Na ruskoj votki zarađuju Britanci i Francuzi

Autor: Poslovni dnevnik , 17. srpanj 2014. u 22:00
Votka na svjetskom tržištu sustiže viski uglavnom zahvaljujući zapadnim, a ne ruskim proizvođačima

Votka na svjetskom tržištu sustiže viski zahvaljujući zapadnim brendovima Smirnoff i Absolut, a ne ruskim proizvođačima, piše Ruski vjesnik.

Prema rezultatima istraživanja britanske kompanije za proučavanje tržišta Euromonitor, prodaja viskija u svijetu će u odnosu na razini iz 2013. porasti za 17% i dostići će 3481 milijarde litara godišnje, dok će votke biti prodano za 0,8% manje – 3428 milijarde litara.

Za najprodavanije alkoholno piće na svijetu, kineski bajđu (baijiu), većina ljudi vjerovatno nije niti čula, a časopis Drinks International godišnje ga se proda 4995 milijardi litara. Na drugom mjestu zasad se nalazi votka – sa 3,5 milijarde litara godišnje, a na trećem je mjestu viski s 2,9 milijarde prodanih litara."Posljednjih 300 godina viski je prednjačio u svijetu među žestokim pićima i na svijetu nije postojao proizvod koji bi mu što se tiče izvoza predstavljati konkurenciju. Svojevremeno je bilo pokušaja da se na taj način plasira tekila, ali to nije uspjelo. Votka je jedino piće kojem je to pošlo za rukom", objasnio je za Ruski vjesnik direktor Centra za proučavanje federalnog i regionalnih tržišta alkohola (CIFRRA) Vadim Drobiz.

Prema njegovim riječima, ovaj proces je započeo 1981., kada se u Švedskoj pojavila votka Absolut, a izlaskom na američko tržište počela je brzo stjecati popularnost među ekskluzivnim pićima. "U SAD-u se popije 750 milijuna litara votke godišnje – to je drugo tržište votke na svijetu poslije ruskog, pri čemu se ono uvećalo nekoliko puta tijekom posljednjih godina. Votka je na svjetskom tržištu stekla popularnost kako u koktelima, tako i kao čisto piće", objašnjava stručnjak. Međutim, prema riječima Vadima Drobiza, votka na svjetskom tržištu sustiže viski uglavnom zahvaljujući zapadnim, a ne ruskim proizvođačima. U svijetu je 2013. bilo prodano najviše votke pod brendom Smirnoff britanske kompanije Diageo – 234 milijuna litara, dok drugo mjesto zauzima Absolut francuske kompanije Pernod Ricard (koja je od 2008. vlasnik proizvođača švedske votke) s 108 milijuna litara godišnje."Ruske kompanije su za godinu dana izvezle samo 50-60 milijuna litara votke, pri čemu se radi uglavnom o jeftinim proizvodima. Zemljama izvan teritorija nekadašnjeg SSSR-a nismo isporučili gotovo ništa. Recimo, u SAD izvozimo najviše 15 milijuna litara votke godišnje", kaže Drobiz.

Prema njegovim riječima, na svjetskom tržištu ruski proizvodi su slabo prepoznatljivi, a jedini izuzetak je Ruski standard Rustama Tarika, čija je prodaja porasla za 3,6% i dostiže 24 milijuna litara godišnje. "Brišu se granice pojma 'ruska votka'. Tek se sad počinjemo zalagati za njezinu zaštitu. Strani proizvođači su nas istisnuli s tržišta", kaže ovaj stručnjak.Prema podacima Federalne službe za državnu statistiku (Rosstat), potrošnja votke u Rusiji opada, međutim prema Drobizovim riječima treba uzeti u obzir da na ruskom tržištu alkohola samo 35-40% odlazi na legalnu proizvodnju. "U svim bivšim republikama SSSR-a, uključujući Rusiju, Ukrajinu i Kazahstan, više od polovine tržišta čini ilegalna proizvodnja", objašnjava.

Prema procjenama Rosstata, proizvodnja votke u zemlji je 2013. opala za 12,3% i dostigla 857 milijuna litara. Istovremeno potrošnja viskija u svijetu raste. Prema podacima Savjeta proizvođača žestokih alkoholnih pića SAD-a, prodaja viskija u ovoj zemlji je 2013. porasla za 10,1% i iznosila je 643 milijuna dolara. S druge strane, porast izvoza iz SAD-a burbona i viskija iz Tennessyja je 2013. u odnosu na 2012. iznosio 5%, pri čemu je, prema podacima ove organizacije, vrijednost izvoza dostigla 1,005 milijardi dolara.

Prodaja američkog pića je najbrži porast doživjela u Japanu (s 22,7 milijuna dolara na 120,8 miliona), u Njemačkoj (s 19,6 milijuna dolara na 140,1 milijun) i Francuskoj (s 14,5 milijuna dolara na 130,5 milijuna)."Jedan od ključnih razloga ubrzanog porasta prodaje viskija su veliki marketinški budžeti vodećih transnacionalnih korporacija i uvećana potražnja u zemljama u razvoju, gdje su u tijeku procesi urbanizacije i socijalnog raslojavanja", kaže analitičar kompanije za upravljanje financijama Finam Menedžment Maksim Kljagin. Prema njegovim riječima, ako se želi postići promjena ovog trenda, potrebna je konsolidacija industrije votke i ulaganje značajnijih sredstava u marketing. 

Komentirajte prvi

New Report

Close