Osjetilo njuha jedno je od najvažnijih osjetila, a njegova uloga u evoluciji čovjeka je značajna. Kroz povijest je osjet njuha pomagao precima pronaći hranu, čak i izbjeći opasnost. Igrao je važnu ulogu u komunikaciji među ljudima pa bi njuhom razaznali stanje nečijeg zdravlja, a u društvenim interakcijama miris novorođenčeta, na primjer, jača vezu između majke i djeteta.
Danas u modernijem društvu koristi se u marketinške svrhe pa ga tako velike tvrtke koriste kako bi privukli kupce i poboljšali iskustvo kupnje, dok su parfemi postali važan dio našeg identiteta a koristimo ih i za poboljšanje zdravlja.
Mirisi koji sugeriraju kupce da troše više
Marketing mirisa je strategija koja koristi mirise kako bi utjecala na ponašanje kupaca. Istraživanja su pokazala da određeni mirisi mogu potaknuti kupce da provedu više vremena u trgovini i kupe više. Mirisi mogu utjecati na ljudske emocije, a time i na ponašanje potrošača. Jednostavni mirisi, poput citrusa i bora, snažni su motivatori kada je riječ o trošenju.
Moć mirisa
Mirisi lavande, bosiljka, cimeta i citrusa djeluju opuštajuće, dok metvica, majčina dušica i ružmarin okrepljuju. Đumbir, kardamom, sladić i čokolada pobuđuju romantične osjećaje, a ruža potiče pozitivnost i sreću. Jednostavni mirisi, za razliku od složenih mješavina, snažni su motivatori jer ne zahtijevaju puno mentalne obrade od kupca.
Istraživanje
Istraživači sa Sveučilišta Washington State proveli su studiju u trgovini kućnih ukrasa. Razvili su dva mirisa: jednostavan miris naranče i složeniji miris naranče-bosiljka-zelenog čaja. Promatrali su ponašanje kupaca 18 dana i otkrili da su oni koji su kupovali s jednostavnim mirisom u zraku potrošili 20 posto više.

Prednosti marketinga mirisa
Marketing mirisa koristi se za izazivanje određenih emocija kod potencijalnih kupaca, potičući ih da povezuju miris s identitetom robne marke tvrtke i da provode više vremena u trgovinama. Ambijentalni mirisi mogu pospješiti prepoznavanje i pamćenje, povećati vrijeme provedeno u trgovini, podići raspoloženje i poboljšati kvalitetu susreta s uslugom.
Primjeri marketinga mirisa
Hyatt Place koristi prepoznatljiv miris Seamless u cijelom objektu. Walt Disney World koristio je miris svježe pečenih kolačića u Magic Houseu. Singapore Airlines ima patentirani miris Stefan Floridian Waters koji koristi u zrakoplovima, a stjuardese ga nose. Brunello Cucinelli je prije lansiranja svojih mirisa koristio difuzore Dr. Vranjes.
Zaključno, mirisi i osjetilo njuha imali su značajnu ulogu u evoluciji čovjeka te nastavljaju utjecati na naše ponašanje i društvene interakcije. Samo razumijevanje utjecaja i uloga mirisa može nam pomoći da bolje razumijemo sebe ali i svijet oko nas.
