Kad Mihail Gorbačov u svojstvu predsjednika Zaklade Mihail Gorbačov 3. studenoga na Svjetski dan muškarca bude dodjeljivao prestižne nagrade World Award 17-orici muškaraca koje je žiri ocijenio posebno zaslužnima za napredak čovječanstva u zadnje dvije godine, bit će to posredno i prezentacija Hrvatske. Skulptura koju čini poznati Rodinov motiv Mislioca, za ovu priliku posjednutoga na problemima bremenitu Zemlju, autorski je rad zagrebačko-bečko-zadarskoga akademskoga kipara Svana Riedla, a svih 41 do sada podijeljenih primjeraka, kao i ovogodišnjih 17 novih, izašli su iz ljevačko-cizelirske radionice tvrtke Martins-invest vlasnika Stjepana Martinca iz Starog Čiča kraj Velike Gorice.
Učio od majstora
Za svog prijatelja Stjepana-Štefa Martinca kipar Riedl kaže da je najbolji cizeler nadaleko, te da takvoga nema ni u Beču, gdje je Riedl godinama radio i živio, te dakako upoznao tamošnje majstore. Martinec je školovani precizni mehaničar, a kako sam ističe, urođena mu je pedantnost i sklonost prema preciznom i zahtjevnom radu, te želja za stalnim usvajanjem novoga. Nakon krize zaposlenja u struci i privredne reforme 1965.. Martinec se 1966. godine zaposlio u ljevaonici Akademije likovnih umjetnosti, gdje je ostao sve do 1990. godine. “Puno mi je pomogao u tom poslu i moj zanat, ali sam tehnologiju lijevanja i cizeliranja učio od majstora koje sam tamo zatekao. Brzo sam učio, a bila je to i vrlo inspirativna sredina u kojoj sam upoznao sve bitne kipare raznih generacija”, kaže Martinec. Radio je na skulpturama Grge Antunca, Vanje Radauša, Frana Kršinića, Augusta Augustinčića, Želimira Janeša, Ivana Sabolića i Vjekoslava Rukljača. Poslije njih došli su i Marija Ujević, Šime Vulas, Kosta Angeli Radovani, Josip Poljan, Pero Jelisić kojem upravo dovršava bistu Nikole Tesle. “Bio je i Miro Vuco čijeg sam Tina Ujevića ovdje također izradio. Neka se ne ljute ako sam nekoga preskočio, jer je to zaista dugačak niz likovnih uglednika. Radio sam kasnije i s Ivom Ivošem, Milom Grgasom, Zlatkom Čularom, Marinom Stoponjom, Hrvojem Dumančićem. Dakako, i sa Svanom Riedlom, kojeg znam već 40 godina”, prisjeća se svojih dana iz Akademijine ljevaonice Stjepan Martinec. Zatim se Martinec okušao i kao samostalni poduzetnik, pa je sve svoje znanje i poznanstva prenio u vlastitu ljevaonicu Martins-invest u Starom Čiču. Smiješeći se na Svanovu izjavu da “cizelera ravnog Štefu nema ni u Beču”, Martinec ističe kako je lijevanje u tehnološkom smislu krajnje zahtjevan proces koji i unatoč najvećoj koncentraciji ljevača, zna nerijetko prirediti neugodna iznenađenja. “Tek kad otvorite kalup, vidite što ste učinili, a često prije samog cizeliranja kao završne obrade brončanih odljevaka treba spajati dijelove zahtjevnijih skulptura koji se lijevaju posebno, ili čak treba većim zahvatima intervenirati kako bi se spasila forma odljevka. ”Pri lijevanju i radu s legurama moraju se odlično poznavati sve karakteristike svih komponenti legure. Različiti metali imaju različita svojstva, i bitno je znati temperaturu tališta svakog metala i krajnje precizno kontrolirati taj proces kako bi se sam postupak legiranja obavio ispravno.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu