Poslovno darivanje važan je dio suvremenog poslovanja i zbog toga bi mu se trebala posvećivati adekvatna pažnja. Kroz darivanje poslovnim partnerima šalje se poruka o sebi, zaposlenicima, ali prije svega o kompaniji koju predstavljate, načinu na koji poslujete i kulturi komuniciranja. Komunikolozi pojašnjavaju da se poklonom šalje poruka o tome i što mislite o svom poslovnom parteru te što Vam suradnja s njime znači. Božićno vrijeme je razdoblje kada je poslovno darivanje, a i darivanje općenito, najraširenije. Stoga su mnogobrojne hrvatske tvrtke svoje poslovanje, u jednom segmentu ili u potpunosti, prilagodili upravao poklonima.
Uvriježeni bonton
Koliko se ukupno potroši za božićne blagdane, može se samo spekulirati jer se uglavnom razlikuju procjene trgovaca i potrošačkih udruga, s jedne strane, i službenih statiska Državnog zavoda za statistiku i Hrvatske narodne banke, s druge strane. Slična situacija je i u pitanju segmenata tvrtki koje se bave poslovnim poklonima. Poslovni darovi znače sve više i u hrvatskoj poslovnoj kulturi. Poslovni se poklon može tumačiti kao marketinški alat ili način komuniciranja i promocije, izrazom brige za partnere ili zaposlenike i naravno, gestom kojom se podiže rejting same tvrtke. Još u antičko doba, u starom Rimu, darivale su se grančice ukrašene jabukom ili pozlaćenim orasima. U današnje vrijeme već govorimo o bontonu ili kulturi darivanja, a posebno je važno da osoba koja poklanja istinski uživa u izboru dara i fokusira se na karakter i stil osobe kojoj daruje. Darivanje je oblik marketinške komunikacije, a poslovni darovi doprinose kreiranju pozitivnog imidža i unapređuju odnose s klijentima. Neodgovarajući darovi ne samo da neće izazvati oduševljenje primatelja, već će nanijeti i dodatnu štetu. Poslovnim darivanjem zahvaljujemo suradnicima na lojalnosti i suradnji te ulažemo u dugoročne odnose. Stručnjaci ističu da savršen dar može biti i kvalitetan proizvod iz asortimana poduzeća, ali samo pod uvjetom da je dizajniran za određenu prigodu. Ako se poduzeće odluči na dar otisnuti korporativni logotip, on uvijek mora biti diskretan. Razmjena darova zaključuje uspješnu suradnju i simbolizira povezanost. Međutim, nije uvijek jednostavno pronaći prikladan dar za osobe koje možda i ne poznajemo dovoljno. Za odabir idealnog dara važno je na vrijeme pripremiti popis darova i pratiti tri koraka. Kao prvo je važno saznati što više informacija o poslovnim suradnicima.
Neka poduzeća kreiraju profile poslovnih partnera i u njih upisuje sve podatke o stilu života ili karakteru klijenta. Stručnjakinja za poslovno darivanje mr. sc. Elvira Mlivić Budeš smatra da bi poduzeća trebala kreirati profile poslovnih partnera tijekom cijele godine i bilježiti sve interese i hobije za koje saznaju tijekom neformalnih razgovora. O osobi možete puno saznati promatrajući detalje u uredu, jer baš tamo možete dobiti ideju za osmišljavanje idealnog dara. Druga mogućnost je da nazovete njihovu poslovnu tajnicu i u razgovoru pokušate saznati kakav dar bi izazvao posebno oduševljenje. Ako niste u mogućnosti doći do podataka o hobiju ili stilu života, uvijek je sigurno odabrati kvalitetan dar za ured ili dom, ali pod uvjetom da nisu preosobni ili kičasti te da ne upućuju na neku manu ili problem osobe kojoj darujete.
Oprezno s alkoholom
Primjerice, nikako nije primjereno darovati bocu alkoholnog pića nekome tko je u prošlosti imao problema s alkoholom i slično. Isto tako, nije dozvoljeno darovati proizvode koji su ekstravagantni, preosobni, nose u sebi bilo koju vrstu seksualnih implikacija ili mogu upućivati na mito. Prema američkom istraživanju, najčešći darovi su uredski pribor i potrepštine, a zatim različiti predmeti za osobnu upotrebu te prehrambeni proizvodi (slatkiši, košare s voćem, delicijama i slično) te skuplja alkoholna pića. Za one koji imaju malo vremena i smatraju da kupnja donosi dodatni stres postoje tzv. univerzalni darovi poput CD-a, DVD-a, monografija, djela umjetničke vrijednosti, opreme za računala, pribora za pisanje, zidnih satova, kupona za kupnju različitih proizvoda, pretplate na časopise ili različita kulturna i sportska događanja. Ipak, i u tom slučaju mali luksuzni darovi više će razveseliti primatelja nego oni obični poput kalendara ili planera. Sitni luksuzni darovi imaju dodatnu vrijednost jer se čuvaju godinama. Osobama istančanog ukusa važno je darovati proizvod s potpisom. Radoholičari će uvijek uživati u daru koji mogu koristiti u uredu, dok će hedoniste oduševiti kolekcija vrhunskih čajeva, kvalitetna čokolada i slično. Posebnu pažnju treba posvetiti darivanju inozemnih partnera i po potrebi čak konzultirati njihovu ambasadu, jer nepoštovanje propisa i kulture darivanja stranih partnera može izazvati nepotrebne nesporazume u komunikaciji i ostaviti loš dojam. Neovisno o porijeklu poslovnog partnera, nećete pogriješiti ako darujete bilo koji suvenir ili predmet s nacionalnim hrvatskim obilježjem poput originalnih suvenira, umjetnina ili rukotvorina. U trendu je sve prirodno, kao i proizvodi iz kućne radinosti pa odabir dara sa specifičnostima vaše regije može biti zanimljiv dar za svakog poslovnog partnera. Primjerice, poduzeća iz Dalmacije mogu odabrati proizvode poput maslinova ulja, paškog sira, proizvoda na bazi lavande, vrećica s ljekovitim biljem i slično.
Kupnja dara i sama prezentacija dara također su važni koraci koji mogu pomoći ili odmoći budućim poslovnim odnosima. Dar mora biti primjerene vrijednosti, jer preskupi previše obvezuju, a jeftini šalju krive poruke o imidžu poduzeća. I kod dara je važan prvi dojam. Čestitka može biti i unaprijed pripremljena za sve klijente s već otisnutim riječima zahvale i lijepih želja. Bliskim suradnicima možete dopisati i osobnu poruku ili umjerenu šalu. Odvajanje vremena za uručenje dara u pravo vrijeme važno je kao i samo biranje dara. Treba izbjegavati darivanje tijekom radnog vremena, jer time smanjujemo radnu produktivnost. Najbolje vrijeme za darivanje su domjenci ili prigodna druženja uoči blagdana. U praksi često možemo vidjeti ili vrlo skupe darove ili promotivne artikle s logotipom poduzeća. Zbog nedostatka vremena ili nedovoljne pažnje darovi se često kupuju u zadnji trenutak i zato im nedostaje kreativnosti. Uvijek treba imati na umu da je dar zrcalo u kojem se ogleda onaj tko daruje. Ako biramo sa srcem i posebnom pažnjom, tada ne možemo pogriješiti. Da bi bili lijepi, darovi ne moraju nužno biti veoma skupi. Na raspolaganju vam je zaista pregršt mogućnosti – potrebno je malo mašte, kreativnosti, istraživanja i ove godine poslovne partnere možete oduševiti novim, lijepim i zanimljivim poslovnim darovima. Ako je moguće, poslovnom partneru darove predajte osobno prilikom susreta ili na nekom domjenku. A ako to baš nije moguće, dar mu dostavite na adresu. I ne zaboravite – da bi dar i poslovno darivanje bili potpuni, priložite i čestitku kojom ćete poslovnom partneru uz dar prenijeti dobre vibracije. Uz nekoliko lijepih riječi, a oni hrabriji će možda sastaviti i pokoji stih – ne zaboravite se vlastoručno potpisati! Na nekoliko stranica koje slijede pronaći ćete korisne informacije o tome što predstavlja poslovno darivanje, ali i mnogo zanimljivih mogućnosti darivanja kojima ove godine možete upotpuniti svoju listu poslovnih darova.
Dostava na adresu
Iako se s uredskim sitnicama kao darom nikada ne može jako pogriješiti, u Hrvatskoj su sve popularniji i globalni trendovi darivanja: wellness programi, autohtona gastronomija te nacionalni proizvodi. Većina domaćih tvrtki za darivanje je u svoje ovogodišnje kataloge uključila: hrvatska vina, prošek, domaće rakije, likere, bermet, mustardu, kulen, slaninu, kobasice, čvarke, kulenovu seku, puževe, paštete od divljači, sireve, tartufe, kavijar, maslinova ulja, bučino ulje, paprenjak, kandirano cvijeće, začine, arancine, džemove, čokolade, medove itd. Novost u zadnjih nekoliko godina u Hrvatskoj je darivanje nematerijalnih poklona u obliku poklon bona za razne wellness programe. Voditelj poslovnih poklona u Wellnessu Arithera Željko Došen kaže da je ovaj vid darovanja usmjeren na više pozicionirane zaposlenike u tvrtkama koji znaju vrijednost tog poklona, a i sama cijena je viša od npr. boce vine. Kako se radi o relativno novom trendu u Aritheri, kao i drugim wellnessima, kažu da ne mogu govoriti o nekim brojčanim trendovima, osim da ima sve više upita za takvu vrst poklona. Jedan od najpopularnijih hrvatskih poklona, posebno partnerima u inozemstvu, jest kravata. Iz tvrtke Potomac, u čijem je vlasništvu brend Croata, navode da su oni specifični po autentičnom hrvatskom proizvodu – kravati. “Na tradicionalnim vrijednostima i simbolici kravate razvija se modna marka Croata. Hrvatska je svijetu poznata kao domovina kravate – simbola muške elegancije, samosvijesti i dostojanstva. Modna marka Croata objedinjuje sve to u kravatama vrhunske kvalitete, ali i drugim modnim proizvodima Croata asortimana. Kako je kravata prepoznatljiv hrvatski proizvod, kao takav je zanimljiv svim sektorima u gospodarstvu, od kuda i dolaze svi njihovi kupci. Također su njihovi kupci i Vladine, državne i javne institucije. Uz kravate kupci za darove rado biraju i rupce, šalove te ostale modne dodatke.
Činjenice
Pravila darivanja
Za uspješno poslovno darivanje dobor bi bilo u tvrtki propisati određena pravila kako bi svaki zaposlenik bez iznimke s njima bio upoznat. Time bi se izbjegli slučaki korupcije te znalo odbiti dar koji je neprimjeren, preskup ili previše osoban.
Obvezna čestitka
Da bi darivanje bilo potpuno treba priložiit i čestitku kojom će se partneru prenijeti dobre vibracije. Ne zaboravite se potpisati, a poneki hrabriji će možda sastaviti vlastiti sih
Važna je kreativnost
Zbig nedostatka vremena ili nedovoljne pažnje darovi se često kupuju u posljednji trenutak te im nedostaje kreativnosti.
Lijepo pakiranje
Kupljeni dar mora biti lijepo umotan, a to će uvijek najbolje uraditi profesionalci. Ukrasne kutije su posebno zanimljive jer štite dar i doprinose iznenađenju prilikom otvaranja. Dodaci poput svilenog cijeta ili mašne dobar su dodatak.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu