Mediji i marketing 2023
Mediji i marketing

Na temu suicidalnosti broj upita u godinu dana skočio 53%

Projekt Mentalna higijena pomaže djeci, mladima, ali i roditeljima.

Danica Gršković
14. prosinac 2023. u 22:00
Inicijator kampanje je Wiener osiguranje u partnerstvu s udrugom Hrabri telefon/PD

Projekt Mentalna higijena bavi se temom mentalnog zdravlja djece i mladih, a cilj je pružanje dodatnog znanja i pomoći u području mentalnog zdravlja ovih dobnih skupina. Inicijator kampanje je Wiener osiguranje u partnerstvu s udrugom Hrabri telefon.

S problemima mentalnog zdravlja susreću se djeca i mladi u Hrvatskoj što pokazuje i izvješće Stanje djece u svijetu za 2021. Prema podacima gotovo 12% djece u dobi od 10 do 19 godina u Hrvatskoj, odnosno njih gotovo 50 tisuća, ima probleme s mentalnim zdravljem. Ove alarmantne brojke, ali i nedostatak dijaloga u javnosti te stigma koju ova tema nosi u našem društvu, dodatno su ih potaknuli da naprave nešto relevantno, održivo i učinkovito.

“U Wiener osiguranju 2019. i 2020. bavili smo se temom cyberbullyinga kroz društveno odgovoran projekt Utočište Hrabrih Online (UHO). Glavni alat projekta bila je stručna platforma na kojoj su djeca mogla anonimno zatražiti pomoć stručnjaka u borbi protiv cyberbullyinga.

Kako je sve počelo...

U Wiener osiguranju su se 2019. počeli baviti temom cyberbullyinga kroz društveno odgovoran projekt Utočište Hrabrih Online (UHO).

Nažalost, brzo smo uvidjeli da se često javljaju s ozbiljnim problemima jer su se posljedice cyberbullyinga izravno odrazile na njihovo mentalno zdravlje. U tom trenu znali smo da će nastavak našeg DOP projekta ići u smjeru mentalnog zdravlja”, poručuje direktorica Sektora marketinga i komunikacija Wiener osiguranja Alina Selanac.

Projekt je započeo 2022. lansiranjem jedinstvene edukativne platforme mentalnahigijena.hr na inicijativu Wiener osiguranja, a traje i dalje, kao i edukativna nacionalna kampanja kroz interaktivne digitalne upitnike diljem Hrvatske.

Destigmatizacija kao rješenje
Glavni cilj je pomoći što većem broju mladih kroz stručne i edukativne alate, a ujedno i destigmatizirati ove teme, kako bi oni kojima je pomoć potrebna reagirali na vrijeme i bez srama. “Zahvaljujući odličnoj suradnji s udrugom Hrabri telefon, dosad smo producirali više od 80 edukativnih članaka i videa dostupnih na platformi mentalnahigijena.hr, održali smo radionice i predavanja za roditelje, te natječaj na temu mentalnog zdravlja na koji se prijavilo više od 90 osnovnih škola iz cijele Hrvatske”, ističe Alina Selanac.

Važnost ovog projekta prepoznale su i državne institucije, pa su ove godine dobili potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja te Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike. Nadaju se da će Mentalna higijena inspirirati roditelje, profesore, učenike, ali i institucije da više pažnje posvete ovoj temi. Projekt je uvelike pomogao brojnoj djeci, a ona su i daleko svjesnija koliko toga oni mogu učiniti za svoje mentalno zdravlje, kako si pomoći i gdje potražiti pomoć.

35

posto upita mladih putem chata odnosilo se na temu mentalnog zdravlja

“U sklopu projekta provodili smo radionice,,Mala škola mentalne higijene” s učenicima viših razreda osnovnih škola. Bilo nam je fascinantno vidjeti koliko su mladi svjesni brige o mentalnom zdravlju, ali kako ipak postoje velike razlike od razreda do razreda. Vidi se utjecaj rada s djecom, razgovora i prijašnjih radionica koje su djeca imala u sklopu nastave, sata razrednika i slično”, poručuje asistentica programske koordinatorice na Hrabrom telefonu Dora Vranjican Leško.

U radu na projektu sudjeluje petero ljudi, no osim njih podršku u radu pružile su i kreativna agencija Señor, te njihova digitalna agencija iProspect koja je osigurala da platforma funkcionira kako treba, kao i svi social media kanali i digitalne kampanje.

“Ovo radimo s velikim entuzijazmom. Interno je riječ o timu od petero ljudi na koje sam iznimno ponosna, a osim toga, želim istaknuti sjajne partnerske suradnje koje smo ostvarili, započeli ili dodatno učvrstili na ovom projektu. Osim Hrabrog telefona kao stručnog partnera, u samom startu podržala nas je naša kreativna agencija Señor. Oni su donirali svoje vrijeme, znanje i kreativnost i zahvaljujući njima naš projekt ima jedinstven vizualni identitet koji je zanimljiv mladima i omogućava nam da jednostavno s njima započnemo dijalog o ovoj važnoj temi”, prepričava Alina iz Wiener osiguranja.

Ove godine podržali su ih i partneri iz Go2Digitala, koji su im ustupili svoje digitalne panele za nacionalnu kampanju i uz čiju pomoć su kreirali digitalni upitnik.

Glavni uzroci problema
Mladi žive, odrastaju i razvijaju se u različitim životnim okolnostima. Svatko od njih doživljava vlastite prepreke u odrastanju i neće iste situacije kod svih dovesti do razvoja značajnih teškoća. Stoga je teško govoriti o jednom uzroku problema mentalnog zdravlja.

“Ono što znamo da može dovesti do teških dugoročnih posljedica je doživljavanje i svjedočenje zlostavljanju i zanemarivanju, odrastanje u nepodržavajućoj okolini te nerazumijevanje okoline za postojeće teškoće. S obzirom na porast ozbiljnih teškoća mentalnog zdravlja kod mladih, poput samoozljeđivanja i suicidalnosti, možemo zaključiti da se mladi u današnjem svijetu, uz očekivane razvojne izazove, susreću sa sve više prepreka za stabilno odrastanje”, ističe Dora iz Hrabrog telefona.

Zbog pandemije, potresa i svakodnevne izloženosti prikazima globalnih katastrofa na društvenim mrežama, osjećaj sigurnosti im je narušen. To doprinosi sve višim razinama depresije i anksioznosti kod mladih koji nemaju razvijene strategije suočavanja s kroničnim stresom kojem smo sve više izloženi.

Prošle godine je pomoć na dječjoj liniji tražilo 1245 djece i mladih. Najčešće teme s kojima su se javljali bile su psihosocijalne teškoće i mentalno zdravlje (28%), zlostavljanje i nasilje (23%), traženje informacija (21%), obiteljski odnosi (20%) i odnosi s vršnjacima (15%).

“Pozivi vezani za mentalno zdravlje uključivali su najviše teme vezane uz suicidalnost (46%), samoozljeđivanje (30%), depresivnost (26%) i anksioznost (16%). Zabrinjavajući je podatak da je prošle godine broj upita s temom suicidalnosti narastao za 53% u odnosu na prethodnu godinu. Prisutan je i porast upita na temu samoozljeđivanja od 43% u odnosu na prethodnu godinu”, napominje predsjednica Hrabrog telefona Hana Hrpka.

Na Hrabrom telefonu mladima je pomoć dostupna svakim radnim danom od 9 do 20 sati na broju 116 111. Ipak, najčešće nam se javljaju putem e-savjetovanja (chat i e-mail), a čak 35% upita putem chata odnosilo se na temu mentalnog zdravlja.

“Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, većina problema ovog tipa i dalje ostaje neprepoznata, a samo 50% djece dobiva potrebnu pomoć. Mnogi su razlozi za to: sram i strah od osuđivanja, nedostatak informacija kome i kako se obratiti, dostupnost službi te nedostatak podrške i umanjivanje problema od strane odraslih iz njihove okoline”, istaknula je Dora iz Hrabrog telefona.

Iako su mladi sve otvoreniji prema traženju pomoći, primjećujemo da to nažalost još nije dovoljno.

“Neupitno je da potreba postoji, a samim time je i za nas u Wieneru neupitno da ovaj projekt ide dalje. Pred nama je još puno posla i zato nastavljamo razvijati Mentalnu higijenu kako bi u Hrvatskoj postalo normalno pričati otvoreno o osjećajima i zakazati termin kod stručnjaka, kao što je normalno zakazati termin kod frizera”, poručila je Alina Selanac.

New Report

Close