Hrvatska je nedavno bila domaćin Svjetskog kupa u reliju, WRC, što je rang događaja kakvih na ovim prostorima nije bilo desetljećima – još od Grand Prixa 1980-ih na Grobniku.
Iako je korona dobrano poremetila taj festival autoutrka, a i uglavnom je izostao i glamur koji prati takva događanja, svejedno je sigurno da će se to pozitivno odraziti na automoto sport i zajednicu u Hrvatskoj. Davorin Štetner, predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza (HAKS), naglašava da je WRC utrka donijela veliku promociju automobilizma te će i Savez na tom valu pokušati ostvariti nove benefite za naš sport.
“Fokusirali smo se na karting kao na temeljnu disciplinu jer nam je najproblematičniji. Nedostaje infrastruktura. Staze u Zagrebu i okolici više nema, Dalmacija nema niti jednu… Ovo su pitanja koja se ne mogu riješiti preko noći. Imamo novo vodstvo kartinga te očekujem mnogo od njih. Je li WRC rezultirao većim interesom sponzora za općenito autosport vidjet ćemo vrlo brzo”, kazao nam je Štetner.
Još je, napominje, neizvjesno hoće li se WRC i dalje održavati u nas, pregovori su u tijeku i imamo šanse da nas FIA stavi u kalendar već i za sljedeću godinu. Korona je utjecala i na automobilistički sport, kako u Hrvatskoj, tako i u svijetu.
“Covid je ostavio traga na organizatorima, ali i natjecateljima. U odnosu na godine prije imamo prepolovljeni broj natjecanja. Ipak imamo i napretka u kružnim utrkama koje su godinama bile zapostavljene. Zbog korone otvorila se prilika da se ubacimo u utrke ESET Cupa koje se voze na svjetski poznatim stazama poput Hungaroringa, Red Bull Ringa, Slovakia Ringa i ostalih”, ističe Štetner.
Dodaje da je direktor discipline Dean Grbac napravio odličan posao svojim angažmanom, a činjenica da “kućni kanal” Kreator TV radi izravne televizijske prijenose te serije omogućila je da promotoru postave uvjete da naši vozači moraju imati puno niže cijene startnina što su i uspjeli.
Osigurali su i sponzora – tvrtku Neva logistika koja vozi bez ikakvog troška sve natjecateljske aute na sve kružne utrke. Ovi potezi rezultirali su odličnim odazivom vozača prošle godine, a ove imaju veliko poboljšanje voznog parka što znači da idu u dobrom smjeru.
Infrastruktura – velika boljka
Za razliku od Formule 1, ostatak automobilizma je nekako gurnut u drugi plan te bi rijetko tko mogao imenovati bilo kojeg trkača izvan F1.
“Imamo i mi tu heroja, ali su puno manje poznati široj publici nego piloti F1. Dolaskom društvenih mreža to se malo promijenilo pa možete vidjeti primjere poput Juraja Šebalja koji odlično koristi taj segment. Činjenica je da imamo svoju publiku – za primjer, prošle godine brdska utrka u Skradinu imala je više od 7000 gledatelja. U Buzetu se godinama preko vikenda okupi i do 20.000 gledatelja.
Da nije bilo Covida lani NASCAR bi gledalo više od 15.000 ljudi. Vidjeli ste sad WRC – usprkos svim molbama i apelima koje smo neprestano upućivali utrku je pratilo više od 120.000 gledatelja. Utrke ubrzanja privlače na desetke tisuća posjetitelja. Ovo sve pokazuje da hrvatska publika voli automobilizam. Zbrojimo li odlične podatke o gledanosti utrka koje prenosimo uživo – možemo s pravom razvijati ovaj sport jer zaista postoji veliki interes”, navodi Davorin Štetner.
No, dok publike ne manjka, infrastruktura je velika boljka jer je riječki Grobnik naša jedina prava kružna staza. “Zadnjih godina napravili su veliki napredak i ulaganja, a s njima imamo odličnu suradnju te novog člana Upravnog odbora Roberta Žikovića koji je i član Uprave Automotodroma Grobnik. Osigurali smo besplatne treninge za sve vozače s hrvatskim licencama što se pokazalo kao pun pogodak. Sljedećih godina mogli bismo dobiti još jednu stazu, ali o tom je još prerano govoriti”, kaže predsjednik HAKS-a.
Pojašnjava da se veliki napredak događa u Istri gdje njihov član Edi Milokanović investira u offroad stazu u Gambetićima kraj Višnjana. “Ciljamo na dovođenje Europskog prvenstva u autocrossu kroz koju godinu. Karting infrastruktura je problem.
Imamo staza, ali nisu licencirane osim jedne u Virovitici gdje naš klub Cobra Virovitica već godinama spašava prvenstvo. Pokušat ćemo pomoći Novom Marofu, Puli, Čakovcu i još nekima da zajednički nađemo načina da se licenciraju. Staze danas moraju biti jako sigurne jer radi se o velikim brzinama i djeci. Tu ne možemo raditi previše kompromisa”, rezolutan je Štetner.
Karting kao osnova
U Savezu vide karting kao osnovu svega te će i nadalje u taj segment ulagati najviše napora i novca. “Evo nedavno je nekolicina nas iz Upravnog odbora odlučila kupiti baby kartove koji su osnova za ulazak klinaca u karting kako bismo potaknuli osnivanje karting škole u Zagrebu iz koje bi se mladi uključivali i službeno u Prvenstvo Hrvatske. Uskoro kreće karting slalom za sve, a koji je zbog Covida stao.
Pomoći ćemo nekim vlasnicima staza da ih obnove i licenciraju. Bez mladih kartingaša teško možemo očekivati veće pomake. Imamo i veoma agilne organizatore natjecanja tipa Formula driver koja redovno okuplja 100-ak natjecatelja po utrci.
Hrvatska je najjača u brdskim utrkama – tu imamo i dva europska prvaka, Pulića i Muhvića. Na kraju imamo super atraktivni NASCAR koji će se u Hrvatskoj voziti naredne tri godine, a nadam se i duže! U prvom odgovoru rekao sam da smo najveći korak napravili s kružnim utrkama – tu očekujem daljnje jačanje, ali ovdje ćemo pokušati organizirati i kup natjecanje istovjetnih automobila te tako uvesti onaj najatraktivniji segment u ta natjecanja”, zaključuje Štetner.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu