Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Mali izdavači razgrabili licencije

Autor: Saša Paparella,VLM
24. studeni 2011. u 13:45
Podijeli članak —

Licencije za Playboy, Klik, Geo i Graziu preuzeli su mali izdavači, uvjereni da projekti koje su EPH i Adria Media ugasili mogu biti profitabilni. Neki su to već i dokazali

Od početka recesije u Hrvatskoj je, posve očekivano, propao niz novina, jer su izdavači zaključili kako zbog pada čitanosti i smanjenih marketinških prihoda njihovo tiskanje više nije isplativo. Neobično je, međutim, da su neka od tih izdanja preuzeli drugi, manji izdavači, uvjereni da svaki od tih projekata može biti profitabilan. Primjera je dosta – EPH- ova licencna izdanja Playboy i Grazia, kao i licencni Geo i domaći Klik Adria medije, ponovno su se našli na kioscima. Playboy sada izdaje M14, Geo je nastavio izlaziti u kontinuitetu, sada to radi Global Studio, a Klik je preuzeo novinar Igor Kolovrat. Jedino je Graziju preuzeo veliki igrač, srpski izdavač Robert Čoban, osnivač Color press grupe koja u regiji izdaje pedesetak magazina. U svega godinu dana, povećao je prodaju Grazije za tri i pol puta i uveo posebna izdanja za BiH i Makedoniju.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Graziji utrostručili nakladu
“Graziju smo preuzeli prije točno godinu dana – tada se prodavala u 3.900 primjeraka a danas je prodana naklada 14.000, što je rezultat niže cijene i novog, osvježenog koncepta. Magazin radi isti broj ljudi kao i ranije, ali kako smo zbog uspjeha s hrvatskim izdanjem dobili licencu i za BiH i Makedoniju, launch je bio prije dva meseca, troškovi su nam još manji jer se neki editorijali rade zajednički”, objašnjava Robert Čoban. Koliko ga je koštalo preuzimanje licence? “Talijanski izdavač kompanija Mondadori, bio je više nego korektan jer mu je bilo najbitnije da se brend koji je doveden na rub propasti očuva na hrvatskom tržištu. Prihodi od oglasa bi mogli biti i bolji ali je sreća što u slučaju Grazije dobar dio oglasa dolazi direktno iz Milana od njihove agencije”, napominje naš sugovornik. Najveći srpski izdavač lani je, nakon odustajanja EPH, skoro dogovorio i preuzimanje hrvatskog izdanja Playboya. “Tu licencu nismo uzeli jer se na kraju nismo uspjeli dogovorili oko cijene, a i uvereni da je na ovako malim tržištima izdavanje Playboya ekonomski neodrživo. Taj je koncept inače prilično ”so 1975.“, kaže.

Od početka recesije u Hrvatskoj je, posve očekivano, propao niz novina, jer su izdavači zaključili kako zbog pada čitanosti i smanjenih marketinških prihoda njihovo tiskanje više nije isplativo. Neobično je, međutim, da su neka od tih izdanja preuzeli drugi, manji izdavači, uvjereni da svaki od tih projekata može biti profitabilan. Primjera je dosta – EPH- ova licencna izdanja Playboy i Grazia, kao i licencni Geo i domaći Klik Adria medije, ponovno su se našli na kioscima. Playboy sada izdaje M14, Geo je nastavio izlaziti u kontinuitetu, sada to radi Global Studio, a Klik je preuzeo novinar Igor Kolovrat. Jedino je Graziju preuzeo veliki igrač, srpski izdavač Robert Čoban, osnivač Color press grupe koja u regiji izdaje pedesetak magazina. U svega godinu dana, povećao je prodaju Grazije za tri i pol puta i uveo posebna izdanja za BiH i Makedoniju.

Graziji utrostručili nakladu
“Graziju smo preuzeli prije točno godinu dana – tada se prodavala u 3.900 primjeraka a danas je prodana naklada 14.000, što je rezultat niže cijene i novog, osvježenog koncepta. Magazin radi isti broj ljudi kao i ranije, ali kako smo zbog uspjeha s hrvatskim izdanjem dobili licencu i za BiH i Makedoniju, launch je bio prije dva meseca, troškovi su nam još manji jer se neki editorijali rade zajednički”, objašnjava Robert Čoban. Koliko ga je koštalo preuzimanje licence? “Talijanski izdavač kompanija Mondadori, bio je više nego korektan jer mu je bilo najbitnije da se brend koji je doveden na rub propasti očuva na hrvatskom tržištu. Prihodi od oglasa bi mogli biti i bolji ali je sreća što u slučaju Grazije dobar dio oglasa dolazi direktno iz Milana od njihove agencije”, napominje naš sugovornik. Najveći srpski izdavač lani je, nakon odustajanja EPH, skoro dogovorio i preuzimanje hrvatskog izdanja Playboya. “Tu licencu nismo uzeli jer se na kraju nismo uspjeli dogovorili oko cijene, a i uvereni da je na ovako malim tržištima izdavanje Playboya ekonomski neodrživo. Taj je koncept inače prilično ”so 1975.“, kaže.

A što o isplativosti izdavanja Playboya misle Mihovil Švigir i Jadran Mimica, čija tvrtka M14 još od 1992. izdaje magazin Jet set, a lani su preuzeli hrvatsko izdanje čuvenog američkog magazina? ”Koliko ja znam, nitko u Hrvatskoj nije bio u igri za tu licencu. Nakon što je EPH odustao, Amerikanci su praktički sve dogovorili sa srpskom Color Press Grupom, pa su mediji i portali već objavljivali tu vijest kao gotovu stvar. No, igrom slučaja, Playboyeva je delegacija, predvođena menadžericom za strana izdanja Mary Nastos došla u našu redakciju i odnijela u Chicago naša izdanja – od Jet-set magazina do časopisa koje smo radili za Diners Club, Zračnu luku Zagreb, ATP Croatia Open Umag… Iskreno, bili smo iznenađeni kad su nam za desetak dana ponudili licencni ugovor na potpis. Mislim da je presudio vizualni dojam Jet- seta i činjenica da kontinuirano izlazi gotovo 20 godina. Vjerojatno su željeli Playboy dati maloj redakcij kojoj će Playboy biti u prvom planu”, kaže Švigir.

Playboy ima više stranica
Kak su oni uspjeli, a EPH nije? “Mogu samo pretpostaviti da je u tako velikom sustavu Playboy bio pomalo na margini, a vjerojatno su i krizu koja je snažno potresla izdavaštvo dočekali potpuno nespremni. Playboy je u EPH, gotovo sam siguran, zadnjih godinu-dvije poslovao s naglašenim gubitkom, dok mi poslujemo pozitivno, izborili smo povoljniju licencu od EPH. Naklada je ostala skoro ista, kreće se od 13.000 do 16.000 primjeraka, ovisno o mjesecu no, treba znati da su, za razliku od nas, u EPH imali veliku pogodnost reklamiranja Playboya u svim svojim ostalim izdanjima, što je nama preskupo”, napominje Švigir. Koncepcija Playboya nije drastično mijenjana, neke rubrike su ionako uvjet -glavni intervju, 20 pitanja, tri pictoriala….

“Temeljna je razlika u tome što preuzimamo znatno manje tema iz stranih izdanja, a i to što smo uz nove kolumniste (Ivan Blažičko, Tomica Bajsić, Slaven Letica i Ivana Simić Bodrožić), uveli i dosta novih, mladih novinarska imena. I još: imamo 16 stranica više, broj za prosinac imat će i 32 više, nego što je imao Playboy prije našeg preuzimanja”. Koliko je to sve koštalo? “Ako ne računamo plaćanje licence, uložili smo tek u dvoje novih ljudi, dizajnera i asistenticu glavnog urednika, koje smo primili u stalni radni odnos, a dotad su radili u Playboyu. Svu infrastrukturu smo imali otprije. Ključ je u racionalnom poslovanju: mi izdajemo Playboy sa znatno manjim brojem ljudi nego što ih je imao EPH, ali uz velik angažman svakoga od nas. I to na svakom području, uključivši i vrlo bitan odnos s oglašivačima i marketinškim agencijama. Ni honorari nisu astronomski kakvi su ranije bili…

Geo ima veliki potencijal
Poslujemo u skladu sa situacijom u okruženju, oprezno, trezveno, bez nepotrebnih troškova i zadovoljni smo. Sve obaveze plaćamo na vrijeme, kao i plaće i honorare“. Švigir i Mimica nedavno su bili u ozbiljnim pregovorima za preuzimanje licence za Klik i Stars, ali su na kraju zaključili da je u ovo krizno doba riječ o teško isplativim projektima. Prije nekoliko tjedana novog je izdavača dobilo i hrvatsko izdanje njemačkog mjesečnika Geo. Nakon Adria medije, s tim će projektom pokušati nova izdavačka kuća Global Studio koju vodi Miroslav Geček. ”Vjerujem da ćemo uspjeti i sa ovih šest do sedam tisuća primjeraka prodane naklade jer su naši troškovi puno niži nego što su kod velikog izdavača. Osim toga, ovo nije novi naslov pa tržištu pa nismo morali trošiti na oglašavanje. Mi nemamo direktora marketinga, distribucije, prodaje, nemamo financijskog direktora… Ja sam jedini zaposlenik Global studija i potpuno sam posvećen Geu, a u uredničkom dijelu mi pomaže prijatelj, novinar Igor Tomljanović“, kaže Geček.

”Adria media je nastavila izdavati konkurentski National Geographic, no ja sam uvjeren da je Geo ima veći potencijal, jer je to časopis sa stavom, ekološki osviješten i društveno angažiran. Geo izlazi u dvadeset zemalja širom svijeta, ima dvadesetak brend- ekstenzija, odnosno specializiranih izdanja, a svakoga mjeseca proda se u 2,1 milijuna primjeraka. Velikim izdavačkim kućama on je problematičan jer je riječ o specifičnom naslovu koji zahtijeva više truda u marketingu i prodaju, budući da se ne može raditi po špranci ženskih beauty magazina”, kaže Geček.

Zašto prodavati svoje?

Paradoks prodaje licenca malim igračima
Geček upozorava na paradokse: Gruner+Jahr, vlasnik licence za Geo, suvlasnik je Adria medije, koja se odrekla tog mjesečnika i dala ga maloj privatnoj kompaniji. “Ponosni smo što je Gruner+Jahr pored vlastite kompanije koja posluje u Hrvatskoj baš nas prepoznao kao kvalitetnog partnera i povjerio nam licencu, ali ne razumijem poteze kao što je gašenje vlastitog izdanja i davanja licence drugom, malom izdavaču u vlastitoj zemlji, kao što je Adria Media učinila s Klikom”, kaže Geček. U projekt planira uložiti do 200.000 kuna, a povrat uloženog očekuje nakon godinu dana. “Dolazi doba premium- magazina za zahtjevnu publiku, koju ne zanima copy-paste teme ukradene s weba”, kaže Geček.

Autor: Saša Paparella,VLM
24. studeni 2011. u 13:45
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close