Komunikacija s potrošačima na društvenim mrežama više nije pitanje izbora, već je postala nužnost i jedan od najvažnijih alata modernog poslovanja. Stoga nije ni čudo da gotovo svaka ozbiljnija tvrtka u Hrvatskoj vodi računa o prisutnosti na društvenim mrežama, a nerijetko ima timove koji su zaduženi isključivo za to. Uostalom, društvene mreže nude mogućnost oglašavanja za relativno malo novaca, što donekle opravdava čestu nemogućnost ili upitnost mjerljivosti povrata ulaganja.
Ako je suditi po broju lajkova, među hrvatskim kompanijama, trenutno se najboljim, ili najposjećenijim Facebook stranicama mogu pohvaliti stranice Konzuma, Bipe, DM-a, Citroëna, Alproa, Jane, Leda… No tu su i neke velike kompanije koje još uvijek nisu aktivne koliko bi možda trebale biti. Među trgovcima, primjerice, Bipa je uspjela najviše aktivirati svoje potrošače pa prema alatu Socialnumbers.com njihova stranica broji gotovo 175.000 lajkova. Kako kažu u toj kompaniji, prepoznali su važnost Facebook stranice kao bitnog elementa oglašavanja pa će i dalje tražiti inovativne pristupe i načine kako bi ostali zanimljivi fanovima te im donosili dodanu vrijednost i kroz taj kanal. "Proračun je stalno u porastu, ovisno o kampanjama i strategiji za određenu godinu. Od samog početka stranice se oglašavamo kontinuirano. To je neophodno za uspješan rad stranice", poručuje Marijeta Duvnjak, rukovoditeljica marketinga Bipe. Kako kaže, u Bipi imaju ljude unutar kuće koji su zaduženi za rad na stranici, a uz to dodatno imaju i vanjskog suradnika. "Prema dosadašnjem iskustvu, rad na društvenim mrežama mora biti suradnja između in-house stručnjaka i vanjskih suradnika, bez obzira na kvalitetu vanjskog suradnika, vašu firmu i odnos prema kupcima/klijentima najbolje poznaju vaši ljudi. Istovremeno je potrebna i znatna količina kontrole rada vanjskog suradnika zbog specifičnosti medija koji je vrlo zahtjevan i svaka greška se skupo plaća", smatra Duvnjak. Unjihovoj glavnoj konkurenciji DM-u u posljednje vrijeme nisu značajnije povećavali proračun namijenjen društvenim mrežama, no dosadašnje ulaganje očito je opravdano jer su na Facebook uspjeli privući preko 130.000 fanova.
Obavijesti o novitetima
"Povremeno se oglašavamo na web portalima koji su prigodni za određenu aktivnost, a putem naše Facebook stranice redovito obavještavamo sve fanove o novim promocijama, aktivnostima i kampanjama", kaže Slađana Medić Skorupan, marketing menadžerica u DM-u u kojem, dodaje, imaju osiguran dovoljan broj djelatnika koji su zaduženi za društvene mreže, a koriste i podršku agencije.Društvene mreže sastavni su dio i Konzumove marketinške i komunikacijske strategije. Konzum Facebook stranica ima više od 140.000 lajkova, a na njoj svakodnevno obavještavaju kupce o novim proizvodima i uslugama."Daljnji razvoj naše Facebook stranice donijet će još puno zanimljivih, kreativnih i informativnih sadržaja za naše kupce, MultiPlusCard korisnike i općenito Facebook korisnike. Ujedno smo i prvi trgovački lanac u Hrvatskoj koji je napravio iskorak na Foursquareu, najvećoj geolokacijskoj društvenoj mreži na svijetu.
Korisnicima Foursquarea kontinuirano nudimo specijalne promotivne ponude tzv. specialse u dijelu naših najvećih formata, a sva naša prodajna mjesta su geolocirana od svibnja 2011.", kaže Ana Mitrović, voditeljica Ureda za odnose s javnošću Konzuma u kojem tim kolega, zajedno s onima u Agrokoru, svakodnevno upravlja i koordinira aktivnostima na društvenim mrežama uz pomoć specijalizirane agencije. "Njihov zadatak je uz održavanje, razvoj i kontinuirano unapređenje Konzum Facebook stranice, svim korisnicima pružiti kvalitetne i brze povratne informacije te kroz interaktivnu komunikaciju razvijati odnose sa našim kupcima", dodaje Mitrović.Dodatno ulaganje u Facebook očito se isplatilo i Citroënu koji se, prema Socialnumbers, probio na prvo mjesto stranica autokompanija. "U 2012. godini povećali smo nastup na društvenim mrežama kako bi što bolje ostvarili interakciju s fanovima i kvalitetnije ih uključili u aktivnosti marke Citroën. Uz to, naravno, smo povećali i budžet za oglašavanje na samom Facebooku kako bi kvalitativni pomaci u samom sadržaju došli do što većeg broja Facebook korisnika", kaže Jasnima Pecotić, voditeljica komunikacija te tvrtke dodajući kako osim službene stranice na Facebooku, svaki mjesec određeni budžet ulažu i u oglašavanje na Facebooku. "Na Citroën Facebook stranici rade in house voditeljica oglašavanja i promocije te voditeljica komunikacija, u suradnji sa specijaliziranom agencijom", ističe Pecotić dodajući kako oni na Facebooku svakodnevno postavljaju raznolike sadržaje, odgovaraju na sve upite i komentare, kupce obaviještavaju o akcijama i promotivnim aktivnostima te ih nagrađuju kroz razne natječaje.No u Hrvatskoj je još uvijek i mnogo tvrtki koje možda nisu prepoznale važnost Facebooka pa tako aktivnu službenu stranicu kompanije nemaju tvrtke poput Plive, Ine, Končara, HŽ-a ili pak Podravke, koja, primjerice, ima stranicu za Slovensko i BiH tržište.
Ništa bez interneta
Kako kaže Tamara Sušanj Šulentić, u Plivi su svjesni da za komunikaciju s potrošačima tradicionalni mediji danas više nisu dovoljni pa je sve više više Plivinih aktivnosti usmjereno na prevenciju i edukaciju građana o samoliječenju i prihvaćanju zdravih životnih navika. Svoju orijentaciju na nove medije ipak izražavaju prvenstveno kroz Plivin zdravstveni portal www.plivazdravlje.hr, ali usmjerili su se i na nove platforme poput iPad i iPhone uređaja. "U svibnju 2010. godine sadržaj portala pojavio se i u obliku besplatnih aplikacija za mobilne uređaje, a Virtualni atlas za iPhone bila je jedna od prvih hrvatskih aplikacija uopće i prva aplikacija iz područja zdravlja. Kako je interes korisnika premašio sva naša očekivanja, krenuli smo i s izradom aplikacija za različite sadržaje portala. Do kraja 2011. godine usljedile su aplikacije RSS PLIVAzdravlje za Iphone/iPod Touch uređaje, Prehrana po bolestima te Peludna prognoza. Uskoro je pokrenuta izrada aplikacija za Androd operativni sustav, a među prvima u Hrvatskoj smo i za Windows Phone operativni sustav. Aplikacije su besplatne i jednostavne za korištenje", objašnjava Sušanj Šulentić.Mogućnosti društvenih mreža u Hrvatskoj još nije prepoznao ni primjerice HŽ koji bi se možda mogao ugledati na njemački Deutsche Bahn koji okuplja gotovo 50.000 fanova koje se svakodnevno obavještava o novostima i ponudama u željezničkom prijevozu. "HŽ Putnički prijevoz trenutno nema službenu Facebook stranicu, no u sklopu nastojanja za poboljšanjem usluge, u kratkoročnim poslovnim planovima je otvaranje službenog profila na društvenoj mreži Facebook". Ipak, iako se HŽ Putnički prijevoz ne oglašava na društvenim mrežama u klasičnome smislu, prisutan je na stranicama društvenih mreža poslovnih subjekata s kojima surađuje i putem kojih promovira svoje aktualne ponude.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu