 4 godine. Ideja je potaknuti suradnju i interakciju s različitim drugim disciplinama i iskustvima. Svatko se može prijaviti da sjedi bez najamnine za "stolom" u trajanju jednog mjeseca, osim ako nije radio u oglašivačkoj industriji. Ponekad imamo plodonosnu izmjenu ideja, a ponekad korisnik "stola" radi isključivo za sebe. Upoznavanje novih disciplina i ljudi uvijek je nadahnjujuće i zanimljivo. Imali smo mnogo odličnih profesionalaca, od žene koja plete po velikome povrću, preko organizacije za testiranje potrošača do specijalista iz psihometrije.

Način na koji funkcionirate čini se neobičan. Da li je to uobičajeno za Švedsku ili je Hrvatska prekonzervativna?
Ha-ha haa. Volontaireova metodologija još uvijek je pomalo neobična, iako je počinje koristiti sve veći broj agencija. Zanimljivo je da većina nas imamo ranije iskustvo iz velikih i konzervativnih oglašivačkih agencija. Spojilo nas je to što se svijet izmjenio, ali se većina agencija nije prilagodila novonastalim okolnostima. (Švedska zasigurno vodi u razvoju zbog izvanrednog proboja interneta. Moje zadnje istraživanje pokazuje kako 93% Švedske populacije koristi internet i to s brzim pristupom. U usporedbi s Hrvatskom to je 33% više.)Tradicionalno oglašavanje, poput deranja u lice potrošačima s mnogo medijskog pritiska, rapidno gubi svoju učinkovitost. Naš cilj je pomoći klijentima u dokazivanju kako njihov brend obećaj više kroz svjesne akcije i angažiranje pojedinaca da ih dobrovoljno šire dalje. 

Agencija ima projekt, jednosatna stanka ponedjeljkom koji ljudi koriste kako im odgovara. Mačevanje u uredu najbizarniji je primjer? Koliko kreativnosti dopire do potrošača zbog slobode koju dajete zaposlenicima?
Mačevanje je sigurno najbizarniji primjer. Posebice zato što se odvija pokraj mjesta gdje vam radi kolega. Glavna ideja stanke ohrabriti je psihičku aktivnost zato što vjerujemo da je balansirani životni stil bolji za pojedinca i za kreativnost. Ideje moraju biti njegovane talentom i iskustvom, čak i znatiželjom prema svemu što nas okružuje.

Negdje sam pročitala da nikad nećete učiniti dva koraka: proširiti se i umrežiti. Jesu li vaša iskustva s umrežavanjem i spajanjem agencija loša? Ili biste izgubili 'libido' u Volontaireu da to učinite?
Nadam se da ćemo se proširiti, npr. porasti u smislu prihoda i veličine, ali sve dok je to sporo, kontrolirano i ostaje ispod 40 ljudi. Vjerujem da je budućnost u velikim mrežama. To je veliki globalni posao. To nema veze s brzim promjenama koje su potrebne kako bi ostali izvrsni u pitanju kreativnosti. Nagrada Mreža godine u Cannesu je primjer kapitulacije pred novcem. Mi u Volontaireu smo više nego sretni što si sami krojimo sudbinu. Većina nas je radila u velikim mrežama, što je u manjim tržištima jako dalekog od tog sna. U današnjem umreženom svijetu čak i mala agencija može djelovati internacionalno, a to je nešto čime ćemo se više baviti u budućnosti. Osobno volim raditi bez izvještavanja sjedišta o financijama te diskusijama o broju zaposlenika i hijerarhiji umjesto sjajnim idejama koje mijenjaju svijet. 

Vaše snimke nisu producirane u stilu Hollywooda, nego imaju više dokumentarni karakter. Da li je to Volontaireova posebnost ili mi u Hrvatskoj (i drugdje) želimo osvijetliti stvarnost?
Općenito ne želimo da agencija bude prepoznata kao producent za drukčije klijente nego im radije ostavljamo da budu posebni. Sve u svemu, ne produciramo puno televizijskih reklama. Dosta snimki koje radimo većinom su objavljene digitalno, a ne na tradicionalnoj televiziji ili u kinu. Implicirate li da je Švedska stvarnost svjetlija od Hrvatske?! Osobno nisam u to baš siguran.

Možete li nakratko opisati kako ste osmislili ideju za kampanju Švedski kustosi? 
U srži švedske brend platforme je progresivnost. "Progresivnost" je nešto poput "dopadljivosti" – ne možete ih zahtijevati ili oglašavati, morate to dokazati u akciji. Imali smo stoga bolju ideju kada su nas tražili iz dvije vladine agencije da redizajniramo službene twitter profile države.

Hrvatska pokušava definirati sebe kao turističku zemlju, ali načini promocije su nam zastarjeli (izlaganja na sajmovima, tiskanje brošura, ponekad televizijski oglasi). Imate li neke podatke koliki profit je ostvaren od @Sweden kampanje (osobito zaradu od turizma) i podatak kolika je dobit od uloženoga?
Tražite me da vam otkrijem sve što planiram prezenirati unaprijed. 🙂
Odgovor na vaše pitanje je: Ne. Twitter kampanja samo je jedna od mnogo komunikacijskih aktivnost i ne može se promatrati zasebno. Imam jedan zapanjujući podatak kako je dobit veća 400 puta od ulaganja. Međutim, važno je shvatiti da je turistička agencija VisitSweden samo jedna od dvije institucije iza ovoga projekta. Švedski institut s druge strane radi na projektima demokratizacije, studija u Švedskoj i kulturalne razmjene. Kampanja "Švedski kustosi" zato nije turistička kampanja nego inicijativa za brendiranje nacije.

Koliko dnevno ili godišnje životopisa zaprima vaša agencija? (Nakon prezentacije Volontaire vjerojatno ćete ih dobiti mnogo iz Hrvatske).
Mnogo ih pristiže zato što smo aktivni u školama i znamo pružiti dugoročno iskustvo u učenju za pripravnike. Nas je samo 17 i ne možemo pružiti priliku mnogima drugima.

Jeste li pregledali hrvatsku agencijsku scenu kada ste odlučili nastupiti na Danima komunikacija? Imate li neko mišljenje, komentare ili prijedloge? Jeste li našli nešto posebno zanimljivo?
Voli bih odgovoriti na ovo pitanje nakon što sudjelujem na Danima komunikacija i izgradim vlastito mišljenje, radije nego da slušam svog kolegu Davida Orlića koji je hrvatskih korijena. 

Profil na Twitteru

Švedski kustosi

Švedska je prva država koja je otvorila svoj profil na Twitteru i to na inicijativu Švedskog instituta i agencijom VisitSweden. Po jedna osoba koju odabere VisitSweden postaje kustos Švedske i ima priliku na tom profilu tjedan dana pisati o sebi i svijetu oko sebe i na taj način govori švedskom načinu života. Profil koji je dobio naziv 'najdemokratičniji Twitter profil' prvi tjedan u prosincu 2011. uređivao je pisac Jack Werner, a nakon njega ljudi svih mogućih profila od direktora marketinga, seljaka koji uzgaja ovce do vozačice kamiona i deklarirane lezbijke koja obožava kavu. Kustosom se može postati ispunjavanjem ankete na stranici VisitSweden, a institut bira kustose tako da pokrije sve skupine ove multikulturalne zemlje. Postovi nisu samo hvalospjevi, kustosi su iz svog kuta kritizirali i upozoravali na neke probleme. 

Zarada od 40 milijuna dolara

Odziv je bio nevjerovatan: u samo šest tjedana otkako se pojavio profil je dobio 25.000 sljedbenike iz 120 zemalja, a smatra se kako su tekstovi objavljeni o Kustosima vrijedili gotovo 40 milijuna dolara zarade u oglašavanju. Švedska je tim profilom osvojila mnoge simpatije i pokazala kao progresivna zemlja koji svatko želi posjetiti. Agencija Volontaire je za nju nagrađen Zlatnim lavom u Cannesu prošle godine.

Komentirajte prvi

New Report

Close