PD Code
Statusni simbol za njega

Drugi život luksuznih satova

Preowned modeli redefiniraju pojam prestiža, a trend kupnje satova koji su ‘imali život’ prije u stalnom je porastu. Certificirano tržište rabljenih satova nudi luksuz, sigurnost i priliku za ulaganje u bezvremenske modele, u svijetu, ali i u Hrvatskoj.

Dubravka Tomeković Aralica
11. prosinac 2024. u 22:00
FOTO: PRESS

U potrazi ste za vrijednim ručnim satom, nekim posebnim modelom prestižnog brenda kakav u dotičnoj manufakturi više ne izrađuju. Možda godinama maštate o luksuznom satu kojim želite nagraditi sebe za izniman poslovni uspjeh, svog životnog partnera ili partnericu iznenaditi za neku važnu obljetnicu ili jednostavno djetetu darovati sat koji će nositi cijeli život.

Budžet vam je ograničen, sat vam ne izlazi iz glave, a novi primjerak ne možete si priuštiti, Srećom, tržište već nošenih satova sve je dinamičnije i veće. Neki ih zovu preowned, drugi ih svrstavaju u kategoriju second hand, treći pak govore o njima kao o rabljenim satovima, no sve se zapravo svodi na isti nazivnik – niste prvi vlasnik sata.

Nema u tome ništa loše, ali puno je izazova koji vas čekaju pri kupnji tog posebnog primjerka po posebnoj cijeni. Prvo, stotine specijaliziranih trgovaca diljem svijeta prodaju nošene satove. No ne možete baš svima vjerovati. U kakvom je stanju sat koji vam nude? Hoćete li uz njega dobiti i garanciju proizvođača? Je li sat možda – ukraden? Ako tražite uistinu vrijedan sat izrađen u nekoj od vodećih svjetskih manufaktura, rizik njegove kupnje na tržištu rabljenih modela podjednako je velik i za kupca i za proizvođača.

Ovakav model kontrole tržišta rabljenih satova prihvatili su i drugi luksuzni brendovi pa je tako Vacheron Constantin, najstarija svjetska manufaktura, osnovana 1755., nedavno objavila uvođenje certificiranog programa za svoje rabljene satove.

Među prvima su to shvatili u nezavisnoj švicarskoj manufakturi MB&F (Max Büsser & Friends) koja je u 2023. izradila 419 tehnički i estetski iznimnih satova te ostvarila prihod od 45,4 milijuna švicarskih franaka. Pojedini njihovi modeli broje samo 30 do 50 primjeraka i unatoč cijeni od stotinjak tisuća eura, za neke od njih postoji solidna lista čekanja. Još 2018., kada je porasla potražnja za MB&F Machine modelima, na svojoj su web stranici otvorili MB&F Certified Pre-Owned Chapter: sekciju namijenjenu vlasnicima koji se žele “riješiti” svojih satova te klijentima koji ne uspijevaju pronaći njihove već nošene primjerke iz ograničenih edicija.

Istovremeno, ponudili su im neodoljivo posredništvo: kupac kolekcionar dobiva kompletan “sistematski pregled” i servis željenog sata. To znači da urarski tim u manufakturi MB&F u Ženevi čisti i polira sat, provjerava funkcije mehanizma i otpornost na vodu, a po potrebi novim, originalnim dijelovima zamjenjuju oštećene. Uza sve to, uglancani nošeni model koji sada izgleda kao posve nov dostavljaju na željenu adresu o svom trošku, zajedno s dvogodišnjom garancijom.

Majstorska radionica MB&F u Ženevi otvorena je za urarske entuzijaste. Svaki njihov model rabljenih satova prolazi pravi sistemski pregled i zamjenu eventualno oštećenih dijelova

“Mnogi su se čudili zašto podržavamo tržište rabljenih satova – praktično bez ikakve profitne marže – radije nego da se fokusiramo na razvoj novih proizvoda. Odgovor je jednostavan: vjerujemo da je jak brend onaj koji ima jako second hand tržište. Od početka smo podržavali tržište svojih rabljenih satova, kao što to čini i nekoliko drugih nezavisnih urarskih brendova”, kažu u MB&F-u.

Max Büsser, većinski vlasnik te manufakture, koja 2025. obilježava dvadesetu obljetnicu, najavio je niz specijalnih izdanja. Pa tko pribavi neki od tih ekskluzivnih primjeraka, sigurno će ih u budućnosti dobro unovčiti na tržištu nošenih satova.

Ovakav model kontrole tržišta rabljenih satova prihvatili su i drugi luksuzni brendovi pa je tako Vacheron Constantin, najstarija svjetska manufaktura, osnovana 1755., nedavno objavila uvođenje certificiranog programa za svoje rabljene satove, uz dvogodišnju garanciju, kao i kompletan servis obnavljanja u njihovim buticima te kod autoriziranih prodavača. Svaki njihov nošeni sat imat će svojevrsnu digitalnu putovnicu u kojoj će biti zabilježeni svi popravci, podaci o prethodnom vlasništvu te tehničke upute.

U Vacheron Constantinu ističu da im je želja time osigurati svojim satovima nekoliko života te ih pripremiti da u savršenom stanju stignu do aukcijskih kuća, gdje su kolekcionari spremni platiti milijune za iznimne primjerke.

Majstorska radionica MB&F u Ženevi otvorena je za urarske entuzijaste. Svaki njihov model rabljenih satova prolazi pravi sistemski pregled i zamjenu eventualno oštećenih dijelova

Pokazalo se to i u kući Christie’s u Ženevi, na humanitarnoj aukciji za pomoć inicijativi ELA International – Europskom udruženju leukodistrofičara što ga je osnovao francuski magnat luksuznih brendova François-Henri Pinault. Na aukciji je ponuđeno 11 iznimnih satova. Premda je na njoj sudjelovao i proslavljeni nogometaš Zinedine Zidane – već 24 godine ambasador udruženja ELA – najveća zvijezda aukcije bio je Breguet 1935, prodan za 2,048.193 eura čija je pretprodajna procjena iznosila 100.000 eura. Prvi vlasnik toga ručnog sata s perpetualnim kalendarom, Paul Iribe, francuski dizajner dekorativne umjetnosti, kupio ga je za 10.000 franaka u rujnu 1935., samo četiri mjeseca prije smrti.

Nisu samo bogati kolekcionari kupci već nošenih satova, koji u većini slučajeva, unatoč tehničkoj ispravnosti, završavaju u dobro čuvanim vitrinama i sefovima. Puno je poštovatelja urarstva koji svoj sat žele nositi svaki dan, a najtraženiji brend u svijetu je Rolex.

Prisutan je i na hrvatskom tržištu. Legendarni zagrebački urar Pero Mamić od 1978. zastupnik je za prodaju i službeni Rolexov serviser za Hrvatsku, a posljednjih godina i obitelj Malalan ponosni je član svjetske mreže službenih Rolexovih distributera, ovlaštenih za prodaju i održavanje satova Rolex. U svijetu je ukupno osamdesetak autoriziranih prodajnih mjesta koja su se pridružila Rolexovu certificiranom programu prodaje rabljenih satova, čijim je posredovanjem u optjecaju više od 6500 različitih modela.

Majstorska radionica MB&F u Ženevi otvorena je za urarske entuzijaste. Svaki njihov model rabljenih satova prolazi pravi sistemski pregled i zamjenu eventualno oštećenih dijelova

Najdalje su u tome otišli Ahmed Seddiqi & Sons. Za razliku od drugih prodavača Rolexa, koji su u svojim prodavaonicama za kupce rabljenih satova rezervirali samo kutak, zastupnici iz Dubaija potkraj studenoga su otvorili cijeli butik rabljenih Rolexa. Seddiqi & Sons već su sedamdeset godina jedan od najvećih prodavača luksuznih satova na svijetu i Rolexov vrhunski partner.

Njihov butik nalazi se u trgovačkom centru Wafi, nedavno su ga temeljito obnovili, a u njemu kupci mogu birati među 120 vintage modela rabljenih Rolexa izrađenih sredinom prošlog stoljeća pa do 400 drugih suvremenih izvedbi. U njihovu kupnju investirali su više od deset milijuna dolara, a prije nego što su ih ponudili kupcima, svi su satovi prošli temeljitu obnovu kod ovlaštenih Rolexovih servisera te imaju dvogodišnju garanciju. Obitelj Seddiqi posjeduje i najveći Rolexov showroom, u Dubai Mallu, najprestižnijoj trgovačkoj lokaciji na svijetu, a kreiranje najveće platforme za prodaju rabljenih ali rijetkih modela, koja globalno okuplja ljubitelje urarstva, smatra novim uzbudljivim poglavljem svog poslovanja.

Obitelj Seddiqi otvorila je najveći Rolexov showroom u Dubai Mallu, najprestižnijoj trgovačkoj lokaciji na svijetu, a u čiju je kupnju investirala više od deset milijuna dolara.

Ekspanzija kupoprodaje rabljenih luksuznih proizvoda kod specijaliziranih prodavača zamjetna je i u drugim granama industrije. Dobro očuvane vintage dizajnerske torbice, odjeća i cipele već su odavno našle svoj put do modnih entuzijasta; od njih mnogo skuplji rabljeni luksuzni satovi zaslužuju novi život.

Prošla su vremena kada smo na buvljacima, u hrpicama starina posloženim na podu, pronalazili zapuštene modele satova IWC Schaffhausen, Panerai, Jaeger-LeCoultre ili Cartier, ne shvaćajući njihovu pravu vrijednost. Brendovi sami ili putem ovlaštenih internetskih portala danas nude novije verzije tih satova, obnovljenih i s garancijama koje vam jamče original na ruci, po cijeni i do pedeset posto nižoj od originalnog posve novog modela. Cartier Santos po 4500 eura umjesto za 7700 eura ne čini se lošom kupnjom.

Luka Marinović, managing director Marli satovi i nakit, Zagreb

Zašto ste na hrvatskom tržištu prije desetak godina pokrenuli prodaju rabljenih satova?

Tržište se kretalo u tom smjeru pa se to činilo kao logičan potez. U prijašnjem periodu naši dobavljači nisu bili skloni tome da se prodaja novih i starih satova odvija u istom prostoru. No kako se tržište razvijalo, jedini zahtjev bio je da se to izvede profesionalno i da ti satovi budu strogo odvojeni od novih proizvoda. Nama je to zanimljivo, ali neće postati naš core business. Trenutačno to više gledamo kao dodatnu uslugu svojim klijentima da lakše prodaju svoj sat.

Koliko je Hrvatska potentno tržište za rabljene satove u usporedbi s drugim zemljama?

Potencijal postoji, lokalno i globalno. Velike grupacije Richemont i Swatch Group uložile su u platforme za prodaju rabljenih satova. Iz našeg iskustva, nekome iz Hrvatske ipak je najlakše svoj sat povjeriti lokalnom partneru poput Marlija, u kojeg ima povjerenja, nego da ga šalje na procjenu u neki drugi grad, na drugo tržište.

Koji su rizici za kupca, a koji za posrednika?

Za nas je rizik relativno mali jer nam je lako odrediti u kakvom je sat stanju, je li mu potreban servis, radi li se o originalu i, na kraju, je li ukraden. Samim time, kupcu koji svoj rabljeni sat kupi u Marliju situacija je gotovo identična kao kad kupuje novi: može biti siguran da je sa satom sve u redu, da ima jamstvo proizvođača (ako još traje) ili jamstvo ovlaštenog servisera koje dobije u našoj radioni. Da ga kupuje preko oglasnika, svi navedeni rizici ne bi bili u startu otklonjeni.

Koji su najtraženiji urarski brendovi i njihovi modeli?

Najveći je interes za IWC, Panerai, Rolex, Audemars Piguet, Cartier i Breitling. U našoj ponudi rabljenih satova oni izazovu najviše pozornosti kupaca.

New Report

Close