Marčec: Dok se ne shvati da je ‘maznuti’ pjesmu ili film s neta loše, kočit ćemo svoj napredak

Autor: Ana Maria Filipović Grčić , 19. lipanj 2017. u 22:00
Foto: Thinkstock

Hrvatska je po zakonima ukorak s Europom i svijetom, no svijest o važnosti i vrijednosti zaštite autorstva ni približno ne slijedi propise.

Kreativna industrija druga je najjača industrija u Hrvatskoj, zapošljava oko 40 tisuća ljudi i stvara nove tržišne proizvode s minimalnom investicijom u gitaru, olovku ili kist.

Upravo su autori i njihovi proizvodi motor hrvatskoga gospodarstva jer uz glazbenu, filmsku, oglašivačku industriju i izdavaštvo pokreću radio, televiziju, tiskane medije, arhitekturu, video igre – zapravo čitav niz drugih djelatnosti baziranih na autorskom pravu i kreativnom radu. Stav je to glavnog direktora stručne Službe zaštite autorskih muzičkih prava (ZAMP) Hrvatskog društva skladatelja (HDS) Nenada Marčeca, koji je za Poslovni dnevnik prokomentirao hrvatsko i europsko zakonodavstvo kada je riječ o autorskim pravima te otkrio više o aktivnostima koje provodi HDS ZAMP. 

Izaslanstvo HDS-a i ZAMP-a upravo se vratilo iz Bruxellesa gdje ste sudjelovali na međunarodnom forumu autora i zastupnika u Europarlamentu. Koji je cilj i ishod toga susreta?
Drago nam je da se susretu odazvalo čak šest hrvatskih zastupnika u Europarlamentu i da su pokazali iznimno visoku razinu razumijevanja za problem. A problem je jednostavan, svi autori Europe ujedinili su se oko zahtjeva Europskoj komisiji i Europskom parlamentu da riješe problem tzv. nepravednoga prijenosa vrijednosti kreativnog rada na digitalne platforme poput YouTubea i Facebooka. Autori traže pravedan tretman i ništa više od razumne i pravedne naknade. Susreli smo se sa zastupnicima Petir, Šuica, Picula, Zovko, Radoš i Maletić da im približimo problem i porazgovaramo o načinima na koji bi oni mogli pomoći hrvatskim kreativcima u svojim nastojanjima da budu pravedno tretirani na internetu. 

U Splitu je održana Skupština HDS-a na kojoj su članovima predstavljena poslovna i financijska izvješća o radu HDS-a i ZAMP-a u 2016. godini. Kakvi su poslovni rezultati?
Prije svega želim zahvaliti kolegama autorima na povjerenju jer su jednoglasno usvojena sva izvješća uključivo poslovno izvješće, financijsko izvješće i financijski plan za iduću godinu. Ponosan sam na takvo jedinstvo društva u ovom trenutku, a ono je i dokaz da društvo radi uspješno i kvalitetno i na korist svojih članova. Poslovni rezultati su pozitivni, par postotnih poena povećanje prihoda i uz to smanjenje troškova sasvim su dovoljan razlog za zadovoljstvo znajući gospodarske prilike u Hrvatskoj. Nadamo se da ćemo takav pozitivni trend zadržati i u idućem razdoblju.

Nedavno ste bili i partneri događanjima u vezi stvaralaštva mladih – Festivalu dječjeg glazbenog stvaralaštva i Danu intelektualnog vlasništva za djecu i mlade, s kojim ciljem?
Mladima je potrebno priznanje i ohrabrenje, osobito divnim mladim kreativcima. HDS ZAMP nastoji podupirati takve manifestacije kako bi potaknuo mlade da nastave s radom, da oslobode svoju maštu, prijeđu granice, ali i da vjeruju da je biti kreativac posao budućnosti i, ono najvažnije, da će u pravednom društvu od njega moći pristojno živjeti.

 

84,5 milijuna

kuna lani je podijelio HDS ZAMP autorima, iz prihoda u 2015.

Ima li novosti u ostvarivanju prava od digitalnih servisa za hrvatske autore u 2017.?
Prvi puta HDS ZAMP zaključio je prekogranične ugovore s Deezerom i YouTubeom za cijelu Europu, Bliski istok i Afriku. To znači da će hrvatski autori putem HDS ZAMP-a izravno licencirati svoju glazbu u Njemačkoj, Velikoj Britaniji i drugim velikim tržištima gdje smo do sada često završavali u tzv. odrezanim dugim repovima prilikom raspodjele honorara pa je novac našim autorima pristizao malo ili nikako, a odsada će stizati ažurno i u cijelosti. 

U proceduri su i izmjene Zakona o autorskom pravu, očekuje se njegovo usvajanje u Saboru – kako će se odraziti na rad HDS ZAMP-a?
Nove izmjene i dopune Zakona u najvećoj mjeri bave se transparentnošću i dobrim upravljanjem organizacija za kolektivno ostvarivanje prava poput HDS ZAMP-a. Iako podržavamo europska nastojanja za visokim standardima u tom pogledu, smatramo da će malim društvima poput našeg, a osobito svim drugim društvima u Republici Hrvatskoj, nove zakonske obveze uvelike otežati rad i nametnuti iznimno veliki broj novih obveza.

Koji su bili uzori pri izradi Zakona? Što je s europskom legislativom, koliko je ona oštra i kakav je red uvela?
Prije svega Zakon o autorskom pravu sastoji se od integriranog sadržaja niza svjetskih konvencija i međunarodnih ugovora kojima je Republika Hrvatska potpisnica te niza europskih direktiva koje reguliraju područje autorskih prava. Upravo su u saborskoj proceduri nove izmjene i dopune Zakona od 40-tak novih članaka kojima se implementira u naše zakonodavstvo još jedna europska direktiva. Dakle, RH je u potpunosti u korak s Europom i svijetom što se tiče usklađenosti propisa, međutim, svijest javnosti o vrijednosti i važnosti zaštite autorskih prava ni približno ne slijedi propise. Kod nas je svijest o krađi bicikla kao nečemu lošem i nedopustivom vrlo jasna, međutim "maznuti" pjesmu ili film na internetu pa onda još to i podijeliti prijateljima i kolegama ne smatra se nečim osobito lošim. I dok se to ne promijeni, sami tako kočimo vlastiti napredak.

Na ovim se prostorima nerijetko smatra kako su televizijski, radijski i ostali komercijalni programi javno dobro te da za sadržaje na takvim kanalima ne treba plaćati pretplatu niti naknadu. Prema vašem mišljenju, što je u pozadini takva stava?
Još uvijek smo u tranziciji iz bivšeg sustava gdje je sve bilo javno i zajedničko u današnji moderni sustav tržišne ekonomije i privatnog vlasništva. Taj proces je spor i dugotrajan pa tako i prilagodba visokoj razini zaštite autorskog prava kao privatnog vlasništva do koje nismo nažalost došli vlastitim promišljanjem i zrelošću društva, već usvajanjem međunarodnih propisa i direktiva koji od nas vrlo opravdano traže visoke standarde zaštite prava. To je naravno za naše vlastito dobro, ali javnost za njih često nije sasvim spremna jer učinke i njihovu vrijednost jednostavno nismo u potpunosti osvijestili. Država bi morala čvrsto stati iza zaštite autorskih prava kroz edukaciju javnosti i jasne političke poruke podrške, no danas i jedno i drugo nažalost izostaje.

Komentari (5)
Pogledajte sve

To je otprilike kao da mi glazbenicima naplaćujemo što slušamo njihove pjesme jer se oni preko njih reklamiraju.

ja mislim da građani previše plaćaju za te filmove i pjesme.. čak mislim da bi građanima trebalo platit da to gledaju i sušaju, a i nadoknaditi im duševne boli..

Dok se ne shvati da je imati profit od 600 milijuna dolara na jednom filmu snimanom u godinu dana loše – ljudi će vam mažnjavati filmove.

ja ne znam niti jednu tvrktku koja kao ZAMP ima 35% ukupnih troskova u IT “obradi”.
ali zato dobro znam tko je vlasnik te IT tvrtke i s kime je povezan!

New Report

Close